استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي في تطوير المهارات الإعلامية

المؤلفون

  • أ . د. بشرى حسين الحمداني

الملخص

المستخلص

        تسعى الدراسة الى التعرف على دور تقنيات الذكاء الاصطناعي وتاثير ذلك على عملهم المهني ودوره في الحد من نشر الاخبار المضللة وذلك بالتطبيق على عينة عمدية من الصحفيين العراقيين قوامها (251) مفردة من القائمين بعملية الاتصال مقسمة على عينه قوامها (165 ) من المنتمين للوسائل الاعلامية العراقية المختلفة (صحافة، وكالات انباء، اذاعة وتلفزيون، حسابات مواقع تواصل اجتماعي) وذلك باستخدام النظرية الموحدة لقبول واستخدام تكنولوجيا الاتصال والمعلومات .

وتوصلت الدراسة الى عدة نتائج منها : -

1 – يتابع الصحفيين العراقيين الاخبار الخاصة بتقنيات الذكاء الاصطناعي بعد ان اصبح واقع حال نعيشه وسط جدل واسع من الانتقادات حول سلبيات استخدامه .

2 – يشير المبحوثين الى قدرة الذكاء الاصطناعي على محاكاة الواقع البشري من خلال القيام بالعديد من المهارات الاعلامية وتقديمها باكثر من شكل وصورة الامر الذي يسهل عمل الصحفي في سرعة وصول المعلومة .

3- جاءت اكثر المجالات استخداما من قبل المبحوثين ( المجال الاعلامي ) لاسيما في تحويل النصوص لبيانات مختلفة الاشكال من ثم جاء ( المجال التسويقي ) .

4 – تمثلت اكثر الموضوعات توظيفا لتقنيات الذكاء الاصطناعي لدى المبحوثين   حول المواضيع الاقتصادية ( اسعار النفط ، الكهرباء ، العقارات ، اسعار الدولار ) .

5 – وحول اتجاه المؤسسات الاعلاميه اتجاه التقنيات الحديثة كانت الاغلبية ( سيبقى الوضع على ماهو عليه دون السعي لاقتناء هذه التقنيات واستحدامها والاعتماد على الجهود الذاتية للصحفي ).

6 – حول تصورات المبحوثين اتجاه استخدام هذه التقنية ايد الجميع استخدام هذه التقنيات في تطوير عملهم .

Abstract

            The study seeks to identify the role of artificial intelligence techniques and its impact on their professional work and its role in reducing the spread of misleading news, by applying it to a deliberate sample of Iraqi journalists consisting of (251) individuals in charge of the communication process, divided among a sample of (165) members of the Iraqi media outlets. Various outlets (press, news agencies, radio and television, social media accounts) using the unified theory of acceptance and use of information and communication technology.

The study reached several results, including:

  1 - Iraqi journalists follow news about artificial intelligence technologies after it has become a reality of the situation we live in amid widespread controversy and criticism about the negatives of its use.

   2 - The respondents point out the ability of artificial intelligence to simulate human reality by performing many media skills and presenting them in more than one form and image, which facilitates the work of the journalist in terms of speedy access to information.

  3 - The field most used by the respondents was (the media field), especially in converting texts to data of various formats, and then came (the marketing field).

 4 -The topics most frequently used by respondents regarding artificial intelligence techniques were economic topics (oil prices, electricity, real estate, dollar prices).

   5 - Regarding the direction of media institutions towards modern technologies, the majority was (the situation will remain as it is without seeking to acquire and use these technologies and relying on the journalist’s own efforts).

6 - Regarding the respondents’ perceptions regarding the use of this technology, everyone supported the use of these technologies in developing their work.

منشور

2024-07-25

كيفية الاقتباس

الحمداني . . أ. . د. ب. ح. . . (2024). استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي في تطوير المهارات الإعلامية. المجلة الدولية لعلوم الإعلام والاتصال, 1(2). استرجع في من http://uot.edu.ly/journals/index.php/ijmcs/article/view/1218
#