Faculty of Education Journal http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej <p> مجلة كلية التربية – مجلة علمية محكمة تصدر عن كلية التربية - طرابلس - جامعة طرابلس.</p> <p style="direction: ltr;">Journal of the Faculty of Education Tripoli is a fully refereed scholarly journal published biannually by the Faculty of Education Tripoli, University of Tripoli.</p> <p>البريد الإلكتروني للتواصل مع هيئة التحرير</p> <p>JFET@uot.edu.ly</p> ar-IQ Sat, 29 Jun 2024 22:11:00 +0000 OJS 3.3.0.8 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 الأسماء المشتركة بين التذكير والتأنيث "حقيقتها واستعمالها" http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1122 <p>تناولت هذه الدراسة الأسماء المشتركة بين التذكير والتأنيث، معتمدة على عدد من المصادر التي حفلت بهذه الظاهرة، وقد هدفت الدراسة إلى التعريف بالمذكر والمؤنث، والتفريق بينهما، مع بيان سبب وقوع بعض من الألفاظ موقع الحياد بين التذكير والتأنيث، ومعرفة حقيقة اللفظ والتغير الذي طرأ عليه في الاستعمال اللغوي؛ في محاولة للوصول إلى منهج يطرح عن اللغة شيئًا من اللبس والغموض، الذي اكتنف هذه الظاهرة، وذلك من خلال منهج وصفي تحليلي، ومن أهم ما توصلت إليه الدراسة من نتائج هو: اتجاه اللغة في تطورها إلى تذكير المؤنث المجازي، الذي لم تلحقه علامة تأنيث، وإن كل اسم يشترك في التذكير والتأنيث يرجع في حقيقة وضعة لأحد الجنسين، إلا في قليل مما اتُّفق على أنه اسم موضوع على ذلك، وإنما يقع الاشتراك اللغوي تجوّزًا؛ إما توسعا في المجاز والدلالة أو بسبب انحراف لهجيّ أو دلالة على مظهر من مظاهر التطور اللغوي تعميمًا أو تخصيصًا أو توسعًا أو انتقالا في الدلالات.</p> فاطمة أحمد المرعي Copyright (c) 2024 Faculty of Education Journal http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1122 Sat, 29 Jun 2024 00:00:00 +0000 آفاق التأويل في البلاغة القرآنية عند أ.د محمد محمد أبي موسى http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1123 <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; من المعلوم أنَّ للتَّأويل آفاقاً واسعة، لها أبواب متعددة، لا يفتحها إلا العلماء الأثبات من أهل التَّحقيق والنَّظر، منهم د. محمد محمد أبو موسى؛ إذ أمتع المكتبة القرآنيِّة بعدد من المُصنَّفات البلاغيِّة الَّتي تكشف أسرار البيان القرآنيّ، وتضع أصولاً في البلاغة القرآنية؛ والمؤلف يُصرِّف القول في مجالات متعددة، وهنا تكمن إشكالية البحث؛ إذ كيف استطاع أن يفتح تلك الآفاق كُلَها؟&nbsp; أما أهميته فتحصل بالاستفادة من إعادة النَّظر حول ما كُتِبَ في بعض مسائل البلاغة، والتَّفسير، ويحاول هذا البحث أن يحقق ذلك ضمن خطة مُفصَّلة تتبع المنهج الاستقرائيَّ التحليليَّ.</p> <p>It is well known that interpretation has wide horizons with multiple doors, which can only be opened by proven scholars of investigation and theorizing, including Dr. Muhammad Muhammad Abu Musa; as he entertained the Quranic library with a number of rhetorical works that reveal the secrets of the Qur’anic statement and establish principles in Qur’anic rhetoric. The author interprets the statement in multiple fields, and here lies the problem of the research so how was he able to open all these horizons? As for its importance, it is achieved by benefiting from reconsidering what has been written on some issues of rhetoric and interpretation; this research attempts to achieve this within a detailed plan that follows the inductive and analytical approach.</p> أحمد فتح الله إسماعيل Copyright (c) 2024 Faculty of Education Journal http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1123 Sat, 29 Jun 2024 00:00:00 +0000 القراءات الشاذة والاختلافات الصرفية والدلالية دراسة وصفية تطبيقية http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1124 <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;&nbsp;تعد القراءات الشاذة من أهم مصادر اللغة فضلا عن مكانتها، لما تزدخر به من ثروة لغوية تعبر عن الهوية العربية في فصاحة لسانها، وتجسيدا لهذا الواقع قُدمت هذه الدراسة&nbsp; في محاور تطبيقية توضح التنوع اللغوي وتصف الفكر المعرفي الذي كان آنذاك، فتناقلته العلوم اللغوية عبر العديد من المكونات الفكرية ومستويات متنوعة موسومة بـ" القراءات الشاذة والاختلافات الصرفية والدلالية دراسة وصفية تطبيقية "، نعرض فيها جملة من الأنماط اللغوية ذات الألفاظ المتغيرة شكلت ثروة لغوية وفق قواعد عربية، وذات معان ودلالات حافظت عليها هذه القراءات، فكان التعدد والاختلاف، وهو ما سنحاول من خلاله الوصول إلى معرفة وجه الشذوذ وعلاقته بالاختلافات الصرفية والدلالية ، فاقتضت أن تتضمن المحاور الرئيسية التالية:</p> <p>المحور الأول: الاختلافات الصرفية؛ فقد تباينت الاختلافات فيما بينها وتعددت من إضمار وحذف وتغير في الصيغة وغير ذلك من التغيرات الصوتية والصرفية.</p> <p>المحور الثاني: الاختلافات الدلالية؛ تتمثل هذه الاختلافات في التنوع الشكلي ذات الأصل الواحد وتعدد المعنى من أوجه مختلفة وقراءات متعددة وصلت إلى اثنى عشر موضعا ولكل موضع أوجه مختلفة، وتغيرات دلالية تطورت عبر مراحل متعددة، سنناقش نماذج منها في ثنايا هذه الدراسة.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Anomalous readings are considered one of the most important sources of language as well as its status due to its abundance of linguistic wealth that expresses the Arab identity in the eloquence of its tongue of intellectual components and various levels. This study was marked by Anomalous readings and morphological and semantic differences: An applied descriptive study in the light of modern linguistics, where we present a set of linguistic patterns with variable expressions that formed a linguistic wealth according to Arabic grammar, and with meanings and indications preserved by these readings, so there was multiplicity and difference, which is tried to be reached to know the aspect of anomalous and its relationship to morphological, semantic and grammatical differences. Hence, this study includes the following main axes; the first, morphological differences; the differences varied between them, and they multiplied from inclusion, deletion, change in formula, and other phonetic and morphological changes.