الفرص التدريبية والدراسية بمنصات التواصل الاجتماعي وتوجهات الطلاب نحوها
الملخص
ملخص
مع تطور اعتماد الجمهور على مواقع ومنصات التواصل الاجتماعي لاستقاء المعلومات وتكوين الرأي حول الكثير من الموضوعات المحلية والدولية، تطور ظهور الإعلانات عن فرص تدريبية ودراسية عبر منصات التواصل الاجتماعي تستهدف الطلاب، خصوصا في دول ومناطق النزاعات مثل: ليبيا، وسوريا، واليمن، ...الخ وإتاحة المنح لمواطنيها في فرص اللجوء للدراسة، أو تنمية مهاراتهم بمجالات متنوعة محليا وبشكل مجاني عبر تدريبات الانترنت بالورش، غالبا ما يتم التعرف عليها من خلال ما تطرحه منصات التواصل حولها من أخبار وإعلانات، فاستهدف البحث اتجاهات الرأي العام المتكونة لدى الطلاب الجامعيين في ليبيا نحو الفرص التدريبية والتعليمية المعلنة عبر منصات التواصل؟ استخدم خلاله الباحثان عينة من طلاب جامعة طرابلس كنموذج للبحث، لتحديد مدى استفادتهم من المنح الدراسية والبرامج التدريبية، وقد تمثلت أبرز النتائج في أن هناك توجها مقبولا، وليس بالقوي لدى الطلبة الجامعيين إزاء متابعتهم للفرص التدريبية والمنح عبر المواقع ومنصات التواصل، فضلا عما يشكله عامل المحددات الخاصة كالجنس والعمر والتخصص والمرحلة الدراسية من عامل متغير ومهم في توجهات الطلاب الجامعيين نحو فرص التعلم ومتابعتهم لتكوين آرائهم عبر منصات التواصل. ويشكل فيسبوك المنصة الابرز لمتابعة مناشط فرص التعلم لدى الطلبة الجامعيين.
Abstract
With the development of public reliance on social networking sites and platforms to obtain information and form opinions on many local and international issues, advertisements for training and study opportunities have developed through social media platforms targeting students, especially in conflict countries and regions such as: Libya, Syria, Yemen, ... Etc. and providing grants to its citizens in opportunities for asylum to study, or developing their skills in various fields locally and for free through online training in workshops, often recognized through the news and advertisements offered by communication platforms around them, so the research aimed at the public opinion trends formed among university students in Libya towards Training and educational opportunities announced through communication platforms? During which the researchers used a sample of students at the University of Tripoli as a model for research, to determine the extent to which they benefit from scholarships and training programmes. Specific factors such as gender, age, specialization, and stage of study are a variable and important factor in the attitudes of university students towards learning opportunities and their follow-up to form their opinions through communication platforms. Facebook is the most prominent platform for following up the activities of learning opportunities for university students