اختبار (Cloze test) ومقروئية كتاب اللغة العربية المقرر على تلاميذ الصف الخامس من مرحلة التعليم الأساسي

Authors

  • جمال رحومه الزناتي كلية التربية، جامعة الزاوية، الزاوية، ليبيا

Keywords:

اختبار (Cloze test)،, المقروئية،, كتاب اللغة العربية.

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى قياس مقروئية كتاب اللغة العربية المقرر على تلاميذ الصف الخامس من مرحلة التعليم الأساسي، وتحديد أثر جنس التلميذ في درجة المقروئية، والتعرف على ترتيب نصوص الكتاب حـسب درجة مقروئيتها. ولتحقيق هدف الدراسة تم بناء اختبار(Cloze test)  وتطبيقه على ثلاثة نصوص من نصوص الكتاب، اختيرت عشوائياً لم يسبق لأفراد العينة دراستها، وللتأكد من مدى تمثيل النصوص الثلاثة المختارة التي أجري عليها اختبار كلوز لمـادة الكتاب، تم عرض النصوص على لجنة من  المحكمين، تألفت مـن مـشرفين تربويين، معلمين اللغة العربية، مختصي مناهج بكلية التربية. وتم تطبيق الاختبار على عينة عشوائية مكونة من (161) تلميذ وتلميذة منهم (78) تلميذاً و(83) تلميذة من تلاميذ الصف الخامس من مرحلة التعليم الأساسي، للعام الدراسي 2023-2024م، بالمدارس التابعة لمراقبة التربية والتعلـيم الزاوية. وكشفت نتائج الدراسة أن (64%) من التلاميذ يقعون في المستوى الإحباطي، و(12%) يقعون في المستوى التعليمي، و(24%) من التلاميذ يقعون في المستوى المستقل، وأنه ليس هناك أثر ذو دلالة إحصائية يعزى لمتغير الجنس في مستوى المقروئية، وأن النصوص القرائية في الكتاب متدرجة وفق مستوى مقروئيتها.

وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بضرورة تدريب المعلمين قبل الخدمة وأثناءها على أساليب حديثة لتدريس اللغة العربية، وإعداد الكتب المدرسية وفق المعايير التربوية لتناسب الفروق الفردية بين التلاميذ.

 

This study aimed to measure the readability of the Arabic language textbook prescribed for fifth-grade students in the basic education stage. It also sought to determine the impact of the student's gender on the level of readability and to identify the order of the texts in the book according to their readability levels. To achieve these objectives, a Cloze test was developed and applied to three randomly selected texts from the book, which had not been previously studied by the sample members. To ensure the representativeness of the three chosen texts, they were presented to a committee of evaluators, including educational supervisors, Arabic language teachers, and curriculum specialists from the Faculty of Education. The test was administered to a random sample of 161 students, consisting of 78 males and 83 females, from fifth-grade students for the 2023-2024 academic year in schools under the supervision of the Education and Teaching Monitoring in Zawiya.

The results revealed that 64% of the students fell into the frustration level, 12% into the instructional level, and 24% into the independent level. It was also found that there was no statistically significant effect attributed to the gender variable on the level of readability, and that the reading texts in the book were arranged according to their readability levels. Based on the findings, the study recommended the necessity of training teachers both before and during service on modern methods for teaching the Arabic language, and preparing textbooks according to educational standards to accommodate individual differences among students.).

Author Biography

جمال رحومه الزناتي, كلية التربية، جامعة الزاوية، الزاوية، ليبيا

كلية التربية، جامعة الزاوية، الزاوية، ليبيا

Published

2024-12-31
#