</p> <p>The second, semantic differences; these differences are represented in the morphological diversity of one origin and the multiplicity of meaning from different aspects and multiple readings that reached twelve positions, and each position has different aspects, and semantic changes that developed through multiple stages.&nbsp; Examples of them will be discussed in the folds of this study</p> إبراهيم عبدالله سويسي Copyright (c) 2024 Faculty of Education Journal http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1124 Sat, 29 Jun 2024 00:00:00 +0000 مقاصد العقيدة وأثرها في بناء الإنسان عند إسماعيل الفاروقي http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1125 <p>دعا كثير من الباحثين في علم الكلام في الآونة الأخيرة إلى ضرورة ربط الحقائق الإيمانية التي ينبني عليها تعامل الفرد مع الوجود والكون بالغايات التي من أجلها تتحقق مصالح المجتمعات الإسلامية في الدنيا والآخرة، ولكي نصل إلى تلكم الغايات فلابد من إحياء النظر المقاصدي في العقائد الإسلامية؛ للوصول إلى الثمرة المرجوة، وعدم حصر العقيدة في تصورات مجردة عن الواقع الذي يعيشه المسلم في حياته. ومن الأسماء اللامعة التي تنبهت إلى هذه القضية الدكتور إسماعيل راجي الفاروقي-رحمه الله تعالى-؛ إذ نجد له العديد من المؤلفات والمقالات التي تناول فيها الموضوع، إما بمؤلف خاص، أو بكلام متناثر هنا وهناك.</p> <p>وسيروم البحث بيان بعض جوانب تقصيد العقيدة في فكر الدكتور إسماعيل الفاروقي رحمه الله تعالى</p> <p>Many researchers in theology have recently called for the necessity of linking the truths of faith - upon which the individual’s dealings with existence and the universe are based - with the goals for which the interests of Islamic societies are achieved in this world and the hereafter. In order to achieve those goals, it is necessary to revive the objective view in Islamic beliefs to reach the desired fruit, and not limit the doctrine to abstract perceptions of the reality that a Muslim experience in his life. One of the prominent names who directed attention to this issue is Dr. Ismail Raji Al-Farouqi - May Allah Almighty have mercy on him - We find many of his books and articles in which he dealt with the subject, either with a special author, or with words scattered here and there. Therefore, the research seeks to explain some aspects of the interpretation of faith in the thought of Dr. Ismail Al-Farouqi, May Allah Almighty have mercy on him</p> <p>&nbsp;</p> سعيد بدهان Copyright (c) 2024 Faculty of Education Journal http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1125 Sat, 29 Jun 2024 00:00:00 +0000 قراءة أبي جعفر المدني في ميزان النحاة http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1126 <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; تناول هذا البحث المواضع التي انفردَ بها أبو جعفر المدنيّ عنْ باقي القُرّاءِ العشرة، وتعرّضت للنقد، فبيّن مواقف النحاة منها، وقد مهّد البحث بحديث مختصر عن أبي جعفر المدنيّ، وهو أحد القرّاء العشرة المشهورين، ثمّ تناول البحث تلك المواضع -وهي سبعة مواضع- بالدراسة، فبيّن أنّ بعض النحاة ذهب إلى انتقاد قراءة أبي جعفر في هذه المواضع، ومنهم: أبو عمرو بن العلاء، والفرّاء، وأبو حاتم، والطبري، والزجّاج، والنحّاس، والزمخشري، فبيّن البحث توجيه هذه القراءات، وما يجب أن تُحمل عليه، من خلال آراء نحاة آخرين، ومنهم: ابن جنّي، وابن مالك، وأبو حيّان الأندلسي، والسمين الحلبي، والسيوطي، وغيرهم، وخَلُص البحث إلى أنّ قراءة أبي جعفر في هذه المواضع التي انفرد بها عن العشرة؛ لها أوجُهٌ في العربية يمكن أنْ تُحمل عليها، وبالتالي لا يسوغ نقدها فضلا عن تضعيفها.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; What Abu Jaafar Al-Madani singled out for the rest of the ten reciters between the criticism and guidance of grammarians. This research dealt with the places that Abu Jaafar Al-Madani was unique to the rest of the ten reciters which were subjected to criticism, so he clarified the grammarians’ views about them. Some grammarians criticized the reading of Abi Jaafar in these places, including: Abu Amr bin Al-Alaa, Al-Farra, Abu Hatim, Al-Tabari, Al- Zajjaj, Al-Nahhas, and Al-Zamakhshari. Hence, this research showed the guidance of these readings, and what they should be based on, through the opinions of other grammarians among them: Ibn Jinni, Ibn Malik, Abu Hayyan Al-Andalusi, Al-Samin Al-Halabi, Al-Suyuti, and others. It concluded that&nbsp; Abu Jaafar’ reading in these places, which he isolated from the ten; It has aspects in Arabic that can be interpreted against it, and therefore it is not permissible to criticize or weaken it.</p> <p>&nbsp;</p> عبدالسلام سليمان الأطرش Copyright (c) 2024 Faculty of Education Journal http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1126 Sat, 29 Jun 2024 00:00:00 +0000 بناء الجملة الإسمية غير المنسوخة في لامية العجم للطغراني "دراسة نحوية" http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1127 <p>هذه الدراسة هي محاولة الوقوف على صياغة الجمل وبنائها من الناحية النَّحوية، ومدى تلاقي الأسلوب الوارد في جمل القصيدة مع الأسلوب العربي الأمثل&nbsp; لتتَّخذَ مِن هذا النَّص الشّعري موضوعاً لدراسةِ جانبٍ من جوانب النَّحو العربيِّ عَن طريق دراسةِ المادّة اللغويَّة من قصيدة لامية العجم، وذلك باستخراج الجمل وتوزيعها، وتوصيفها نحوياً&nbsp; ومن ثَمَّ تحليلها، وبيان مطابقتها مع قواعد النحو العربي المستقاة من القرآن الكريم وأشعار العرب في عصر ما قبل الإسلام حتى العصر الإسلامي، وتكمن أهمية هذا البحث في أنه يُبرز أساليبَ الشاعرِ من خلال دراسة بناء الجملة العربية وتراكيبها المتنوعة في قصيدته اللامية.