http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/issue/feedمجلة كلية التربية طرابلس2024-12-31T20:42:13+00:00Open Journal Systems<p> مجلة كلية التربية – مجلة علمية محكمة تصدر عن كلية التربية - طرابلس - جامعة طرابلس.</p> <p style="direction: ltr;">Journal of the Faculty of Education Tripoli is a fully refereed scholarly journal published biannually by the Faculty of Education Tripoli, University of Tripoli.</p> <p>البريد الإلكتروني للتواصل مع هيئة التحرير</p> <p>JFET@uot.edu.ly</p>http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1430التكامل بين الذكاء الاصطناعي وتدريس الرياضيات: التحديات والفرص2024-11-27T21:22:33+00:00ثريا علي الرخيصt.rkhayes@uot.edu.lyفوزية أحمد الحصانf.elhsan@uot.edu.ly<p> هدفت الدراسة إلى معرفة الفرص المحتملة، والتحديات التي تواجه عملية التكامل بين الذكاء الاصطناعي وتدريس الرياضيات. ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة والإجابة عن تساؤلاتها, استخدمت الباحثتان المنهج التحليلي الوثائقي. حيث قامت الباحثتان بجمع المعلومات والوثائق حول الذكاء الاصطناعي، وتدريس الرياضيات من مصادر ومراجع موثوقة، ومن عدد من الأبحاث والدراسات العربية والأجنبية، حيث تم الاطلاع عليها ومناقشة نتائجها. أظهرت النتائج أن هناك عددا من تطبيقات الذكاء الاصطناعي تستخدم في مجال تعليم الرياضيات، وأن دمج الذكاء الاصطناعي بفاعلية مع تعليم الرياضيات يقدم فرصا متعددة ومثيرة للطلاب والمعلمين، من هذه الفرص تمكين الطلاب بشكل فعال من المشاركة في البحث، واستكشاف أسرار الرياضيات بشكل أعمق, وتوفير بيانات مخصصة لتعلم الرياضيات بسرعة ودون قيود زمنية أو مكانية. كذلك فإن الذكاء الاصطناعي يساعد معلمي الرياضيات البشريين بتقديم مجموعة متنوعة من الأساليب المبتكرة في التدريس, ويوفر بديلا اقتصاديا للحصص التعليمية التجارية، ويمكن استخدامه لتزويد المعلمين بمعلومات تساعدهم على تحسين تصميم عملية التعليم. ومع ذلك، رغم الفوائد الكبيرة التي قد يوفرها الذكاء الاصطناعي في مجال التعليم, فإنه يشير إلى تهديدات وتحديات محتملة مرتبطة بالاستخدام الواسع لتقنيات الذكاء الاصطناعي في النظام التعليمي. من بين هذه التحديات: القلق بشأن الخصوصية وحماية البيانات، وصعوبة تقييم الفهم العميق، إلى جانب أن الاستبدال الكامل للمعلمين في تعليم الطلاب بواسطة أجهزة الكمبيوتر والذكاء الاصطناعي يبدو أمرا غير محتمل.</p> <p> </p> <p style="direction: ltr;"> The study aimed to identify potential opportunities and challenges facing the integration process between artificial intelligence and mathematics teaching. In order to achieve the objectives of the study and answer its questions, the two researchers used the documentary analytical method. The two researchers collected information and documents about artificial intelligence and teaching mathematics from reliable sources and references, and from a number of Arab and foreign research and studies, where they were reviewed and their results discussed. The results showed that there are a number of applications of artificial intelligence used in the field of mathematics education, and that effectively integrating artificial intelligence with mathematics education offers multiple and exciting opportunities for students and teachers, including enabling students to effectively participate in research and explore the secrets of mathematics in a deeper way, Providing customized data for learning mathematics quickly and without time or space restrictions. Artificial Intelligence also acts as an assistant to human mathematics teachers by providing a variety of innovative teaching methods, provides an economical alternative to commercial educational classes, and can be used to provide teachers with information that helps them improve instructional design. However, despite the great benefits that artificial intelligence may provide in the field of education, it points to potential threats and challenges associated with the widespread use of artificial intelligence technologies in the educational system. Among these challenges: concern about Privacy and data protection, the difficulty of assessing deep understanding, and the complete replacement of teachers in student learning by computers and artificial intelligence seem unlikely.</p>2024-12-31T00:00:00+00:00الحقوق الفكرية (c) 2024 مجلة كلية التربية طرابلسhttp://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1431التنمر الإلكتروني (الاستقواء الإلكتروني) لدى عينة من طلبة كلية التربية في جامعة عمر المختار - البيضاء2024-11-27T21:31:02+00:00زينب عبدالله مجحودzazoalasdf@uot.edu.ly<p> هدفت الدراسة حاليا إلى تعرف علي مستوى انتشار التنمر الكتروني بين طلبة كلية التربية بجامعة عمر المختار ومعرفة تأثره بالجنس. وقد بلغت حجم عينة الدراسة(164) طالب وطالبة من طلاب كلية التربية، وقد استخدم في الدراسة مقياس من إعداد الباحثة لقياس التنمر الإلكتروني مكون من (19) فقرة، وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: إن أعلى ظاهرة منتشرة بين الطلبة في التنمر الإلكتروني هي أن بعض الطلاب يكذبون أو ينشرون الشائعات عن غيرهم ومشاركة أصدقاء في التنمر علي شخص غير محبوب و(تعرضه للتنمر الإلكتروني باستخدام مقاطع الفيديو وتعرضه للسخرية أو للإطلاق الألقاب بطريقة مؤذية وتعرضه للتنمر عن طريق التعليقات الساخرة أو الحركات غير الأخلاقية. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات انتشار ظاهرة التنمر الإلكتروني تبعا لمتغير الجنس (ذكر- انثي) لدى أفراد عينة الدراسة علي مقياس الدراسة.</p> <p> </p> <p style="direction: ltr;"> The study currently aimed to identify the level of prevalence of cyberbullying among students of the College of Education at Omar Al-Mukhtar University and to determine its impact on gender. The study sample size was (164) male and female students from the College of Education, and a scale set prepared by the researcher was used. To measure cyberbullying, it consists of (19) items, and the study reached the following results: The most common phenomenon of cyberbullying among students is that some students lie or spread rumors about others and friends participate in bullying an unpopular person. (He was exposed to electronic bullying using video clips, he was exposed to ridicule or being called names in a harmful way, and he was exposed to bullying through sarcastic comments or immoral movements. There are no statistically significant differences between the average scores for the prevalence of the phenomenon of cyberbullying according to the gender variable (male - female) among members of the study sample on the study scale.</p> <p> </p>2024-12-31T00:00:00+00:00الحقوق الفكرية (c) 2024 مجلة كلية التربية طرابلسhttp://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1432فعالية البرامج الإرشادية السلوكية لتنمية المهارات الاجتماعية لدى الأطفال الصم وضعاف السمع في عدد من مراكز التربية الخاصة بطرابلس 2024-11-27T21:35:51+00:00عبدالسلام سالم مسعود البوسيفيZ5973481@gmail.com<p> هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى فاعلية برنامج ارشادي سلوكي لتنمية المهارات الاجتماعية لدىالأطفال الصم وضعاف السمع، واكتشاف مدى استمرار أثر هذا البرنامج على عينة الدراسة بعد مرور فترة زمنية على تطبيق البرنامج، بعينة بلغت (40) من الأطفال الصم وضعاف السمع المترددين على عدد من مراكز التربية الخاصة بطرابلس، واستخدمت الدراسة المنهج التجريبي لبلوغ أهدافها، كما واستخدمت اختبار المهارات الاجتماعية، وبرنامج ارشادي سلوكي لتنمية المهارات الاجتماعية لدى الأطفال الصم وضعاف السمع كأداة للدراسة، كما واستخدمت عددا من الأساليب الإحصائية منها المتوسط الحسابي، والانحراف المعياري، ومعامل الارتباط بيرسون، ومعامل الثبات ألفاكرونباخ، واختبار مان ويتي، واختبار(ت)، واختبار ويلكوكسون، وأسفرت نتائج هذه الدراسة عن وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي على اختبار المهارات الاجتماعية لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية علي اختبار المهارات الاجتماعية قبل وبعد تطبيق البرنامج لصالح القياس البعدي، وعدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية على اختبار المهارات الاجتماعية في القياسين البعدي والتتبعي، مما يدل على فاعلية البرنامج الإرشادي السلوكي المتبع في هذه الدراسة.</p> <p> </p> <p style="direction: ltr;"> The study aimed to identify the effectiveness of a behavioral counseling program for developing social skills among deaf and hard-of-hearing children, and to discover the extent to which the impact of this program continues on the study sample after a period of time has passed since the program was implemented, with a sample of (40) deaf and hard-of-hearing children attending a number of Special Education Centers in Tripoli. The study used the experimental method to achieve its goals. It also used a social skills test and a behavioral counseling program to develop social skills among deaf and hard of hearing children as a tool for the study. It also used a number of statistical methods, including the arithmetic mean, the standard deviation, the Pearson correlation coefficient, and the Alpha-Cronbach reliability, the Mann-Whitty test, the t-test, and the Wilcoxon test. The results of this study resulted in the presence of statistically significant differences between the average ranks of the scores of the experimental and control groups in the post-measurement on the social skills test in favor of the experimental group, and the presence of statistically significant differences between the average ranks of the scores The experimental group on the social skills test before and after implementing the program was in favor of the post-measurement, and there were no statistically significant differences between the average ranks of the experimental group’s scores on the social skills test in the post- and post-measurements, which indicates the effectiveness of the behavioral counseling program followed in this study.