الإطار العام لمسألة البحث العلمي الإعلامي

المؤلفون

  • د. حسين محمد الزياني

الملخص

  الملخص:

يتناول هذا البحث الإطار العام لمسألة البحث العلمي في مجال الإعلام، حيث يوضح المراحل البحثية التي يفترض أن يتبعها الباحث، من اختيار العنوان إلى تحديد المشكلة، ووضع خطة بحثية واضحة وممكنة للتمحيص والدراسة، ويحاول أن يرسم الخطوات العملية لإعداد أطروحة الدكتوراه وفق التصور المنهجي الذي اتبعه الباحث في تجربته مع المؤطر الأستاذ الدكتور يوسف بن رمضان بمعهد الصحافة وعلوم الإخبار، بجامعة منوبة، بالمدرسة التونسية.

ويسعى الباحث هنا إلى تقديم تصور نظري وخطوات عملية مكونة للإطار العام لمسألة البحث العلمي الإعلامي، وهي ما يعرف بالمحاور الرئيسية للبحث، المحور الأول: الإطار النظري، المحور الثاني: الإطار المنهجي، المحور الثالث: الإطار الفكري والمعرفي للموضوع، المحور الرابع: الجانب التحليلي للموضوع، المحور الخامس: الجانب الميداني للموضوع، المحور السادس: مناقشة النتائج والخاتمة.

وقد تمحورت مشكلة البحث: كيف يمكن تصميم الإطار العام لمسألة البحث العلمي الإعلامي؟

وتكمن أهمية هذا البحث في كونه يختصر الطريقة والإطار العام لإعداد بحث الدكتوراه، وكذلك كيفية الاستفادة من مراجعة أدبيات البحوث السابقة، وترتيب البحث بالشكل الذي يحدده الباحث في خطة بحثه.

Abstract:  

This research deals with the general framework of the issue of scientific research in the field of media, as it explains the research stages that the researcher is supposed to follow, from choosing the title to identifying the problem, and developing a clear and feasible research plan for scrutiny and study, and tries to draw practical steps to prepare a doctoral thesis according to the methodological concept followed by the researcher in his experience with the framer, professor Dr. Youssef ben Ramadan, Institute of journalism and news Sciences, Manouba University, Tunisian school.

Here the researcher seeks to present a theoretical conception and practical steps that make up the general framework of the issue of media scientific research, which are known as the main axes of Research, Axis I: theoretical framework, Axis II: methodological framework, axis III: intellectual and cognitive framework of the subject, axis IV: analytical aspect of the subject, axis v: field aspect of the subject, axis VI: discussion of results and conclusion.

The research problem was centered on: how can the general framework of the issue of scientific Media Research be designed

The importance of this research lies in the fact that it summarizes the general method and framework for preparing doctoral research, as well as how to benefit from reviewing previous research literature, and arranging the research in the form determined by the researcher in his research plan.

التنزيلات

منشور

2024-03-30

كيفية الاقتباس

الزياني د. ح. م. . (2024). الإطار العام لمسألة البحث العلمي الإعلامي. المجلة الدولية لعلوم الإعلام والاتصال, 1(الأول). استرجع في من http://uot.edu.ly/journals/index.php/ijmcs/article/view/918
#