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; This study is an attempt to determine the wording and construction of sentences from a grammatical perspective, and the extent to which the style contained in the poem’s sentences coincides with the ideal Arabic style, in order to take this poetic text as a subject for studying an aspect of Arabic grammar by studying the linguistic material from the poem of the Persian illiteracy, by extracting the sentences, distributing them, describing them grammatically and then analyzing them, and showing its conformity with the rules of Arabic grammar derived from the Holy Qur’an and Arab poetry in the pre-Islamic era until the Islamic era. The importance of this research lies in that it highlights the poet’s methods by studying the construction of the Arabic sentence and its various structures in his Al-Lamiyya poem</p> <p>&nbsp;</p> السيد حسين مسعود عبدالسيد Copyright (c) 2024 Faculty of Education Journal http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1127 Sat, 29 Jun 2024 00:00:00 +0000 أثر علم الحديث النبوي في ضبط الخطاب الإعلامي http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1128 <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; تُعدُّ هذه الدراسة من الدراسات البينية بين علوم الحديث وعلم الإعلام، لما لها من ارتباط وتقاطع في بعض المسائل، فعلم الحديث من العلوم التي تحوي قوانين يُضبط بها نقل الأخبار، والكشف عن الإسناد وأنه من الدين، فيشمل ذلك التفتيش عن الناقين ومعرفة أحوالهم جرحا وتعديلا، ومعرفة صيغ التحمُّل والأداء التي استعملوها في نقلهم للأخبار، كما تبين جهود علماء الحديث في وضع القواعد التي تميز الصحيح من السقيم من الأخبار، بدءاً من معرفة الراوي اسماً ونسباً وبلداً وشيوخاً وتلاميذاً وكتباً، وكيف سمع، وكيف روى، كل ذلك وفق منهج علمي رصينٍ، فكُشفت من خلال هذا المنهج الأحاديث الموضوعة الباطلة التي روَّجها الوضَّاعون والقُصاص على مختلف مشاربهم وتعدد أغراضهم. وعملِت الدراسة على توظيف هذا المنهج في ضبط الأخبار الإعلامية، والتحقق منها، ومعرفة مصادرها وبيان محتواها. وقبول الصحيح منها ودفع الشائعات عنها. وأظهرت الدراسة أهمية معرفة وسائل التواصل الحديثية، وكيفية نقلها للأخبار، ومدى موضوعيتها في ذلك، وأن ضبط الحركة الإخبارية في وسائل التواصل المختلفة وفق منهج نقاد الحديث من شأنه أن يقلل من الفوضى في التعامل مع الكم الهائل من المعلومات. وأنه لا بد من مراعاة المعايير الأخلاقية في الجانب الإعلامي، وتفعيل المواثيق الأخلاقية المهنية، من خلال التحلي بالصدق والشفافية وعدم ترويج الشائعات، والتوعية الشاملة حولها، وعدم الاستعجال في نشر الأخبار دون تمحيص وثبُّت، حتى لا ينتج عن ذلك بلبلة وتشويش للرأي العام.</p> <p>&nbsp;</p> <p>This study is one of the interface studies between the sciences of hadith and the science of information, because of its connection and intersection in some issues. Knowing the formulas of tolerance and performance that they used in their transmission of the news, as shown by the efforts of the hadith scholars in setting the rules that distinguish the correct from the sick from the news, starting with knowing the narrator by name, lineage, country, sheikhs students and books, and how he heard, and how he narrated, all according to a sober scientific method, through this approach, the fales fabricated hadiths that the fabricators and retribution propagated to their various walks and multiple purposes were revealed. The study worked on employing this approach in controlling media news, verifying it, knowing its sources, and clarifying its content. And accept the correct ones and push the rumors about them.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; The study showed the importance of knowing the modern means of communication, how they transmit news, and the extent of their objectivity in that, and that controlling the news movement in the various means of communication according to the approach of the hadith critics would reduce the chaos in dealing with the huge amount of information.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; And that it is necessary to observe ethical standards on the media side, and to activate professional ethical charters, by being honest and transparent and not spreading rumors, and comprehensive awareness about it, and not rushing to publish news without scrutiny and verification, so as not to result in confusion and confusion of public opinion.</p> عبدالسلام الهادي الأزهري Copyright (c) 2024 Faculty of Education Journal http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1128 Sat, 29 Jun 2024 00:00:00 +0000 أثر رواية الإمام قالون عن نافع في الهمزتين من كلمتين: رسمًا وصوتًا http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1129 <p>الهمزة أثناء أدائها مع همزة مجاورة لها حالة الوصل، لا يمكن أن تظهر بصورتها الصحيحة إلا بالتلقي والدربة للنص القرآني، بسبب كثرة قواعدها، اخترت منها هذا الجانب وهو حكمها مع همزة أخرى، وهو من الأسباب الداعية لهذه الدراسة، لا سيما مشاكل استعمالها في الرسم والنطق، يظهر ذلك في التعليم وحلقات الكتاتيب، وهذا البحث هو دراسة مستقلة لها علاقة بباب الصرف والتجويد، لهمزة القطع حالة الإبدال، والتسهيل، والحذف رسمًا، ونطقًا؛ وذلك إذا كانتا بين كلمتين متلاصقتين وقفاً ووصلاً، لرواية&nbsp; قالون برسم أبي عمرو الداني، من حيث المخرج الصوتي والرسم والضبط الحركي، بما يتماشى مع الفكر المعاصر ممن يقصدون هذا العلم.