</p>2024-12-31T00:00:00+00:00الحقوق الفكرية (c) 2024 مجلة كلية التربية طرابلسhttp://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1433الحركة الأدبية النسوية المعاصرة في مدينة بني وليد دراسة وصفية لبعض النماذج2024-11-27T21:39:22+00:00غالية يونس محمد الذرعانيghaliyaelderaani@gmail.com<p> الحركة الأدبية النسوية المعاصرة في ليبيا تميزت بقوتها، وبروزها على المستوى المحلي، والعربي، والعالمي، وقد كان لمدينة بني وليد دور في إثرائها بالعديد من الأقلام الأدبية الناشطة والفاعلة، التي استطاعت أن تخطف الأنظار إليها بإبداعها الأدبي الذي وصل إلى مستويات رفيعة من التميز.</p> <p> لقد استطاعت المرأة الأديبة في بني وليد أن تتبوأ مكانة تليق بالتاريخ الفكري والأدبي لمدينتها العريقة، وفي هذه الدراسة المتواضعة، سوف نسلط الضوء على الإنتاج الأدبي لثلاث أديبات من بني وليد، هن: عائشة إبراهيم، وسعاد الورفلي، ومريم الورفلي، وسنحاول إعطاء فكرة وافية عمَّا قدمنه للأدب الليبي، وعما سجلنه من حضور مميز على الصعيدين المحلي والدولي.</p> <p> </p> <p style="direction: ltr;">The contemporary feminist literary movement in Libya was characterized by its strength and its prominence at the local, Arab and international levels, and the city of Bani Walid had a role in enriching it with many active and effective literary pens, which were able to attract attention to it with its literary creativity, which reached high levels of excellence.</p> <p style="direction: ltr;">The woman writer in Bani Walid has been able to occupy a position worthy of the intellectual and literary history of her ancient city. In this modest study, we will shed light on the literary production of three women writers from Bani Walid, namely: Aisha Ibrahim, Souad Al-Werfalli, and Maryam Al-Werfalli, and we will try to give a comprehensive idea of what They introduced it to Libyan literature, and the distinguished presence they recorded at the local and the international level.</p>2024-12-31T00:00:00+00:00الحقوق الفكرية (c) 2024 مجلة كلية التربية طرابلسhttp://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1434البنية الصَّرفية في شعر الحنين للأوطان قصيدة "وطن النجوم" لإيليا أبو ماضي نموذجًا2024-11-27T21:42:19+00:00إبراهيم سليمان أحمد مختارimukhtar@uob.edu.bh<p> تناولت الورقة الصِّيغ الصَّرفية المتضمنة في قصيدة" وطن النجوم" للشاعر إيليا أبو ماضي. والهدف من كتابة هذه الورقة هو حصر الصِّيغ الصَّرفية في القصيدة. ويجيب البحث عن السؤال الرئيس: ما الصيغ الصَّرفية التي استعملها إيليا أبو ماضي في قصيدته" وطن النجوم"؟ وللإجابة عن هذا السؤال اتَّبع البحث المنهج الوصفيِّ متناولًا الكلمات وصيغها ودلالاتها. من الصِّيغ التي استعملها الشَّاعر" إيليا أبو ماضي" الصِّيغ التَّالية: صيغ الفعل الماضي حيث من أكثر الصيغ استعمالاً في الفعل الماضي صيغة " فَعَلَ، وأَفْعَل، وانفعل، وافتعل كما في ألمح وأثقل". ومن الصِّيغ الواردة بكثرة صيغ الفعل المضارع ومن أكثر الصِّيغ التي استعملها الشَّاعر هي "يفعل وتفعل ويتفعل). ومن الصِّيغ المستعملة هي صيغ الصِّفة مثل(فعيل مثل غزير، ولطيف، وأفعل مثل أرعن، وفعلان- جذلان، مفعلل- مدندن، المفتعل- المقتنى والمفترى، والمفعول- المملوك. ووردت المصادر بنسبة قليلة، أما جموع التَّكسير فوردت بكثرة. وتوصي تتبع الدِّراسات الصَّرفية والنحوية في شعر شعراء المهجر لتتبع الصيغ ودلالاتها مما يكشف عن معاناة الشعراء المهاجرين.</p> <p> </p> <p>The morphological forms found in Elia Abu Madi's poetry "Homeland of the Stars" were the subject of the paper. Reducing the number of morphological forms in the poem is the goal of this paper. The study provides a solution to the primary query: What morphological forms does Elia Abu Madi employ in "Homeland of the Stars"? The research used a descriptive method, encompassing words, their forms, and their meanings in order to provide an answer to this topic. The following formulations are some of the ones employed by poet "Elijah Abu Madi": Forms of the past tense: "He did, he did, he was affected, and he was <em>infatu'al</em> as in alluded to and heavy" is one of the most commonly used forms of the past tense.</p> <p>Adjective formulations like "abundance," "pleasant," "I like a period," "Falak<em>," "Mutlabel</em>," "The Funny," "<em>Al-Muqtna</em> and <em>Al-Mufti</em>," and "the effect," "the owned," are among the formulae utilised. Additionally, grammar in the Diaspora poets' adherence to formulae and their consequences, which exposes the hardships faced by poets who are immigrants.</p>2024-12-31T00:00:00+00:00الحقوق الفكرية (c) 2024 مجلة كلية التربية طرابلسhttp://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1435إستراتيجية التثليث اللغوي عند علماء العرب الأقدمين (تحفة الأقران في ما قرئ بالتثليث من القرآن نموذجًا)2024-11-27T21:44:36+00:00ليلى عبدالرزاق الزقوزيl.alzaquzy@uot.edu.ly<p> استخدم علماء العرب الأقدمون إستراتيجيات متعددة لتعليم اللغة، وكانت فكرة القياس على اللغة الفصيحة التي نزل بها القرآن الكريم تسيطر على عقول علماء اللغة لنقل اللغة وتعليمها، فوضع سيبويه قواعد النحو والصرف لتمكن متعلم اللغة من القياس على النموذج الفصيح الذي اجتمعت عليه القبائل العربية المستهدفة من استقرائه، وكان انبهار علماء العربية بهذا الكتاب سببا في التقليل من شأن محاولات أخرى كانت تسعى لتقعيد اللغة ونقلها خدمة لمتعلمها من جوانب كثيرة؛ من هذه المحاولات محاولة قطرب في مثلثاته، التي كان يهدف بها إلى امتلاك المتعلم ناصية اللغة؛ فيجمع بين