دور الاتصال الفعال في تحسين الأداء المهني للعلاقات العامة

المؤلفون

  • أ.فاطمة عبد السلام الورفلي

الملخص

ملخص البحث:

  تدور مشكلة البحث حول معرفة دور الاتصال الفعال في تحسن الأداء المهني للعلاقات العامة في إدارة مصرف الوحدة، وكذلك معرفة الصعوبات التي تعيق الاتصال الفعال لموظفي العلاقات العامة، وتقديم مقترحات لمواجهة هذه الصعوبات.

وللتأكد من مشكلة الدراسة تطلب الأمر القيام بدراسة ميدانية من اجل تجميع البيانات ولتحقيق الهدف من الدراسة الميدانية تم تصميم استمارة استبيان استهدفت موظفي العلاقات العامة بشكل أساسي ونظرا لقلة عددهم شملت الدراسة ايضاً مديري الإدارات ورؤساء الأقسام داخل إدارة مصرف الوحدة، وتم استخدام النسب المئوية والتكرارات كأسلوب احصائي لتحليل البيانات واستخلاص النتائج.

وتكون مجتمع الدراسة من (68) مفردة، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي من خلال طرح مجموعة من الأسئلة في شكل استمارة استبيان، وأسلوب الحصر أو المسح الشامل لكل الموظفين.

وتبرز أهمية البحث في الآتي:

  1. تبين هذه الدراسة ما إذا كان للاتصال الفعال دور في تحسين الأداء المهني للعاملين في العلاقات العامة.
  2. معرفة علاقة الاتصال الفعال بتحسين الأداء المهني للعلاقات العامة.
  3. إثراء المعرفة لهذا النوع من الدراسات، وذلك للرقي بمكانة العلاقات العامة بين الوظائف الإدارية الأخرى.
  4. حاجة المجتمع والدولة ككل إلى كوادر بشرية متخصصة متدربة في مجال العلاقات العامة.

 

Research Summary:

The research problem revolves around knowing the role of effective communication in improving the professional performance of public relations in the management of Al Wahda Bank, as well as knowing the difficulties that hinder effective communication for public relations staff, and submitting proposals to address these difficulties.

To confirm the problem of the study, it required a field study in order to collect data and to achieve the goal of the field study, a questionnaire form was designed that targeted public relations employees mainly, and due to their small number, the study also included directors of departments and heads of departments within the management of Al-Wahda Bank, and percentages and frequencies were used as a statistical method to analyze data and draw conclusions.

The study population consisted of (68) single, and the researcher used the descriptive approach by asking a set of questions in the form of a questionnaire form, and the method of inventory or comprehensive survey of all employees

The importance of research is highlighted in the following:

  1. This study shows whether effective communication has a role in improving the professional performance of public relations workers.
  2. Know the relationship of effective communication to improve the professional performance of public relations.
  3. Enriching knowledge for this type of studies, in order to raise the status of public relations among other administrative functions.
  4. The need of society and the state as a whole for specialized human cadres trained in the field of public relations.

منشور

2024-07-25

كيفية الاقتباس

الورفلي . أ. ع. ا. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (2024). دور الاتصال الفعال في تحسين الأداء المهني للعلاقات العامة . المجلة الدولية لعلوم الإعلام والاتصال, 1(2). استرجع في من http://uot.edu.ly/journals/index.php/ijmcs/article/view/1208
#