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; تضمن البحث مبحثين، الأول منهما اشتمل على دراسة للهمزة وتعريفاً لها وبيان أحوالها في مطلبين، والثاني منهما يدرس حركة الهمزتين وتأثرهما صوتاً مع سلامة النطق عند القراءة للنص القرآني، وبيان أوجه القراءة فيه لغويًا، وذلك في مطلبين، ثم على خاتمة تضمنت نتائج وتوصيات</p> <p>&nbsp;</p> <p>The hamza, when performed with an adjacent hamza that has a relative condition, cannot appear in its correct form except by receiving and studying the Qur’anic text, because of its many rules. I chose this aspect from it, which is its ruling with another hamza, and it is one of the reasons for this study, especially the problems of its use in drawing and pronunciation. This appears in the teachings and the circles of the writings, and this research is an independent study related to the chapter on morphology and intonation, for the hamzat al-qat’ has a state of substitution, facilitation, and deletion, graphically and pronunciation. This is if there is a pause and a hyphen between two adjacent words, according to the narration of Imam Qalun, drawn by Abu Amr al-Dani, in terms of sound output, drawing, and motor control, in line with contemporary thought of those who seek this science.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; The research included two sections, the first of which included a study of the hamza, its definition, and an explanation of its conditions in two topics, and the second of them studied the movement of the two hamzas and their effect on sound with the correct pronunciation when reading the Qur’anic text, and an explanation of the aspects of reading it linguistically, in two topics, then a conclusion that included results and recommendations.</p> <p>&nbsp;</p> أحمد عبدالله سويسي Copyright (c) 2024 Faculty of Education Journal http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1129 Sat, 29 Jun 2024 00:00:00 +0000 الذكاء الاصطناعي في العملية التعليمية من وجهة نظر أعضاءهيئة التدريس بكلية التربية طرابلس http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1130 <p>هدفت الدراسة إلى التعرف على مفهوم، ومجالات، وأهمية استخدام الذكاء الاصطناعي، والتحديات التي تواجه استخدامه في التعليم من وجهة نظر أعضاء هيئه التدريس بكلية التربية طرابلس جامعة طرابلس، وأثر كل من متغير الجنس والمؤهل العلمي في ذلك، واستخدم الباحث في هذه الدراسة المنهج الوصفي المسحي، وتكونت عينة الدراسة من (78) عضوا طبقت عليهم استبانة تضمنت (24) عبارة موزعة على محورين. وللإجابة على أسئلة الدراسة قام الباحث بحساب المتوسطات الحسابية والانحراف المعياري وتحليل التباين الأحادي (One-WayANOVA). وأظهرت نتائج الدراسة أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند المستوي (0.05) بين متوسطات أفراد عينة الدراسة حول مفهوم وأهمية تقنية الذكاء الاصطناعي في العملية التعليمية والتحديات التي تواجه استخدامه وفقاً لمتغيري الجنس والمؤهل العلمي.</p> <p>ومن أهم ما أوصت به الدراسة تطوير البنية التكنولوجية للجامعة، وتوفير برامج تدريبية لأعضاء هيئة التدريس لمساعدتهم على اكتساب المهارات التكنولوجية، وكذلك وضع قواعد أخلاقية لاستخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي.</p> <p>The study aimed to explore the concept, domains, and importance of using artificial intelligence (AI), and the challenges facing its use in education from the point of view of staff members at the College of Education, Tripoli, University of Tripoli, and the impact of the variables of gender and academic qualification. The study employed a descriptive survey method, with a sample of 78 participants who responded to a questionnaire consisted of 24 items distributed across two dimensions. To answer the research questions, the researcher calculated means, standard deviations, and conducted a one-way analysis of variance (One-Way ANOVA). The study results revealed no statistically significant differences (at the 0.05 level) in the perceptions of faculty members regarding the concept, importance, and challenges of AI technology in the educational process based on gender and academic qualifications.</p> <p>Among the most important recommendations are developing the university’s technological infrastructure, providing training programs for faculty members to acquire technological skills, and establishing ethical guidelines for the use of AI applications</p> <p>&nbsp;</p> أسامة مسعود القديري Copyright (c) 2024 Faculty of Education Journal http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1130 Sat, 29 Jun 2024 00:00:00 +0000 مدى تأثير استخدام استراتيجية العصف الذهني في تنمية المهارات الحياتية لأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة (متلازمة داون) http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1131 <p>سعت هذه الدراسة إلى تجربة استراتيجية العصف الذهني في تدريب وتأهيل الأطفال ذوي احتياجات الخاصة، وبالتحديد الأطفال المصابين بمتلازمة داون، ذلك لأن من حق هذه الفئة أن تتعلم وتتأهل للعيش الكريم وسط المجتمع الذي يعيشون فيه، والتكيف مع بيئتهم، ومساعدتهم في اكتساب المهارات الحياتية اللازمة. وقد هدفت الدراسة إلى التعرف على المهارات الحياتية التي يمكن تنميتها لدى أطفال متلازمة داون باستخدام استراتيجية العصف الذهني , ومدى فعالية استخدام استراتيجية العصف الذهني في تنمية المهارات الحياتية لدى أطفال متلازمة داون. وقد استخدم الباحث المنهج التجريبي في هذه الدراسة، التي توصلت إلى معرفة أهمية وتأثير استراتيجية العصف الذهني على تدريب وتأهيل الأطفال موضوع الدراسة.