الكلمات ذات الجذر الواحد، التي تختلف في حركة فائها فقط، وحاول بعض من جاء بعده أن يوسّع دائرتها بضم مثلثات عين الكلمة، والفاء واللام الأولى لغير الثلاثي من الأسماء، ولم يقف تطور هذا الفن عند هذه النقطة، بل شمل أيضا المفردات المثلثة في القراءات القرآنية؛ لتمكين حافظ القرآن من جمع هذه القراءات بشكل أيسر، ومما تحققه هذه المثلثات أنها تكوّن معاجم مصغرة في ذاكرة من يحفظها، فهي إستراتيجية من الإستراتيجيات التذكرية التي تساعد على تخزين المعلومات في ذهن الطالب، واسترجاعها حين الحاجة إليها، فتسهم في نقل اللغة وتعلمها، ولكنها لم تجد ذيوعا كما وجدته غيرها من إستراتيجيات تعلم اللغة منذ ظهورها؛ لحشو المؤلفات فيها بما يثقل على الطالب اكتسابه، كذلك لم تلق في العصور المتأخرة منصفا لها من علماء تعليم العربية إلا محاولات مشابهة في تعليم اللغات الأجنبية؛ لذلك تلفت هذه الدراسة نظر معلمي اللغة العربية لاستعمال هذه الإستراتيجية في مؤسساتنا التعليمية بالحث على استخدامها والاستفادة منها</p> <p> </p> <p style="direction: ltr;"> The ancient Arab scholars used multiple strategies to teach the language, and the idea of analogy to the eloquent language in which the Holy Qur’an was revealed dominated the minds of linguists to transmit and teach the language. Sibawayh established the rules of grammar and morphology to enable the language learner to use analogy to the eloquent model upon which the targeted Arab tribes gathered to extrapolate it. , The fascination of Arabic scholars with this book led to the downplaying of other attempts that sought to standardize the language and transmit it to serve its learner in many aspects. One of these attempts is Qatrub’s attempt in his Triangles, with which he aimed for the learner to master the language by combines words with the same root, which differ only in the movement of their fa’, and some of those who came after him tried to expand its circle by including the triangles of the word ‘ayn, the fa’ and the initial lam of non-triple nouns. The development of this art did not stop at this point, but it also included the triangular vocabulary in Qur’anic Qeraate. to enable the memorizer of the Qur’an to collect these Qeraate. in an easier way, and what these triangles achieve is that they form mini-dictionaries in the memory of the one who memorizes them. They are one of the most important mnemonic strategies. Which helps to store information in the student’s mind, and retrieve it when needed, thus contributing to the transfer and learning of the language, but it has not found as much popularity as other language learning strategies since its appearance. To fill the literature with things that are burdensome for the student to acquire, similarly, in recent times, there have been no equals to it from Arabic teaching scholars except similar attempts in teaching foreign languages. Therefore, this study draws the attention of Arabic language teachers to use this strategy in our educational institutions by urging its use and benefit from it.</p>2024-12-31T00:00:00+00:00الحقوق الفكرية (c) 2024 مجلة كلية التربية طرابلسhttp://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1436اختبار (Cloze test) ومقروئية كتاب اللغة العربية المقرر على تلاميذ الصف الخامس من مرحلة التعليم الأساسي2024-11-27T21:47:08+00:00جمال رحومه الزناتيJ.zanati@zu.edu.ly<p>هدفت هذه الدراسة إلى قياس مقروئية كتاب اللغة العربية المقرر على تلاميذ الصف الخامس من مرحلة التعليم الأساسي، وتحديد أثر جنس التلميذ في درجة المقروئية، والتعرف على ترتيب نصوص الكتاب حـسب درجة مقروئيتها. ولتحقيق هدف الدراسة تم بناء اختبار(Cloze test) وتطبيقه على ثلاثة نصوص من نصوص الكتاب، اختيرت عشوائياً لم يسبق لأفراد العينة دراستها، وللتأكد من مدى تمثيل النصوص الثلاثة المختارة التي أجري عليها اختبار كلوز لمـادة الكتاب، تم عرض النصوص على لجنة من المحكمين، تألفت مـن مـشرفين تربويين، معلمين اللغة العربية، مختصي مناهج بكلية التربية. وتم تطبيق الاختبار على عينة عشوائية مكونة من (161) تلميذ وتلميذة منهم (78) تلميذاً و(83) تلميذة من تلاميذ الصف الخامس من مرحلة التعليم الأساسي، للعام الدراسي 2023-2024م، بالمدارس التابعة لمراقبة التربية والتعلـيم الزاوية. وكشفت نتائج الدراسة أن (64%) من التلاميذ يقعون في المستوى الإحباطي، و(12%) يقعون في المستوى التعليمي، و(24%) من التلاميذ يقعون في المستوى المستقل، وأنه ليس هناك أثر ذو دلالة إحصائية يعزى لمتغير الجنس في مستوى المقروئية، وأن النصوص القرائية في الكتاب متدرجة وفق مستوى مقروئيتها.</p> <p>وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بضرورة تدريب المعلمين قبل الخدمة وأثناءها على أساليب حديثة لتدريس اللغة العربية، وإعداد الكتب المدرسية وفق المعايير التربوية لتناسب الفروق الفردية بين التلاميذ.