الإعلان ودوره في صناعة الإعلام

المؤلفون

  • أ. فاطمة مسعود العباني
  • أ. سهام سالم الأمين

الملخص

الملخص

ناقشت الورقة العلمية دور الإعلان في صناعة الإعلام،  واستعرضت مفهوم الإعلان الذي يعتبر وسيلة تسويقية تستخدم لنشر معلومات عن منتج أو خدمة معينة بهدف جذب الاهتمام، مما يزيد من فرص نجاح حملات التسويق وزيادة المبيعات. وتناولت أهميته الإعلان الاقتصادية والاجتماعية والسياسية والإعلامية واهميته للدخل القومي، وأهم أهدافه الإعلان وأنواعه، ومدي مساهمته في دعم برامج الإعلام وصناعته في الصحافة والإذاعة والتلفزيون، ويسهم في تحمل الجزء الأكبر من مصروفاتها، ومع تطور تقنيات الاتصال الحديثة وظهور الإنترنت، تم تسليط الضوء على إعلانات الإنترنت، وأسباب ارتفاع حجم الإنفاق على الإعلان على شبكة الإنترنت، وأنواع إعلانات الإنترنت وإعلانات منصات التواصل الاجتماعي، وعرضت أهم سلبيات الإعلان، واستندت الورقة للاستدلال ببعض احصائيات الإعلانات في صناعة الإعلام التقليدي والإعلام الرقمي، بإعتبار أن الإعلان اليوم كفن وممارسة يعد من أهم الوسائل التكنولوجية الحديثة، وأصبح أسرع وسيلة في نمو الاقتصاديات المتقدمة.

كلمات مفتاحية:  الإعلان- صناعة- الإعلام

Abstract

The scientific paper discussed the role of advertising in the media industry, and reviewed the concept of advertising, which is considered a marketing method used to disseminate information about a specific product or service with the aim of attracting interest, which increases the chances of successful marketing campaigns and increasing sales. It addressed the economic, social, political and media importance of advertising and its importance to the national income, its most important objectives, advertising and its types, and the extent of its contribution to supporting media programs and its industry in the press, radio and television, and contributes to bearing the bulk of their expenses. With the development of modern communication technologies and the emergence of the Internet, Internet advertising was highlighted. The reasons for the high volume of spending on advertising on the Internet, the types of Internet advertisements and advertisements on social media platforms, and presented the most important negatives of advertising. The paper was based on inference to some advertising statistics in the traditional media industry and digital media, considering that advertising today as an art and practice is considered one of the most important modern technological means. It has become the fastest means of growth for advanced economies.

Keywords: advertising - industry - media

منشور

2024-03-30

كيفية الاقتباس

العباني أ. ف. م. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ., & الأمين أ. س. س. . (2024). الإعلان ودوره في صناعة الإعلام. المجلة الدولية لعلوم الإعلام والاتصال, 1(الأول). استرجع في من http://uot.edu.ly/journals/index.php/ijmcs/article/view/929
#