قسم هندسة الحاسوب

المزيد ...

حول قسم هندسة الحاسوب

أنشئ قسم هندسة الحاسوب في أواخر عام 1978م، كأحد أقسام كلية الهندسة النووية والإلكترونية آنذاك واستقبل أول مجموعة من طلابه عام 1979م، ويهتم تخصص هندسة الحاسب بعمليات التحليل والتصميم للنظم الالكترونية الرقمية والتماثلية وتطبيقاتها الهندسية والعلمية المختلفة. يتعلم الطالب بقسم الحاسوب خلال دراسته طرق تصميم واختبار النظم الالكترونية الرقمية والتماثلية والتحكم الآلي والمعالجات الدقيقة وكذلك شبكات الحاسب ونظم المعلومات وآخر التقنيات في مجال الحاسوب ونظم المعلومات والاتصالات. ويتولى تسيير البرنامج العلمي والبحثي بالقسم أكثر من 24 عضو هيئة تدريس في تخصصات مختلفة. وينعكس التطبيق العملي للمحاضرات النظرية من خلال التجارب المعملية التي يجريها الطالب حيث يتوفر لدى القسم العديد من المعامل المجهزة تجهيزاً حديثاً تغطى تخصصات مختلفة منها الدوائر الإلكترونية والمنطقية والبرمجيات والمعالجات الدقيقة والتحكم الآلي وشبكات الحاسب والقياسات والاتصالات.

ان الاتجاه العلمي لقسم هندسة الحاسب يرتكز على التصميم و التطبيق وإيجاد الحلول الملائمة للمشاكل التي تحتاجها مؤسسات الدولة. وخريج قسم هندسة الحاسب من مهام عمله وضع المواصفات لأجهزة الحاسبات وإعطاء الاستشارات الفنية لاختيار الأصلح منها وكذلك الإشراف على تركيبها وتشغيلها وإعداد التجهيزات الفنية اللازمة لها وتصميم وتطوير شبكات الحاسبات ومن ثم إدارتها, ومن واجباتـه أيضا المساهمة في تصميم الحاسبات الإلكترونية وشبكاتها والأجهزة الإلكترونية التي تعتمد عليها وتصميم نظم المعالجات الدقيقة وأنظمة التحكم.

حقائق حول قسم هندسة الحاسوب

نفتخر بما نقدمه للمجتمع والعالم

14

المنشورات العلمية

27

هيئة التدريس

240

الطلبة

0

الخريجون

البرامج الدراسية

بكالوريوس هندسة الحاسوب
تخصص هندسة الحاسوب

يمضي الطالب خلال دراسته بالمرحلة الجامعية بالقسم قرابة الثمانية فصول دراسية يتلقى العديد من المحاضرات والتجارب العملية في المقررات الهندسية ألتخصصيه الإجبارية ...

التفاصيل
ماجستير هندسة حاسوب
تخصص هندسة الحاسوب

...

التفاصيل

من يعمل بـقسم هندسة الحاسوب

يوجد بـقسم هندسة الحاسوب أكثر من 27 عضو هيئة تدريس

staff photo

د. دخيل علي عبدالجليل الجروالي

دخيل الجروالي هو احد اعضاء هيئة التدريس بقسم هندسة الحاسوب بكلية الهندسة. يعمل السيد دخيل الجروالي بجامعة طرابلس كـمحاضر منذ 2009-02-15 وله العديد من المنشورات العلمية في مجال تخصصه

منشورات مختارة

بعض المنشورات التي تم نشرها في قسم هندسة الحاسوب

An Alternative Microprocessor Bus Structure Design on FPGA (Journal)

A tri-state-based bus implementation is useful for any large design application with a large number of design blocks, but at the same time, it can complicate synchronization and testing. Field programmable gate array (FPGA) chips do not have enough tristate drivers to mount large buses. Alternatively, designers can use bus structures based on multiplexers. In this research paper, the basic modules of the proposed microprocessor bus system are designed, implemented, and simulated using Verilog hardware description language (HDL), and implemented and routed to the FPGA. Microprocessors with a tristate-based bus compared to a bus system with a multiplexer bus have proven to consume more power, and have less timing and test process flexibility. The proposed multiplexed bus architecture can be used for embedded systems and mobile electronic devices that require high speed and low power consumption. In the intellectual property (IP) integration has limited tristate-based buses, so large design applications can use multiplexer-based buses. Application-specific integrated circuit designs use an internal multiplexer-based bus for the same reason. Also, a tristate-based bus has timing and power consumption issues due to the capacitive load of the nodes.
Mohamed Muftah Eljhani(9-2022)
Publisher's website

University of Tripoli’s Real-Time Density-Based Traffic Light Controller on FPGA (Journal)

The university of Tripoli encounters today’s mobility challenges such as increased traffic and congestion. This paper presents a real-time density-based traffic light controller system. The system ensures saving time for faculties, students, and employees by reducing congestion within the university campus. Real-time traffic density is detected using an array of display screens and infrared (IR) sensors placed on each four-way intersection. The display screens provide information on road congestion to show the right way to enter or exit the campus. The system continues monitoring the data coming from display screens and IR sensors and provides real-time traffic. in case of emergencies, the system gives the priority to emergency vehicles using radio frequency identification (RFID). In this research work, the basic modules of the proposed real-time density-based traffic light controller system are designed and simulated with Verilog Hardware Description Language (HDL) and implemented on Cyclone IV GX field-programmable gate arrays (FPGA). This design will contribute to the stabilization and optimization of the traffic at the University of Tripoli campus.
Mohamed Muftah Eljhani(9-2022)
Publisher's website

Study of Implementing Different Quality of Service Mechanisms on Various Network Traffic Types

Abstract As user applications continue to drive network growth and evolution, demand to support different types of traffic is also increasing. Different types of applications with differing network requirements create a need for administrative policies mandating how individual applications are to be treated by the network. Network traffic from business-critical applications must be protected from other types of traffic. Requests from business-critical and delay-sensitive applications must be serviced with priority. The employment and enforcement of quality of service (QoS) policies within a network play an essential role in enabling network administrators and architects to meet networked application demands. QoS is a crucial element of any administrative policy that mandates how to handle application traffic on a network. Networks must provide secure, predictable, measurable, and, sometimes, guaranteed services. Network administrators and architects can better achieve this performance from network by managing delay, delay variation (Jitter), bandwidth provisioning, and packet loss parameters with quality of service (QoS) techniques. As the concept of converged network is being widely used today where all types of traffic are required to be sent and transmitted on the same wide area network (WAN) link. Hence different applications need to be differentiated and treated according to their sensitivity to business. QoS is the suitable answer and method to solve this issue and make sure that each traffic type will be treated differently using various mechanisms of QoS. In this research different types of traffic that represent different applications are generated in WAN and local area network (LAN) where various techniques of QoS are implemented. Network performance is indicated by capturing different parameters on real time such as, delay, jitter, packet loss, and bandwidth. Based on results obtained, a set of recommendations is concluded for each QoS mechanism highlighting the suitable traffic type for this technique to be used for along with appropriate network locations for this technique to be implemented.
نسرين عادل بن لطيف (2011)
Publisher's website