</p> <p> </p> <p style="direction: ltr;">This study aimed to measure the readability of the Arabic language textbook prescribed for fifth-grade students in the basic education stage. It also sought to determine the impact of the student's gender on the level of readability and to identify the order of the texts in the book according to their readability levels. To achieve these objectives, a Cloze test was developed and applied to three randomly selected texts from the book, which had not been previously studied by the sample members. To ensure the representativeness of the three chosen texts, they were presented to a committee of evaluators, including educational supervisors, Arabic language teachers, and curriculum specialists from the Faculty of Education. The test was administered to a random sample of 161 students, consisting of 78 males and 83 females, from fifth-grade students for the 2023-2024 academic year in schools under the supervision of the Education and Teaching Monitoring in Zawiya.</p> <p style="direction: ltr;">The results revealed that 64% of the students fell into the frustration level, 12% into the instructional level, and 24% into the independent level. It was also found that there was no statistically significant effect attributed to the gender variable on the level of readability, and that the reading texts in the book were arranged according to their readability levels. Based on the findings, the study recommended the necessity of training teachers both before and during service on modern methods for teaching the Arabic language, and preparing textbooks according to educational standards to accommodate individual differences among students.).</p>2024-12-31T00:00:00+00:00الحقوق الفكرية (c) 2024 مجلة كلية التربية طرابلسhttp://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1437بعض المشكلات السلوكية لدى أطفال التوحد من وجهة نظر الأخصائيين النفسيين في كل من (طبرق، البيضاء، المرج وبنغازي).2024-11-27T21:49:41+00:00إبراهيم أبوبكر محمد إبساطI.Ebsat@tu.edu.ly<p> تناولت الدراسة بعض المشكلات السلوكية لدى أطفال التوحد من وجهة نظر الأخصائيين النفسيين في مدن طبرق والبيضاء والمرج وبنغازي من خلال استطلاع وجهات نظر الأخصائيين النفسيين القائمين على الإشراف على مراكز التوحد في تلك المدن، استُخدم المنهج الوصفي لمناسبته لإجراءات الدراسة التطبيقية، وكذلك تم استخدام استبانة لجمع المعلومات والبيانات حول أبعاد المشكلات السلوكية المستهدفة في الدراسة. تكونت عينة الدراسة من (72) أخصائي وأخصائية، بينت نتائج الدراسة أنه توجد فروق في متوسط العينة ككل على الأبعاد، والأوساط الفرضية لهذه الأبعاد، كذلك أشارت إلى عدم وجود فروق في النوع والعمر في كل أبعاد المشكلات السلوكية، كما بينت عدم وجود فروق بين الأخصائيين في المستوى التعليمي في كل من بعد السلوك النمطي وفرط الحركة، في حين كشفت أن هناك فروق بين الأخصائيين في المستوى التعليمي الجامعي والمتوسط في إيذاء الذات.</p> <p> </p> <p> some behavioral problems among autistic children from the point of view of psychologists in the cities of Tobruk, Al-Bayda, Al-Marj, and Benghazi by surveying the viewpoints of the psychologists in charge of supervising autism centers in those cities. The descriptive approach was used to suit the applied study procedures, and a questionnaire was also used to collect Information and data about the dimensions of the behavioral problems targeted in the study. The study sample consisted of (72) male and female specialists. The study results found that there are differences in the average scores of the sample overall, as well as in the expected scores for certain dimensions. It also showed that there are no differences in behavioral problems based on gender and age. Additionally, it revealed that specialists at different educational levels do not differ in stereotyped behavior and hyperactivity.</p>2024-12-31T00:00:00+00:00الحقوق الفكرية (c) 2024 مجلة كلية التربية طرابلسhttp://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1438المشكلات المهنية الصفية في العملية التعليمية مفهومها وأنواعها وطرق وأساليب حلها وعلاجها2024-11-27T21:52:18+00:00فاطمة علي أحمد المرخيfa.ahmed@zu.edu.ly<p> يهدف البحث الحالي إلى تسليط الضوء على بعض المشكلات المهنية الصفية التي يعاني منها المعلّمون بمرحلة التعليم الأساسي في المؤسسات التعليمية، حيث تبرز هذه المشكلات في البيئة التعليمية، وهي من المظاهر السلبية التي صارت تعيق الدوﺭ المهني للمعلّم، وتحول دون تحقيق الأهداف التربوية، وتسبب كثيرا من المعوقات التي تؤدّي -غالبا- إلى هدر الوقت والجهد سواء للإدارة التعليمية أم للمعلّم أم للمتعلّم. وفي هذا البحث تمَّ تحديد مفهوم بعض المشكلات المهنية الصفية، إلى جانب معرفة أنواعها، وأخيرا تقديم الطﺭﻕ والأساليب الصحيحة والفعّالة لحلّها وعلاجها للحدِّ من هذه المشكلات داخل الفصول الدراسية</p> <p> </p> <p> The current research aims to shed light on some of the classroom professional problems that teachers suffer from in educational institutions, as these problems appear in the educational environment as one of the negative aspects that have become an obstacle to the professional role of the teacher and prevent the achievement of educational goals and cause many obstacles that often lead to wasting time and effort for both educational administrations, the teacher or the learner. Through this research, the concept of some classroom professional problems was identified, in addition to knowing their types, and finally presenting the correct and effective methods and techniques to solve and treat them to reduce these problems within classrooms.