</p> <p>&nbsp;</p> <p>This study aimed to experiment with the brainstorming strategy in the training and rehabilitation of children with special needs, specifically children with Down syndrome. This is because this group has the right to learn and qualify for a decent life within the society in which they live, to adapt to their environment, and to help them acquire the necessary life skills. This study aimed to identify the life skills that can be developed in children with Down syndrome using the brainstorming strategy, and the effectiveness of using the brainstorming strategy in developing life skills in children with Down syndrome. The researcher used the experimental method in this study, and the study concluded that the importance and impact of the brainstorming strategy on the training and rehabilitation of the children who were the subject of the study.</p> محمد علي الساحلي Copyright (c) 2024 Faculty of Education Journal http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1131 Sat, 29 Jun 2024 00:00:00 +0000 مركز البحوث والاستشارات والتدريب ودوره في تطوير البحث العلمي لدى الجامعات الليبية جامعة طرابلس نموذجًا http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1132 <p>يعاني البحث العلمي العديد من المشكلات والمعوقات في الكثير من الجامعات الليبية، لإن مراكز البحوث في حاجة لإعادة النظر من الناحية التنظيمية ودورها في الخطط التنموية لمعالجة قضايا المجتمع ومواكبة ومتابعة التطورات والتغيرات التي يعيشها العالم، حيث تعتبر الجامعات بيئة علمية لإعداد البحوث فهي امتداد للمراكز البحثية والتي تخرج منها الباحثون، وبالتالي يهدف هذا البحث للتعرف على دور مركز البحوث والاستشارات والتدريب في تطوير البحث العلمي بجامعة طرابلس وأهم اسهاماته في معالجة قضايا المجتمع المحلي، والأساليب المتبعة لتطوير كفاءة باحثيه، وقد تم توظيف المنهج الوصفي باستخدام استمارة استبيان إلكترونية من مجتمع بحث يتضمن حوالي (365) عضو هيئة تدريس بينما بلغ حجم العينة (100) مفردة، وتوصل البحث للآتي: &nbsp;بالرغم من المجهودات التي يسعى لتحقيقها هذا المركز، إلا أنه &nbsp;اتضح وجود قصور في الدور الذي يقوم به المركز قد يرجع ذلك لحداثة انشائه واستقلاله ككيان خاص بجامعة طرابلس فقط وعدم تلقي الدعم اللازم من الدولة.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Scientific research suffers from many problems and obstacles in many Libyan universities, because research centers need to reconsider the organizational aspect and their role in development plans to address societal issues and keep pace and follow up on developments and changes that the world is experiencing, as universities are considered a scientific environment for preparing research, they are an extension of the research centers from which researchers graduated. Therefore, this research aims to identify the role of the Research, consultation and training center in developing scientific research at the university of Tripoli and its most important contributions in addressing local community issues. And the methods to develop the competence of its researchers the descriptive approach was employed using an electronic questionnaire form a research community that includes about (365) faculty members, while the sample size was (100) individuals. He concluded the following: despite the efforts he seeks to achieve, it became clear that there are deficiencies in the role played by the center, which may be due to its recent establishment, its independence as a private entity at the university of Tripoli, and the lack of receiving the necessary support from the state.</p> <p>&nbsp;</p> ابتسام محمد مسعود الهمالي Copyright (c) 2024 Faculty of Education Journal http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1132 Sat, 29 Jun 2024 00:00:00 +0000 المتخيل الروائي التاريخي في رواية التبر لإبراهيم الكوني http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1133 <p>يعتبر الفن الروائي من أهم الفنون الأدبية الذي ساهم بشكل كبير في الكشف عن العديد من القضايا الحياتية، فالروائي الكوني في روايته (التبر) حاول أن يوغل في أعماق البيئة الصحراوية، بصفة عامة والطوارق بصفة خاصة. لقد تطرقنا في هذا البحث إلى بعض الإشارات التاريخية التي استقى منها الروائي مصادره، فلجأ إلى توظيف الهوامش بين الحين والآخر، وعبر مخيلته السردية. استطاع أيضاً أن يوغل في أعماق البيئة الصحراوية، فكان للمكان أثره على حياة الإنسان في الصحراء إذ يمثل العمق التاريخي الضارب، والمؤثر على حياة الشخوص والحياة الإنسانية برمتها، ويعني بها قبائل الطوارق ونسبهم، ولغتهم وأماكن تواجدهم أيضاً. كل هذا يعد شكل من أشكال السرد والتوثيق التخييلي، ومن الإشارات التاريخية التي جاءت في ثنايا السرد أخبار متناثرة ساقها الروائي عن طريق الاسترجاع والتذكر فترة النضال والجهاد ضد الغزو الإيطالي من الصحراء حتى الحمادة، والكفرة، والجبل الأخضر. وليس هذا فحسب، بل رصد تحركات الشخوص في الصحراء واتجاهاتهم وتنقلاتهم عبر القوافل التجارية التي تمتد من أفريقيا حتى غدامس، وقد نهل من مناهل تاريخية تؤكد حركة القوافل ومرورها وتجارة القوافل بين المناطق في الصحراء. ولقد احتوت الرواية على عدة قضايا أهمها: الهجرة والنزوح من مناطق إلى أخرى لأسباب عدة منها: الجدب والقضية الأخرى هي المجاعة، والتي تدل على قسوة العيش وصعوبته. ونلمح في السرد توظيفه للرموز والإشارات التاريخية متمثلة في الآثار المحفورة، وبهذا استطاع الروائي الكوني أن يسرد للقارئ لأحداث وعالم الصحراء بكل تفاصيله.