تحليل محتوى كتاب التربية الوطنية للصف الخامس من مرحلة التعليم الأساسي في ضوء القيم الدينية

المؤلفون

  • محمد علي الساحلي قسم العلوم التربوية والنفسية، كلية التربية-طرابلس، جامعة طرابلس، طرابلس، ليبيا.

الكلمات المفتاحية:

منهج تحليل المتحوى،، التربية الوطنية،، مرحلة التعليم الأساسي،، القيم الدينية

الملخص

هدفت الدراسة إلى تحليل محتوى كتاب التربية الوطنية للصف الخامس من مرحلة التعليم الأساسي, وللإجابة عن تساؤلات الدراسة التي تنص على  معرفة المفاهيم الدينية والعقائدية الواجب توافرها في منهج التربية الوطنية للصف الخامس من مرحلة التعليم الأساسي, والتعرف على  واقع مفاهيم التربية الإسلامية والعقائدية المتضمنة في منهج التربية الوطنية بنفس المرحلة, قام الباحث بتحليل محتوى كتاب التربية الوطنية للصف الخامس ومقارنته ببطاقة التحليل, المعدة مسبقاً والتي تم بناؤها واشتقاق مفرداتها من الدراسات السابقة, والكتب, والمجلات العلمية, والمؤتمرات, وتوصلت الدراسة من خلال مطابقة بطاقة التحليل بكتاب التربية الوطنية للصف الخامس الإبتدائي, أن الكتاب يفتقر إلى المفاهيم الدينية اللازم توافرها, وبما يتوافق مع بطاقة التحليل المعدة, والمحكمة من قبل السادة المحكمين.

وبناءً إلى ما توصلت إليه الدراسة من نتائج، أوصى الباحث بما يلي:

  1. ضرورة إعادة النظر في كتب التربية الوطنية، فيما يخص القيم الدينية والأخلاقية والتربوية.
  2. الاهتمام بتطوير محتوى كتاب التربية الوطنية.
  3. العمل على توظيف محتوى كتاب التربية الوطنية وتدريب التلاميذ عملياً على المهارات لتحقيق الأهداف المرجوة منه.
  4. إعطاء التلاميذ الفرص الكافية للقيام بأنشطة مناسبة لتنمية لقدراته.
  5. إدراج موضوعات جديدة وحديثة، تواكب العصر والمستجدات في ليبيا.

إبراز دور الإسلام والمنهج النبوي الشريف في التربية وتطور الفكر الإنساني..

 

          The study aimed to analyze the content of the National Education book for the fifth grade of the basic education stage, to answer the study's questions regarding the knowledge of religious and doctrinal concepts that should be presented in the curriculum of National Education for the fifth grade of the basic education stage. It also aimed to identify the reality of Islamic and doctrinal education concepts included in the National Education curriculum for the same stage. The researcher analyzed the content of the National Education book for the fifth grade and compared it with a previously prepared analysis card, which was constructed and derived from previous studies, books, scientific journals, conferences. The study concluded, through matching the analysis card with the National Education book for the fifth grade, that the book lacks the necessary religious concepts, in accordance with the prepared analysis card, and as determined by the competent arbitrators. Based on the study's results, the researcher recommended the following:1. It is essential to review the national education books, especially regarding religious, moral, and educational values. 2. Interest and focus on developing the content of the national education book. 3. Employing the content of the national education book and practically training students on the skills to achieve its desired objectives. 4. Provide students with sufficient opportunities to engage in activities suitable for developing their abilities. 5. Introduce new and contemporary topics that keep pace with the era and developments in Libya. 6. Highlight the role of Islam and the noble prophetic approach in education and the development of human thought.

السيرة الشخصية للمؤلف

محمد علي الساحلي، قسم العلوم التربوية والنفسية، كلية التربية-طرابلس، جامعة طرابلس، طرابلس، ليبيا.

قسم العلوم التربوية والنفسية، كلية التربية-طرابلس، جامعة طرابلس، طرابلس، ليبيا.

منشور

31-12-2023
#