اتجاهات ذوي الاختصاص نحو دور التسويق الالكتروني في تعزيز الخدمة السياحية
الملخص
ملخص الدراسة :
اختصت الدراسة الحالية المسومة بعنوان اتجاهات ذوي الاختصاص نحو دور التسويق الالكتروني في تعزيز الخدمة السياحية دراسة ميدانية علي عينة من أعضاء هيأة التدريس بكليتي الإعلام و الاقتصاد و تلخصت مشكلة الدراسة في اهمية معرفة اتجاهات أعضاء هيأة التدريس نحو الدور الذي يؤديه التسويق الالكتروني لتعزيز الخدمة السياحية و هدفت هذه الدراسة الي الوقوف على اهم المحاور الأساسية التي يتالف منها التسويق الالكتروني و تقديم اهم النتائج التسويقية التي تتحقق في تبني استخدام المؤسسات السياحية للتكنولوجيا ،واعتمدت هذه الدراسة علي المنهج الوصفي واستخدمت الدراسة ما يعرف بعينة الصدفة واعتمدت علي أداة الاستبيان كأداة اساسية لجمع البيانات و توصلت الدراسة الي النتائج التالية :
- وضحت الدراسة ان %47.5 من المبحوثين يتابعون وسائل التواصل الاجتماعي
- اكدت الدراسة علي ان5% من المبحوثين يرون ان التسويق الالكتروني يزيد من فرص شراء المنتجات التي تعرض على شبكة الإنترنت .
الكلمات المفتاحية ، الخدمة السياحية، الاتجاهات، التسويق الالكتروني.
Abstract
The current study, entitled Attitudes of specialists towards the role of e-marketing in enhancing tourism service, the study was conducted on a sample of faculty members at the faculties of media and economics. The issue of the study was summarised as follows: the importance of knowing the attitudes of faculty members towards the role played by e-marketing to enhance the tourism service. The study aimed to identify the most important basic axes that consist of e-marketing. Furthermore, the study presents the most significant marketing outcomes achieved through the utilisation of technology by tourism institutions. The study employed a descriptive methodology and utilised a sample of the study, comprising the following variables:
-The study revealed that 47.5% of respondents utilise social media.
-The study confirmed that 42.5% of respondents consider that e-marketing increases the chances of purchasing products offered on the Internet.
Key words Trends ، E-Marketing ,Tourist service.