</p>2024-12-31T00:00:00+00:00الحقوق الفكرية (c) 2024 مجلة كلية التربية طرابلسhttp://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1439التناص القرآني في شعر الشيخ عبداللطيف الشويرف2024-11-27T21:54:38+00:00تهاني مفتاح راشدt.rashed@uot.edu.ly<p>يحاول هذا البحث الكشف عن مدى إفادة الشيخ عبداللطيف الشويرف في ديوانه (وفاء) من النصوص القرآنية، وطريقة توظيفه لها باستخدام تقنية التناص بوصفه منهجاً إجرائياً في رصد العلاقات بين النصوص، وكيفية استحضار النصوص الغائبة، ومعرفة مدى إسهامها في عملية البناء الفني وإنتاج النص وتأثيرها في تعميق الفكرة التي جاءت في سياقها .</p> <p> والبحث لا يكتفي بالبحث عن علاقة النصوص الشعرية عند الشويرف بالآيات القرآنية، ومحاولة رصدها وربطها مع ما تداخلت معه من آيات، وإنما العبرة بطريقة الشاعر في توظيف النصوص القرآنية ، واستفادته من جمال إيقاعها، وروعة تصويرها في توضيح ما يصبو إليه من أهداف وأفكار، وما يسعى إليه من إثارة أبعاد دلالية متعددة في نفس المتلقي وأخيلته.</p> <p> </p> <p> This research attempts to reveal the extent to which Sheikh Abdul Latif Al-Shuwairf benefited from the Qur’anic texts in his collection (Loyalty), and the way he employed them using the intertextuality technique as a procedural approach in monitoring the relationships between texts, and how to evoke absent texts, and know the extent of their contribution to the process of artistic construction and production of the text and their impact in deepening the idea that came in its context.</p> <p> The research does not suffice with searching for the relationship of Al-Shuwairf’s poetic texts to the Qur’anic verses, and trying to monitor them and link them with the verses that overlap with them, but rather the point is in the poet’s method of employing the Qur’anic texts, and his benefit from the beauty of their rhythm, and the magnificence of their depiction in clarifying the goals and ideas he aspires to, and what he seeks to arouse multiple semantic dimensions in the recipient’s soul and imagination.</p>2024-12-31T00:00:00+00:00الحقوق الفكرية (c) 2024 مجلة كلية التربية طرابلسhttp://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1440تطبيق المعادلات الهيكلية والتحليل العاملي لدراسة العلاقة بين الصحة والسلامة المهنية والالتزام التنظيمي اعتمادً على مقدرة الموظف2024-11-27T21:57:13+00:00عبد الناصر سالم المبروك الضبعedabaaabdanasir@yahoo.comأنور عبد المجيد محمد صقرedabaaabdanasir@yahoo.com<p> هدفت الدراسة الي معرفة تأثير عامل المقدرة على العلاقة بين الصحة والسلامة المهنية والالتزام التنظيمي. وللتغلب على مشكلة قياس المقدرة لدى الموظف حيث تم في هذا البحث اعتبار متغير المقدرة متغير ثنائي ذو مستويين، مستوى مرتفع والآخر منخفض من المقدرة وفق جنس الموظف (ذكور، إناث)، واوضحت نتائج الدراسة أن الصحة والسلامة المهنية لها تأثير معنوي مباشر علي الالتزام التنظيمي، في حين أن عامل مقدرة الموظف لا تتوسط العلاقة بين الصحة والسلامة المهنية في التنبؤ بالالتزام التنظيمي، كما اوضحت الدراسة وان أبعاد الصحة والسلامة المهنية " تدابير الإدارة، ومستوى الادراك، وتدريب الموظفين، و التعاون والتواصل" والتي تندرج ضمن مقومات وعناصر المقدرة لدى الموظف حيث وجد أن هذه المكونات لهم تأثير معنوي مباشر علي الالتزام التنظيمي، بينما الجنس لا يتوسط العلاقة بين أبعاد الصحة والسلامة المهنية في التنبؤ بالالتزام التنظيمي.</p> <p> </p> <p style="direction: ltr;"> This paper aims to know the effect of ability factor on the relationship between occupational health and safety and organizational commitment. This factor is unobserved variable, therefore, to able measuring ability factor, we consider this factor as a binary variable with two levels (high, low), through using gender variable (Male, Female). Results of the study showed that occupational health and safety have a direct statistically significant effect on organizational commitment. At the same time, gender does not mediate the relationship between occupational health and safety in predicting organizational commitment. The study also showed that the dimensions of occupational health and safety "management measures, the level of awareness, employee training, cooperation and communication" have a direct significant effect on organizational commitment. At the same time, gender does not mediate the relationship between the dimensions of occupational health and safety in predicting organizational commitment<strong>.