أداء وسائل الإعلام السمعية البصرية لتداعيات جائحة كورونا كوفيد 19على الاقتصاد الوطني

المؤلفون

  • د.نادية بوشتى حارث

الملخص

الملخص:

     في أعقاب الأزمة الصحية العالمية الناجمة عن جائحة كرونا كوفيد-19، والتي أدت إلى تداعيات صحية ،اجتماعية، نفسية واقتصادية، اكتسب الإعلام السمعي البصري وخاصة الإعلام  الأزمات، أهمية كبيرة في السياق المجتمعي، وقد أثرت الجائحة على وسائل الإعلام وأرغمتها على تغيير أجندتها عندما اتضح أن فيروس كورونا يلحق الخسائر بالحكومات والمؤسسات والاقتصاديات والأفراد.

تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على أداء وسائل الإعلام السمعية البصرية في المملكة المغربية، مع التركيز على أداء التلفزيون ووظائفه في ظل الجائحة.

تستكشف الدراسة الدور الجديد والأساسي الذي تلعبه وسائل الإعلام في المجتمع، وقد أسفرت الدراسة الميدانية التي شملت عينة مكونة من 810 مفردة من مختلف الجهات المغربية، إلى جانب بيانات من منظمة الصحة العالمية ووزارة الصحة في المغرب، عن العديد من النتائج الرئيسية، وهي:

تؤكد الدراسة أن غالبية أفراد العينة (66%) تتابع وسائل الإعلام المغربية السمعية البصرية بغرض الاطلاع على التداعيات الاقتصادية لجائحة كوفيد-19 في المملكة. وأن القنوات المفضلة للمتابعة هي القناة الأولى (61%) والقناة الثانية 2M (25.3%). بالإضافة إلى ذلك، يقضي 81% من افراد العينة ما بين 3 إلى 5 ساعات في متابعة وسائل الإعلام السمعية البصرية المغربية. والجدير بالذكر أن الدراسة كشفت أن معظم المشاركين (46.3%) يعتمدون على نشرات الأخبار التلفزيونية للتعرف على التأثير الاقتصادي للجائحة على الاقتصاد الوطني.

أما دوافع متابعة وسائل الإعلام السمعية البصرية فيما يتعلق بالتداعيات الاقتصادية للجائحة فهي مدفوعة بالدرجة الأولى بالرغبة في فهم أبعادها الاقتصادية (31%)، كما بينت الدراسة أن أهداف البرامج الإخبارية في وسائل الإعلام السمعية البصرية حسب أغلبية عينة الدراسة (63%) هي توعية المجتمع بالاستخدام الأمثل للموارد الاقتصادية.

ومن الجوانب الإيجابية للإعلام السمعي البصري المغربي في مواجهة التداعيات الاقتصادية للجائحة، تكمن في برامج الحملات الإعلانية والإرشادية (36.7%)، والمساهمة في الوعي المجتمعي حول اتخاذ القرار الاقتصادي الحكيم (46.2%). وعلى الجانب السلبي، انتقد بعض أفراد العينة (34.1%) وسائل الإعلام لعدم عرض أحدث التداعيات الاقتصادية الأخيرة بشكل مستمر.

ولتعزيز أداء الإعلام السمعي البصري المغربي في مواجهة التداعيات الاقتصادية للجائحة، تقترح الدراسة تنفيذ برامج إعلامية متخصصة أثناء الأزمات، يدعمها في ذلك(57.3%) من أفراد العينة.

Abstract:

In the wake of the global health crisis stemming from the Covid-19 pandemic, which has given rise to health, social, psychological, and economic implications, media trends have proliferated through various channels. Audiovisual media, particularly crisis-focused media, has gained significant importance in the societal context. This study aims to illuminate the role of television in the Kingdom of Morocco, focusing on its performance and functions amid the pandemic.

As public interest in the virtual world grows and new media, including electronic journalism, emerge, the study explores the novel and fundamental role played by media and communication in society. Field research involving a sample of 810 individuals from diverse Moroccan authorities, alongside data from the World Health Organization and the Ministry of Health in Morocco, yielded several key findings.

The study affirms that a majority of the sample groups (66%) follow Moroccan audiovisual media to stay updated on the economic repercussions of the Covid-19 pandemic in the Kingdom. The preferred channels are the first channel (61%) and the second channel 2M (25.3%). Additionally, 81% of the study sample spend 3 to 5 hours following Moroccan audiovisual media. Notably, the study reveals that most respondents (46.3%) rely on television news broadcasts to learn about the pandemic's economic impact on the national economy.

The motives for following audiovisual media regarding the economic repercussions of the pandemic are primarily driven by the desire to understand its economic dimensions (31%). The goals of audiovisual media news programs, according to the majority (63%), aim to educate society about optimal economic resource usage.

Positive aspects of Moroccan audiovisual media in addressing the economic repercussions of the pandemic include advertising and guidance campaign programs (36.7%), contributing to societal awareness about wise economic decision-making (46.2%). On the downside, some study sample (34.1%) criticize the media for not presenting the latest economic repercussions promptly.

To enhance the performance of Moroccan audiovisual media in response to the pandemic's economic impact, the study suggests implementing specialized media programs during crises, supported by (57.3%) of the study sample.

منشور

2024-03-30

كيفية الاقتباس

حارث . د. ب. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (2024). أداء وسائل الإعلام السمعية البصرية لتداعيات جائحة كورونا كوفيد 19على الاقتصاد الوطني. المجلة الدولية لعلوم الإعلام والاتصال, 1(الأول). استرجع في من http://uot.edu.ly/journals/index.php/ijmcs/article/view/923
#