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Novelist art is considered one of the most important literary arts which contributed significantly to revealing many life issues, as the cosmic novelist in his novel (Al-Tiber) tried to penetrate into the depths of the desert environment, in general and the Tuareg in particular. In this research, we have touched on some historical references from which the novelist drew his sources, so he resorted to employing margins from time to time, and through his narrative imagination. He was also able to penetrate into the depths of the desert environment, so the place had an impact on human life in the desert, as it represents the historical depth that affects the lives of the characters and human life as a whole, and means the Tuareg tribes, their lineage, their language and their whereabouts as well. All this is a form of narration and imaginary documentation, and one of the historical references that came within the narrative is scattered news that the novelist gave and by retrieving and remembering the period of struggle and jihad against the Italian invasion from the desert to Hamada, Kufra, and Jabal al-Akhdar. Not only that, but also monitoring the movements of people in the desert, their directions and movements through commercial caravans that extend from Africa to Ghadames, and we have learned from historical sources that confirm the movement and passage of convoys and the trade of caravans between regions in the desert. The novel contained several issues, the most important of which are: migration and displacement from one region to another for several reasons, including: attraction. The other issue is famine, which indicates the harshness and difficulty of living, and because of the hunger in that period, we glimpse in the narrative his employment of historical symbols and references represented in the excavated monuments, and thus the cosmic novelist was able to narrate to the reader the events and the world of the desert in all its details.</p> <p>&nbsp;</p> زينب الحراري جرجر Copyright (c) 2024 Faculty of Education Journal http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1133 Sat, 29 Jun 2024 00:00:00 +0000 الإتجاهات الخاصة بمشاركة المرأة الليبية في العملية السياسية http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1134 <p>حيث تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على دور المرأة في الحياة السياسية، واستخدمت المنهج الوصفي التحليلي لبلوغ أهدافها، كما استخدمت أداة الاستبانة والملاحظة في جمع البيانات والمعلومات، بعينة بلغت (200) من طلبة كلية الاقتصاد والعلوم السياسية بجامعة طرابلس، كما استخدمت عددا من الأساليب الإحصائية منها المتوسط الحسابي، والانحراف المعياري، والنسبة المئوية، والوزن النسبي، ومعامل الارتباط بيرسون، ومعامل الثبات ألفاكرونباخ، ومعامل الثبات بطريقة التجزئة النصفية، واختبار (ت) وأسفرت نتائجها عن وجود إجماع كبير من أفراد عينة الدراسة على أهمية دور المرأة بما يتناسب مع الضوابط الشرعية وبما لا يتعارض مع طبيعة المرأة التي فطرها الله عليها، كما أشارت إلى احترام حقوق المرأة وحمايتها، كما أسفرت نتائج هذه الدراسة عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى استجابات أفراد عينة الدراسة والتي تعزى لمتغير الجنس (ذكور / إناث).</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; This study aims to identify the role of women in political life. It used the descriptive analytical approach to achieve its goals. It also used the questionnaire and observation tool to collect data, with a sample of (200) students from the Faculty of Economics and Political Science at the University of Tripoli. The study used a number of statistical methods. These include the arithmetic mean, the standard deviation, the percentage, the relative weight, the Pearson correlation coefficient, the Cronbach’s alpha reliability coefficient, the reliability coefficient using the split-half method, and the t-test. The results showed that there was a large agreement among members of the study sample on the importance of the role of women in political life in proportion to with legal controls and in a way that does not conflict with the nature of women that God has created. It also indicated to the respect for women’s rights and their protection. The results also revealed the absence of statistically significant differences in the level of responses of the study sample members, which is attributed to the gender variable (males/females).</p> عبدالسلام سالم مسعود البوسيفي Copyright (c) 2024 Faculty of Education Journal http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1134 Sat, 29 Jun 2024 00:00:00 +0000 فلسفة علم النفس في الحب والأخلاق عند ابن حزم الاندلسي من منظور معاصر ( دراسة تحليلية مقارنة ) http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1135 <p>تسلط هذه المقالة الضوء على فهم وتحليل ما يوجد في رسالة طوق الحمامة وكتاب الأخلاق عند ابن حزم من فلسفة علم النفس في الحب والأخلاق, فقد تبين أن ابن حزم بوصفه لظاهرة الحب والأخلاق كما هي موجودة في واقع المحبين وأخلاق الناس, قد سبر أغوار النفس مثل وصفه لعلامات الحب وأنواعه, و وصفه وتشخيصه لكلام الناس وعيوب النفس, وما يحملان من دلالات معرفية عميقة في النفس, كذلك أبرز هذا العمل أهمية فلسفة علم النفس عند ابن حزم على صعيد الفكر الإنساني من خلال مقارنته مع علماء النفس, فما أتى به هؤلاء العلماء في هذا المجال المعرفي وخاصة فرويد قد أسس ابن حزم دعائمه منذ عدة قرون ولو كان ذلك بصورة مختصرة.</p> <p>&nbsp;</p> <p>This article sheds light on the understanding and analysis of what is found in the message of "Tawq Al-Hamama” and in the book of Ethics in Ibn Hazm, of the philosophy of psychology in love and ethics, it was shown that Ibn Hazm as a description of the phenomenon of love and morals as they exist in the reality of lovers and morals of people, has probed the depths of the soul such as his description of the signs of love and its types, and his description and diagnosis of the words of people and the defects of the soul, and what they carry of deep cognitive connotations in the soul, as well as highlighted this work the importance of the philosophy of psychology in Ibn Hazm at the level of human thought by comparing it with psychologists, what these scholars came up with in this field of knowledge, especially Freud that Ibn Hazm founded his pillars several centuries ago, even if this was briefly.