</strong></p>2024-12-31T00:00:00+00:00الحقوق الفكرية (c) 2024 مجلة كلية التربية طرابلسhttp://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1441التحديات والعقبات التي تواجه المكتبات الجامعية في دعم التنمية المستدامة2024-11-27T22:00:59+00:00سالمة محمد العباسيabbasi.ly89@gmail.com<p> تهدف الدراسة إلى التعرف على تعريف التنمية المستدامة والمفاهيم الأساسية، والتعرف على الأهداف الاستراتيجية للتنمية المستدامة، ومدى تحقيق التنمية المستدامة في المكتبات الجامعية، والوقوف على التحديات، والمعوقات التي تحد من تحقيق التنمية المستدامة في المكتبات الجامعية، ووضع المقترحات التي تساعد على تحقيق التنمية المستدامة في المكتبات الجامعية، وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي، وبينت النتائج أن هناك نقصًا في الوعي بأهمية التنمية المستدامة، ووجود تحديات مالية، وتقنية تعيق تنفيذ المبادرات المستدامة. كما أظهرت الدراسة أهمية التعاون مع مؤسسات محلية ودولية لتعزيز الجهود المشتركة، وتحقيق نتائج أفضل، حيث قدمت الدراسة توصيات محددة؛ لتعزيز دور المكتبات الجامعية في دعم التنمية المستدامة، منها زيادة الوعي، والتدريب، وتحسين التمويل، والدعم، وتبني التكنولوجيا المستدامة، وتعزيز الشراكات والتعاون. إذ تهدف هذه التوصيات إلى تمكين المكتبات لتكون نموذجًا يحتذى به في الممارسات البيئية، والاجتماعية، والاقتصادية المسؤولة، مما يسهم في تحقيق أهداف التنمية المستدامة بشكل فعال، ومستدام.</p> <p style="direction: ltr;"> </p> <p style="direction: ltr;"> The study aims to identify the definition of sustainable development and basic concepts, identify the strategic objectives of sustainable development, the extent to which sustainable development is achieved in university libraries, identify the challenges and obstacles that limit the achievement of sustainable development in university libraries, and develop proposals that help achieve sustainable development in university libraries, and the study used the descriptive approach, and the results showed that there is a lack of awareness of the importance of sustainable development, and the existence of financial and technical challenges that hinder the implementation of sustainable initiatives. The study also showed the importance of cooperation with local and international institutions to enhance joint efforts and achieve better results. The study made specific recommendations to enhance the role of university libraries in supporting sustainable development, including raising awareness, training, improving funding, support, adopting sustainable technology, and strengthening partnerships and cooperation. These recommendations aim to empower libraries to be role models in responsible environmental, social and economic practices, contributing to the effective and sustainable achievement of the Sustainable Development Goals.</p>2024-12-31T00:00:00+00:00الحقوق الفكرية (c) 2024 مجلة كلية التربية طرابلسhttp://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1442Fungal Community Associated with Loggerhead Sea Turtle Caretta caretta eggshells and Nest sand from Sirte, Libya 2024-11-27T22:03:24+00:00Taher Al-Masriabd.hamza@uot.edu.lyAbdulmaula Hamzaabd.hamza@uot.edu.lySaleh Deryaq abd.hamza@uot.edu.lyMassuda Sifaw Ghenghishabd.hamza@uot.edu.ly<p style="direction: ltr;"> Employing culture-dependent techniques, this study unveils the fungal diversity associated with Loggerhead Sea turtle (<em>Caretta caretta</em>) nests on Al-Thalateen beach, Libya, the first to explore this aspect in the country. By isolating and identifying fungi from eggshells and nest sand samples collected during the 2023 nesting season, we contribute valuable insights into a previously understudied topic. Our analyses revealed a rich fungal community encompassing ten genera, including <em>Fusarium</em> (identified as <em>F. solani</em> and <em>F. oxysporium</em>), <em>Aspergillus</em> (<em>Aspergillus niger</em> and <em>Aspergillus</em> sp.), <em>Alternaria</em> sp., <em>Cladosporium</em> sp., <em>Penicillium</em> sp., and <em>Stachybotrys </em>sp., all were frequently isolated from both eggshells and nest sand. Interestingly, <em>Trichoderma</em> sp. and <em>Chaetomium</em> sp. were found exclusively in nest sand samples, hinting at potential niche preferences within the nest microhabitat. These findings align with observations in other regions, suggesting a possible ubiquity of these taxa across nesting beaches. The presence of Fusarium and Aspergillus species, known pathogens in various sea turtle species, warrants further investigation due to their potential impact on egg health. Future studies employing quantitative methods to assess fungal abundance and in situ monitoring of fungal growth patterns throughout the incubation period could provide deeper insights into these interactions. Additionally, investigating nest microenvironment factors like temperature and humidity alongside fungal isolation efforts would aid in exploring correlations between the nest's ecological conditions and fungal community composition. By elucidating these relationships, we can inform the development of targeted conservation strategies to improve Loggerhead turtle nest success in North Africa.