التعرض للإعلانات الالكترونية وعلاقته بالسلوك الاستهلاكي لدى الجمهور الليبي
الملخص
ملخص الدراسة :
سعت الدراسة إلى تحقيق جملة الأهداف اهمها العلاقة الكشف عن المتكونة بين تعرض الجمهور المستهلك للإعلانات الالكترونية والسلوك الاستهلاكي الذي ينحوه هذا الجمهور، وقد اعتمدت الدراسة على نظرية الاستخدام والاشباع وتأصيلها كنموذج تحليلي يفسر مسار الرغبة في المتابعة والتعرض لوسيلة بذاتها، وكذلك حللت الدراسة مسار نظرية ثراء الوسيلة وقابليتها لتفسير الاتجاه عند المستهلك بالاستخدام والتعرض وعلاقتهما بتكوين الرأي أو القرار عند المستهلك.
منهجيا الدراسة وصفية اعتمدت مسار مسح الجمهور بواسطة الاستبيان الإلكتروني على عينة بلغ عددها 148 مفردة من جمهور مستخدمي الانترنت بليبيا، وقد خلصت الدراسة إلى عدة نتائج من بينها : أن المتابعة والبحث عن الإعلانات تحقق نسبة مرتفعة من بين أولويات أسباب اهتمام الجمهور باستخدام شبكة الانترنت، وهو ما يدعم ارتفاع نسبة الاهتمام والمتابعة للإعلانات الالكترونية . و من أهم مصادر الاعلانات التي يتابعها الجمهور تطبيق وموقع السوق المفتوح ويليه تطبيق الفيسبوك. وقد فضل الجمهور الاعلانات الالكترونية المتبع في اعدادها الوسائط المتعددة .ومثلت اتاحته لتقنيات التفاعلية والتعليق العنصر الجذاب الرئيسي للتعرض.
وقد بينت النتائج ايضاً أن معدّل الثقة في الاعلانات الالكترونية مرتفع، مع أن عدم وضوح السعر وعدم وضوح هوية المعلن أهم أسباب انخفاض الثقة والتأثير على القرار في عملية الشراء ، إلا أن النتائج اجمالا تؤكد أن نسبة كبيرة من المبحوثين تتجاوز 70% افادوا بتأثر سلوكهم الشرائي عند مشاهدة الاعلان الإلكتروني، رابطين ذلك بتخوفات من عدم تطابق المنتج مع الإعلان أو عدم وجود ضمانات ما بعد البيع .
الكلمات المفتاحية : الإعلان الإلكتروني ، سلوك المستهلك، الجمهور الليبي
Study Summary:
The study evaluates the relationship formed between the exposure of the consumer audience to electronic advertisements and the consumer behavior that this audience tends to, and its main problem was identified in what is the relationship between exposure to electronic advertisements and consumer behavior among the Libyan audience?) It aimed at a set of objectives, the most important of which is determining the audience's tendencies towards relying on electronic advertising. The study adopted theoretical paths that discuss the mechanisms of creating the relationship by citing the theory of use and satisfaction and its foundations as an analytical model that explains the path of the desire to follow up and be exposed to a particular medium, and the study also analyzed the path of the theory of richness of the medium and its ability to explain the consumer's tendency to use and exposure and their relationship to forming an opinion or decision among the consumer.
Methodologically, the study is descriptive and relied on the path of surveying the audience by electronic questionnaire on a sample of 148 individuals from the audience of Internet users in Libya, and the study concluded with results, including: Following up and searching for advertisements achieves a high percentage among the priorities of the reasons for the audience's interest in using the Internet. This was supported by the high percentage of interest and follow-up of electronic advertisements. Among the most important applications among the advertising sources that the public follows are the OpenSooq application and website, followed by the Facebook application.
The public preferred electronic advertisements that follow multimedia in their preparation. The availability of interactive and commentary techniques represented the main attractive element for exposure.
The results also showed that the level of trust in electronic advertisements is high, although the lack of clarity of the price and the lack of clarity of the advertiser's identity are the most important reasons for the decline in trust and the impact on the decision to purchase. However, the results in general confirm that a large percentage of the respondents, exceeding 70%, reported that their purchasing behavior was affected by watching the electronic advertisement, linking this to fears of the product not matching the advertisement or the lack of after-sales guarantees.
Keywords: Electronic advertising, consumer behavior,