</p> عمر أبوالقاسم غلام Copyright (c) 2024 Faculty of Education Journal http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1135 Sat, 29 Jun 2024 00:00:00 +0000 Certain Applications of Analytic Functions Associated in Complex BB Differential Equations http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1137 <p style="direction: ltr;">In this paper, we introduced some applications of generalized derivative operator in the field of geometric function theory by using the concepts of fractional calculus. With this operator , we defined a new class of normalized analytic functions and establishes the solution of the complex Briot–Bouquet differential equation by using this operator &nbsp;. The main purpose of this paper is to solve the complex BB differential equation by using operator and we discussed some applications of a generalized derivative operator in the open disk.</p> <p style="direction: ltr;">في هذه الورقة البحثية، نقدم بعض التطبيقات من المؤثر التفاضلي المعمم في حقل من نظرية الدوال الهندسية باستعمال المفاهيم التفاضل والتكامل الكسري. بهذا المؤثر التفاضلي (&nbsp;نعرف فصل جديد من الدوال التحليلية بواسطة المؤثر التفاضلي، وكذلك نحدد حل للمعادلة التفاضلية المركبة Briot–Bouquet باستعمال المؤثر المعرف. الغرض الرئيسي من هذه الورقة هو حل المعادلة التفاضلية المركبة BB باستخدام المؤثر ونناقش بعض التطبيقات من المؤثر التفاضلي في قرص الوحدة المفتوح.</p> <p style="direction: ltr;">&nbsp;</p> Farida Abdallah Abufares , Aisha Ahmed Amer Copyright (c) 2024 Faculty of Education Journal http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1137 Sat, 29 Jun 2024 00:00:00 +0000 First-principles Density Functional Study of Nickel and Nickel-complex in Diamond http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1138 <p style="direction: ltr;">Diamond is an attractive material for scientists due to its excellent physical and electrical properties. It can be utilised in optical devices for ultraviolet light emission and in electronic devices for high power and high frequency applications. We present a first-principles density functional theory study of nickel impurities in diamond. The atomic structures, formation and transition energies, and hyperfine parameters of nickel interstitial, substitutional, and related defects were computed using ab initio total energy methods. Our calculations, based on local density functional theory, are in agreement with other interpretations, particularly regarding electron paramagnetic resonance, and transition energies of nickel in diamond.</p> <p style="direction: ltr;">&nbsp;</p> <p style="direction: ltr;">يعتبر الماس مادة جذابة للعلماء لما له من خصائص فيزيائية و كهربائية ممتازة. يمكن استخدامه في الأجهزة البصرية لانبعاث الضوء فوق البنفسجي وفي الأجهزة الإلكترونية ذات التطبيقات الطاقة العالية و التردد العالي. نقدم دراسة شائبة النيكل في الالماس باستخدام&nbsp; نظرية كثافة الدالة. التركيب البلوري، معلومات الطاقة، مستويات الانتقال الالكتروني والرنين البارامغناطيسي الإلكتروني تم دراستهم&nbsp; لجميع الشوائب الخلالية والاستبدالية والشوائب ذات الصلة المحتملة تكوينها. توافقت حساباتنا المتحصل عليها و المستندة إلى نظرية كثافة الدالة مع تفسيرات أخرى، خاصة فيما يتعلق بالرنين المغنطيسي الإلكتروني، والطاقات الانتقالية للنيكل في الماس.</p> A. M. Gsiea, 2M. K. Atumi, J. P. Goss, P. R. Briddon, F. A. Gsiea Copyright (c) 2024 Faculty of Education Journal http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1138 Sat, 29 Jun 2024 00:00:00 +0000 Perceptions of Teachers in International Schools in Libya on Online Teaching during COVID-19 Pandemic http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1139 <p style="direction: ltr;">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; COVID-19 pandemic imposed new styles of education globally, because of curfews, social and physical distancing practices. As a result, online teaching got to be implemented in educational institutions in Libya without introduction and gradual applications of the different levels and school categories including the international ones. This paper attempts to explore perceptions and attitudes of international schools’ teachers in Libya to online teaching during Coronavirus lockdown. The research utilized a qualitative approach, using a questionnaire that was distributed to 51 teachers from various international schools in Tripoli, Libya, along with conducting interviews with five participants. The collected data were analyzed using an inductive data analysis process. The findings of the study revealed diverse attitudes among the teachers towards the experience of online teaching. The majority of teachers found online teaching to be stressful and unproductive due to poor internet infrastructure and limited communication with students.&nbsp;&nbsp;Many of the participants argued that their online teaching experience during Covid-19 was challenging, and as a result, the difficulties they faced impacted had students' learning. Teachers also lacked prior knowledge and preparation for online teaching. However, aided school teachers displayed a more positive attitude towards online teaching. The study emphasizes the challenges faced by teachers and their impact on student learning, highlighting the need for improved infrastructure and preparation for successful online teaching in schools.