Barriers of Teaching Listening Comprehension Skill at Primary Schools Grade 6 in Libya (From English Language Teachers’ Prospectives)
الكلمات المفتاحية:
Barriers، Teachers، Communicative Language Teaching Approach، Listeningالملخص
Undoubtedly, that English Language teachers encounter number of challenges while teaching listening skill to young learners. Young learners at primary schools on the other hand, also have their own challenges. Listening is fundamental in learning a second / foreign language, it’s obvious; the problems about listening at schools in general and at primary schools in particular, have recently started to be investigated. This study sought to find out those barriers faced by teachers. The study was grounded of communicative competence theory. The descriptive research design was adopted. To collect the data related to the study, a questionnaire was used through which teachers’ prospectives were highly taken onto consideration. To achieve study objectives, a total of (50) fifty primary schools’ teachers represents (31) schools from the area of Abu- Salim in the city of Tripoli / Libya were randomly selected, and a descriptive analysis of data was done. To highlight the data, a frequency tables were used. This helped to establish the extent to which listening comprehension skill lessons were taught in the classroom. The study pointed out to the English language teachers’ awareness of the importance of listening comprehension skill for a successful communication. It also recommended that teachers should pay more attention to this skill as it is considered to be the most difficult skill among the other language skills.
The study also revealed that:
- There is no statistical difference between the dimensions of barriers to effective teaching of listening comprehension regarding school type.
There is no statistical difference between the dimensions of barriers to effective teaching of listening comprehension regarding experience variable
مما لا شك فيه أن معلمي اللغة الإنجليزية يواجهون عددًا من العوائق أثناء تدريس مهارة الاستماع والفهم للمتعلمين الصغار. من ناحية أخرى، يواجه المتعلمون الصغار في المدارس الابتدائية تحدياتهم الخاصة. على الرغم من أن الاستماع أمر أساسي في تعلم لغة ثانية/أجنبية، وقد بدأت مؤخراً دراسة المشاكل المتعلقة بمهارة الاستماع والفهم في المدارس بشكل عام وفي المدارس الابتدائية بشكل خاص. سعت هذه الدراسة إلى معرفة المعوقات التي تواجه المعلمين عند قيامهم بذلك. وارتكزت الدراسة على نظرية الكفاءة التواصلية. وتم اعتماد تصميم البحث الوصفي التحليلي. ولجمع البيانات المتعلقة بالدراسة، تم استخدام استبيان تم من خلاله أخذ آراء المعلمين بعين الاعتبار. ولتحقيق أهداف الدراسة، تم اختيار خمسين معلمًا من معلمي المدارس الابتدائية من منطقة أبو سليم بمدينة طرابلس / ليبيا عشوائيًا، يمتلون 31 مدرسة ابتدائية من المنطقة ذاتها. وتم إجراء تحليل وصفي للبيانات. ولتسليط الضوء على البيانات تم استخدام الجداول التكرارية. وقد ساعد ذلك في تحديد مدى تدريس دروس مهارة الاستماع والفهم في الفصل الدراسي، وأشارت الدراسة إلى وعي معلمي اللغة الإنجليزية بأهمية مهارة الاستماع والفهم المسموع للتواصل الناجح. كما أوصت المعلمين بضرورة الاهتمام بهذه المهارة لأنها تعتبر من أصعب المهارات بين المهارات اللغوية الأخرى. وأظهرت الدراسة أن النظام التعليمي والفصول الدراسية والتلاميذ والمعلمين كانوا في الاتجاه السائد (موافق)، بينما كانت إجابات أفراد العينة حول معوقات التدريس الفعال لمهارات الاستماع والاستيعاب (غير موافق). كما أظهرت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في معوقات تدريس مهارتي الاستماع والاستيعاب تبعاً لمتغير نوع المدرسة. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في معوقات تدريس الاستماع.