التنمر الإلكتروني (الاستقواء الإلكتروني) لدى عينة من طلبة كلية التربية في جامعة عمر المختار - البيضاء
الكلمات المفتاحية:
التنمر الإلكتروني،، جامعة عمر المختار،، طلبة كلية التربيةالملخص
هدفت الدراسة حاليا إلى تعرف علي مستوى انتشار التنمر الكتروني بين طلبة كلية التربية بجامعة عمر المختار ومعرفة تأثره بالجنس. وقد بلغت حجم عينة الدراسة(164) طالب وطالبة من طلاب كلية التربية، وقد استخدم في الدراسة مقياس من إعداد الباحثة لقياس التنمر الإلكتروني مكون من (19) فقرة، وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: إن أعلى ظاهرة منتشرة بين الطلبة في التنمر الإلكتروني هي أن بعض الطلاب يكذبون أو ينشرون الشائعات عن غيرهم ومشاركة أصدقاء في التنمر علي شخص غير محبوب و(تعرضه للتنمر الإلكتروني باستخدام مقاطع الفيديو وتعرضه للسخرية أو للإطلاق الألقاب بطريقة مؤذية وتعرضه للتنمر عن طريق التعليقات الساخرة أو الحركات غير الأخلاقية. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات انتشار ظاهرة التنمر الإلكتروني تبعا لمتغير الجنس (ذكر- انثي) لدى أفراد عينة الدراسة علي مقياس الدراسة.
The study currently aimed to identify the level of prevalence of cyberbullying among students of the College of Education at Omar Al-Mukhtar University and to determine its impact on gender. The study sample size was (164) male and female students from the College of Education, and a scale set prepared by the researcher was used. To measure cyberbullying, it consists of (19) items, and the study reached the following results: The most common phenomenon of cyberbullying among students is that some students lie or spread rumors about others and friends participate in bullying an unpopular person. (He was exposed to electronic bullying using video clips, he was exposed to ridicule or being called names in a harmful way, and he was exposed to bullying through sarcastic comments or immoral movements. There are no statistically significant differences between the average scores for the prevalence of the phenomenon of cyberbullying according to the gender variable (male - female) among members of the study sample on the study scale.