</p> <p> </p> <p> باستخدام تقنيات تعتمد على زراعة الفطريات في المعمل، تكشف هذه الدراسة النقاب عن التنوع الفطري المرتبط بأعشاش السلاحف البحرية ضخمة الرأس (<em>Caretta caretta</em>) بشاطئ الثلاثين، غربي سرت، ليبيا. من خلال عزل الفطريات وتحديدها من قشور البيض الفاقس وعينات رمل الأعشاش التي تم جمعها خلال موسم التعشيش لعام 2023م، لتساهم في موضوع لم يدرس سابقا بليبيا. كشفت تحليلاتنا عن مجتمع فطري غني يضم عشرة أنواع، بما في ذلك فطر الفيوزاريوم <em>Fusarium</em> (تم تحديد نوعي <em>F</em>. solani و <em>F.</em> <em>oxysporium</em>) ، وفطر الاسبراجيلس (<em>Aspergillus</em> <em>niger</em> و <em>Aspergillus</em> sp.) ،والكلادوسبوريوم <em>Cladosporium</em> sp ، والبينيسليوم <em>Penicillium</em> sp واللتريناريا <em>Alternaria</em> sp ، والستاكيبوترس <em>Stachybotrys</em> sp والتي كانت معزولة بشكل متكرر من كل من قشر البيض ورمل العش. ومن المثير للاهتمام ، تم العثور على فطريات <em>Trichoderma</em> sp. و <em>Chaetomium</em> sp. حصريا في عينات رمال العش، مما يشير إلى تفضيلات متخصصة محتملة داخل الموائل الدقيقة للعش. تتوافق هذه النتائج مع الملاحظات في مناطق أخرى، مما يشير إلى احتمال وجود هذه الأصناف في كل مكان عبر شواطئ التعشيش. إن وجود أنواع <em>Fusarium</em> و <em>Aspergillus</em> ، وهي مسببات أمراض معروفة لأنواع مختلفة من السلاحف البحرية ، يستدعي مزيدا من التحقيق بسبب تأثيرها المحتمل على صحة البيض وتأثيره على فقس البيض. يمكن للدراسات المستقبلية التي تستخدم الأساليب الكمية لتقييم وفرة الفطريات والمراقبة في الموقع لأنماط نمو الفطريات طوال فترة الحضانة أن توفر رؤى أعمق لهذه التفاعلات. بالإضافة إلى ذلك، فإن التحقيق في عوامل البيئة الدقيقة للعش مثل درجة الحرارة والرطوبة جنبا إلى جنب مع جهود عزل الفطريات سيساعد في استكشاف الارتباطات بين الظروف البيئية للعش وتكوين المجتمع الفطري. من خلال توضيح هذه العلاقات، يمكننا تطوير استراتيجيات الحفظ المستهدفة لتحسين نجاح الحضانة وفقس السلاحف ضخمة الرأس بشكل أفضل في شمال إفريقيا.</p>2024-12-31T00:00:00+00:00الحقوق الفكرية (c) 2024 مجلة كلية التربية طرابلسhttp://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1443Analysis and Study of the Impact of Upgrading the Treatment Head of Elekta Precise Linear Accelerator on the Beam Profile Parameters of 6 MV and 15 MV Photon Beams.2024-11-27T22:09:54+00:00Abdurraouf M. Aghilaab.aghila@uot.edu.lyAli R. Khalfab.aghila@uot.edu.lyFaraj A. Elmasrubab.aghila@uot.edu.ly<p style="direction: ltr;"> Radiotherapy plays a crucial role in the management of malignant tumors, serving as an essential or adjunct treatment modality for approximately 50% of cancer patients. For optimal outcomes, the prescribed and delivered radiation doses to the planning target volume must align within ± 5%. This study investigates the impact of upgrading the Elekta Precise Linear Accelerator (LINAC) at the Radiotherapy Department of Tripoli University Hospital in Tripoli, Libya, from a standard radiation head (SH) to a multileaf collimator (MLC) head on photon beam characteristics, specifically the beam profile parameters for energies of 6 MV and 15 MV. Utilizing a PTW MP3-M 3D water scanning system, detailed dosimetric measurements—including beam flatness, symmetry, and penumbra—were conducted before and after the upgrade across various field sizes and depths. The results of this study reveal a significant difference in beam profile parameters post-upgrade. The relative differences in beam flatness were 66.30% for the 6 MV beam and 24.64% for the 15 MV beam. Additionally, the highest recorded relative difference in beam penumbra was 31.76% for the 6 MV beam energy and 17.65% for the 15 MV beam energy. Consequently, it is essential and strongly recommended that the collected beam profile data be recommissioned since it is provided to the treatment planning system used to predict dose distribution in cancer patients.</p> <p style="direction: ltr;"> </p> <p> يلعب العلاج الإشعاعي دورًا حاسمًا في علاج الأورام الخبيثة، حيث يعمل كطريقة علاج أساسية أو مساعدة لحوالي 50% من مرضى الأورام السرطانية. للحصول على نتائج مثالية، يجب أن لا تتجاوز جرعات الإشعاع الموصوفة والواصلة لحجم الهدف المخطط له ± 5٪. تبحث هذه الدراسة في تأثير تطوير المعجل الخطي (Elekta Precise) بقسم العلاج الإشعاعي بمستشفى طرابلس الجامعي في طرابلس، ليبيا، من رأس إشعاع قياسي (SH) إلى رأس متعدد الشرائح (MLC) على خصائص حزم الفوتونات، وتحديدًا بارميترات المقاطع الجانبية للإشعاع لطاقات 6 MV و 15 MV. باستخدام نظام المسح الثلاثي الأبعاد PTW MP3-M، تشمل القياسات الإشعاعية تسطح حزمة الإشعاع والتناظر وشبه الظل قبل وبعد تطوير الجهاز لحقول علاجية وأعماق مختلفة. كشفت نتائج هذه الدراسة عن اختلاف كبير في بارميترات المقاطع الجانبية للإشعاع بعد تطوير جهاز المعجل حيث كانت الاختلافات النسبية في تسطح حزمة الإشعاع 66.30% لحزمة الفوتونات 6 MV و24.64% لحزمة الفوتونات 15 MV. إضافة إلى ذلك، كان أعلى اختلاف نسبي مسجل في طول منطقة شبه الظل 31.76% لطاقة الفوتونات 6 MV و17.65% لطاقة الفوتونات 15 MV. وبالتالي، فمن الضروري والموصى به بشدة إعادة إجراء قياسات بيانات بداية التشغيل للمقاطع الجانبة للإشعاع والتي يتم استخدامها في أنطمة تخطيط العلاج للتنبؤ بتوزيع الجرعة لدى المرضى.</p>2024-12-31T00:00:00+00:00الحقوق الفكرية (c) 2024 مجلة كلية التربية طرابلس