رؤية لتطوير أداء العلاقات العامة بقطاع التعليم العالي في ليبيا دراسة نوعية (جامعة بنغازي أنموذجاً)
الملخص
ملخص الدراسة :
تهدف هذه الدراسة إلى تقديم رؤية لتطوير أداء العلاقات العامة في قطاع التعليم العالي الليبي وفي أهم مؤسسة علمية أكاديمية تتمثل في جامعة بنغازي ، حيث تعد هذه الدراسة من الدراسات الوصفية التي تهدف إلى وصف الظاهرة وتحليلها ، كما تم الاعتماد على المنهج الكيفي ( النوعي ) في جمع المعلومات اللازمة للبحث، من خلال المقابلة الشخصية مع كل المتخصصين في مجال العلاقات العامة من أعضاء هيأة التدريس التابعين لقسم العلاقات العامة والإعلان - كلية الإعلام جامعة بنغازي بأسلوب (الحصر الشامل ) والذين بلغ عددهم (13) عضو هيئة تدريس متخصص في مجال العلاقات العامة، حيث توصلت الدراسة إلى ضرورة تغيير موقع العلاقات العامة في الهيكل التنظيمي للجامعة، ليصبح إدارة مستقلة تابعة لرئيس جامعة بنغازي مباشرةً تحت مسمى إدارة العلاقات العامة، مع التركيز والاهتمام بالتخصص العلمي لكل العاملين في هذه الإدارة الإستراتيجية، بالإضافة للقيام بوظائف العلاقات العامة الأساسية المتمثلة في إجراء البحوث – التخطيط – التنظيم – التنسيق – التقييم – تحسين صورة المؤسسة – إدارة الأزمة ... الخ ، فضلاً عن تنظيم الفعاليات العلمية والأنشطة الثقافية والاجتماعية والرياضية ، ومتابعة كل ما ينشر أو يذاع عبر وسائل الإعلام المختلفة عن الجامعة ، و الاعتماد على منصات الإعلام الرقمي من خلال إعداد صفحة خاصة بالجامعة وأنشطتها وبرامجها وتحت إشراف إدارة العلاقات العامة لسرعة التواصل والتفاعل مع الجمهور الداخلي من جهة والمجتمع المحلي من جهة أخرى .
الكلمات المفتاحية : رؤية – العلاقات العامة – جامعة بنغازي – دراسة كيفية .
Abstract:
This study aims to provide a vision for developing the performance of public relations in the Libyan higher education sector and in the most important academic institution represented by the University of Benghazi، this study is one of the descriptive studies that aims to describe and analysis the phenomenon . The qualitative approach was also relied upon in collecting The information necessary for the research was obtained through personal interviews with all specialists in the field of public relations، including faculty members affiliated with the Department of Public Relations and Advertising - Faculty of Information، University of Benghazi، using the (comprehensive inventory) method، who numbered (13) faculty members. The study concluded that there was a need to change The position of public relations in the organizational structure of the university، to become an independent department directly affiliated with the Dean of the University of Benghazi under the name of the Public Relations Department، with focus and attention on the scientific specialization of all employees in this strategic administration، in addition to carrying out the basic public relations functions of conducting research - planning - organizing - coordination. – Evaluation – Improving the institution’s image – Crisis management...etc.، in addition to organizing scientific events، cultural، social and sporting activities، following up on everything published or broadcast through various media about the university، and relying on digital media platforms by preparing a special page for the university and its activities. Its programs and programs are under the supervision of the Public Relations Department for rapid communication and interaction with the internal public on the one hand and the local community on the other hand.
Key Words: Perspective، Public Relations، University Of Benghazi، Qualitative Study.