</p> <p style="direction: ltr;">&nbsp;</p> <p style="direction: rtl;">جائحة فيروس كوفيد 19 العالمية فرضت أساليب تعليم جديدة على مستوى عالمي بسبب حظر التجول وتطبيق التباعد الاجتماعي والبدني. ونتيجة لذلك، تم تنفيذ التعليم عبر الإنترنت في المؤسسات التعليمية في ليبيا دون إدخال وتطبيق تدريجي لمختلف مستويات وفئات المدارس بما في ذلك المدارس الدولية. تهدف هذه الورقة إلى التحقق من مواقف معلمي المدارس الدولية في ليبيا تجاه التعليم عن بعد خلال فترة الإغلاق بسبب فيروس كورونا. استخدمت الدراسة منهج بحث نوعي، باستخدام استبيان تم توزيعه على 51 معلماً من مختلف المدارس الدولية في طرابلس، ليبيا، بالإضافة إلى إجراء مقابلات مع خمسة مشاركين. تم تحليل البيانات المجمعة باستخدام عملية تحليل البيانات الاستقرائية. أظهرت نتائج الدراسة مواقف متنوعة بين المعلمين تجاه تجربة التعليم عبر الإنترنت. وضح غالبية المعلمين أن التعليم عبر الإنترنت كان مرهقاً لهم وغير منتج بسبب ضعف البنية التحتية للإنترنت والتواصل المحدود للمعلمين مع الطلاب. وأشار العديد من المشاركين إلى أن تجربتهم في التعليم عبر الإنترنت خلال جائحة كوفيد-19 كانت تحدياً، ونتيجة لذلك، أثرت الصعوبات التي واجهوها علـي تعلم الطلاب. كما أن المعلمين نفذوا تدريسًا عبر الإنترنت بدون وجود معرفة وإعداد مسبقين لذلك. ومع ذلك، أظهر معلمو المدارس المدعومين من مدارسهم موقفًا أكثر إيجابية تجاه التعليم عبر الإنترنت. أثبتت الدراسة وجود تحديات يواجهها المعلمون وتأثيرها سلبا على تعلم الطلاب، مشيرةً إلى الحاجة إلى تحسين البنية التحتية والإعداد لضمان نجاح التعليم عبر الإنترنت في المدارس.</p> Malak Helal, Nadia Nuseir Copyright (c) 2024 Faculty of Education Journal http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1139 Sat, 29 Jun 2024 00:00:00 +0000 Barriers of Teaching Listening Comprehension Skill at Primary Schools Grade 6 in Libya (From English Language Teachers’ Prospectives) http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1142 <p style="direction: ltr;">Undoubtedly, that English Language teachers encounter number of challenges while teaching listening skill to young learners.&nbsp; Young learners at primary schools on the other hand, also have their own challenges.&nbsp; Listening is fundamental in learning a second / foreign language, it’s obvious; the problems about listening at schools in general and at primary schools in particular, have recently started to be investigated. This study sought to find out those barriers faced by teachers.&nbsp; The study was grounded of communicative competence theory. The descriptive research design was adopted. To collect the data related to the study, a questionnaire was used through which teachers’ prospectives were highly taken onto consideration. To achieve study objectives, a total of (50) fifty primary schools’ teachers represents (31) schools from the area of Abu- Salim in the city of Tripoli / Libya were randomly selected, and a descriptive analysis of data was done. To highlight the data, a frequency tables were used. This helped to establish the extent to which listening comprehension skill lessons were taught in the classroom. The study pointed out to the English language teachers’&nbsp;&nbsp; awareness of the importance of listening comprehension skill for a successful communication. It also recommended that teachers should pay more attention to this skill as it is considered to be the most difficult skill among the other language skills.</p> <p style="direction: ltr;">The study also revealed that:</p> <ul> <li style="direction: ltr;">There is no statistical difference between the dimensions of barriers to effective teaching of listening comprehension regarding school type.</li> </ul> <p style="direction: ltr;">There is no statistical difference between the dimensions of barriers to effective teaching of listening comprehension regarding experience variable</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; مما لا شك فيه أن معلمي اللغة الإنجليزية يواجهون عددًا من العوائق أثناء تدريس مهارة الاستماع والفهم للمتعلمين الصغار.&nbsp; من ناحية أخرى، يواجه المتعلمون الصغار في المدارس الابتدائية تحدياتهم الخاصة.&nbsp; على الرغم من أن الاستماع أمر أساسي في تعلم لغة ثانية/أجنبية، وقد بدأت مؤخراً دراسة المشاكل المتعلقة بمهارة الاستماع والفهم في المدارس بشكل عام وفي المدارس الابتدائية بشكل خاص. سعت هذه الدراسة إلى معرفة المعوقات التي تواجه المعلمين عند قيامهم بذلك.&nbsp; وارتكزت الدراسة على نظرية الكفاءة التواصلية. وتم اعتماد تصميم البحث الوصفي التحليلي. ولجمع البيانات المتعلقة بالدراسة، تم استخدام استبيان تم من خلاله أخذ آراء المعلمين بعين الاعتبار. ولتحقيق أهداف الدراسة، تم اختيار خمسين معلمًا من معلمي المدارس الابتدائية من منطقة أبو سليم بمدينة طرابلس / ليبيا عشوائيًا، يمتلون 31 مدرسة ابتدائية من المنطقة ذاتها. وتم إجراء تحليل وصفي للبيانات. ولتسليط الضوء على البيانات تم استخدام الجداول التكرارية. وقد ساعد ذلك في تحديد مدى تدريس دروس مهارة الاستماع والفهم في الفصل الدراسي، وأشارت الدراسة إلى وعي معلمي اللغة الإنجليزية بأهمية مهارة الاستماع والفهم المسموع للتواصل الناجح. كما أوصت المعلمين بضرورة الاهتمام بهذه المهارة لأنها تعتبر من أصعب المهارات بين المهارات اللغوية الأخرى. &nbsp;وأظهرت الدراسة أن النظام التعليمي والفصول الدراسية والتلاميذ والمعلمين كانوا في الاتجاه السائد (موافق)، بينما كانت إجابات أفراد العينة حول معوقات التدريس الفعال لمهارات الاستماع والاستيعاب (غير موافق). كما أظهرت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في معوقات تدريس مهارتي الاستماع والاستيعاب تبعاً لمتغير نوع المدرسة. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في معوقات تدريس الاستماع.</p> <p style="direction: ltr;">&nbsp;</p> Mohamed Ashur Al Sharif, Hana Abdulsalam Meiteeg, Nejat Ali Mohamed Ghazala Copyright (c) 2024 Faculty of Education Journal http://uot.edu.ly/journals/index.php/fej/article/view/1142 Sat, 29 Jun 2024 00:00:00 +0000