التكامل بين الذكاء الاصطناعي وتدريس الرياضيات: التحديات والفرص
الكلمات المفتاحية:
التدريس،، الذكاء الاصطناعي،، تدريس الرياضيات،، تكنولوجيا التعليم.الملخص
هدفت الدراسة إلى معرفة الفرص المحتملة، والتحديات التي تواجه عملية التكامل بين الذكاء الاصطناعي وتدريس الرياضيات. ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة والإجابة عن تساؤلاتها, استخدمت الباحثتان المنهج التحليلي الوثائقي. حيث قامت الباحثتان بجمع المعلومات والوثائق حول الذكاء الاصطناعي، وتدريس الرياضيات من مصادر ومراجع موثوقة، ومن عدد من الأبحاث والدراسات العربية والأجنبية، حيث تم الاطلاع عليها ومناقشة نتائجها. أظهرت النتائج أن هناك عددا من تطبيقات الذكاء الاصطناعي تستخدم في مجال تعليم الرياضيات، وأن دمج الذكاء الاصطناعي بفاعلية مع تعليم الرياضيات يقدم فرصا متعددة ومثيرة للطلاب والمعلمين، من هذه الفرص تمكين الطلاب بشكل فعال من المشاركة في البحث، واستكشاف أسرار الرياضيات بشكل أعمق, وتوفير بيانات مخصصة لتعلم الرياضيات بسرعة ودون قيود زمنية أو مكانية. كذلك فإن الذكاء الاصطناعي يساعد معلمي الرياضيات البشريين بتقديم مجموعة متنوعة من الأساليب المبتكرة في التدريس, ويوفر بديلا اقتصاديا للحصص التعليمية التجارية، ويمكن استخدامه لتزويد المعلمين بمعلومات تساعدهم على تحسين تصميم عملية التعليم. ومع ذلك، رغم الفوائد الكبيرة التي قد يوفرها الذكاء الاصطناعي في مجال التعليم, فإنه يشير إلى تهديدات وتحديات محتملة مرتبطة بالاستخدام الواسع لتقنيات الذكاء الاصطناعي في النظام التعليمي. من بين هذه التحديات: القلق بشأن الخصوصية وحماية البيانات، وصعوبة تقييم الفهم العميق، إلى جانب أن الاستبدال الكامل للمعلمين في تعليم الطلاب بواسطة أجهزة الكمبيوتر والذكاء الاصطناعي يبدو أمرا غير محتمل.
The study aimed to identify potential opportunities and challenges facing the integration process between artificial intelligence and mathematics teaching. In order to achieve the objectives of the study and answer its questions, the two researchers used the documentary analytical method. The two researchers collected information and documents about artificial intelligence and teaching mathematics from reliable sources and references, and from a number of Arab and foreign research and studies, where they were reviewed and their results discussed. The results showed that there are a number of applications of artificial intelligence used in the field of mathematics education, and that effectively integrating artificial intelligence with mathematics education offers multiple and exciting opportunities for students and teachers, including enabling students to effectively participate in research and explore the secrets of mathematics in a deeper way, Providing customized data for learning mathematics quickly and without time or space restrictions. Artificial Intelligence also acts as an assistant to human mathematics teachers by providing a variety of innovative teaching methods, provides an economical alternative to commercial educational classes, and can be used to provide teachers with information that helps them improve instructional design. However, despite the great benefits that artificial intelligence may provide in the field of education, it points to potential threats and challenges associated with the widespread use of artificial intelligence technologies in the educational system. Among these challenges: concern about Privacy and data protection, the difficulty of assessing deep understanding, and the complete replacement of teachers in student learning by computers and artificial intelligence seem unlikely.