قسم الهندسة الكهربائية والالكترونية

المزيد ...

حول قسم الهندسة الكهربائية والالكترونية

قسم الهندسة الكهربائية والإلكترثونية من أقدم وأهم أقسام كلية الهندسة بجامعة طرابلس حيث تم إنشاؤه مع إنشاء الكلية في عام 1961 م.  وقد شهد القسم خلال السنوات الأخيرة تطورات ملحوظة تمثلت في

تحديث محتويات المقررات وشملت هذه التطورات أيضا تحديثا في تجهيزات معامل القسم. ويتولى تسيير البرنامج العلمي والبحثي  بالقسم أكثر من 40 عضو هيئة تدريس في  تخصصات مختلفة. القسم يحوي عدد

من التخصصات الحيوية والمتطورة مثل الاتصالات والإلكترونيات والكهرومغناطيسيات والقوى والآلات الكهربائية والتحكم الآلي  والأتمتة والحاسوب.

حقائق حول قسم الهندسة الكهربائية والالكترونية

نفتخر بما نقدمه للمجتمع والعالم

48

المنشورات العلمية

42

هيئة التدريس

1292

الطلبة

0

الخريجون

البرامج الدراسية

بكالوريوس في هندسة الاتصالات والالكترونيات
تخصص هندسة الاتصالات والالكترونيات

...

التفاصيل
بكالوريوس في هندسة التحكم و الأتمتة
تخصص هندسة التحكم و الأتمتة

...

التفاصيل

من يعمل بـقسم الهندسة الكهربائية والالكترونية

يوجد بـقسم الهندسة الكهربائية والالكترونية أكثر من 42 عضو هيئة تدريس

staff photo

د. نبيل عبدالفتاح محمد النعاس

نبيل النعاس هو احد اعضاء هيئة التدريس بقسم الهندسة الكهربائية والالكترونية بكلية الهندسة. يعمل السيد نبيل النعاس بجامعة طرابلس كـأستاذ مشارك منذ 2008-08-01 وله العديد من المنشورات العلمية في مجال تخصصه

منشورات مختارة

بعض المنشورات التي تم نشرها في قسم الهندسة الكهربائية والالكترونية

Interaction between Human Head and Modern Communication Systems Antennas: Investigation, modeling, and Simulation

Abstract The increased amount of electromagnetic radiation in the environment has increased the common concern over the possible health risks of wireless devices (e.g. mobile phone ). However, to minimize the amount of energy absorbed by the user is an advantageous from the technical point of view, as well. The reduction of power absorbed by the user not only reduces any possible health hazards but also makes the antenna more efficient. In this master’s thesis, interaction between modern mobile phone antennas and user is studied by using numerical full-wave EM methods. The thesis aims at improving, understanding how mobile terminal antennas behave in the vicinity of the user and how different numerical EM methods can be used to solve the interaction problem. The results give valuable information for antenna designers in order to design antennas which have low interaction with the user as possible. Furthermore this master’s thesis introduces a simple optimization technique to enhance the performance of planar inverted F antenna (PIFA) one of common modern mobile phone antenna in vicinity of user and reduce its effect on health.
محمد على المنصورى (2008)
Publisher's website

Traffic Analysis of Cellular Network with Voice and Data Services

The introduction of new services with different bandwidth requirements, e.g., data and multimedia, to cellular mobile radio networks makes many of the traditional mechanisms unusable or less efficient. The call admission control and the handover handling are the most sensitive issues to this extension. The performance of all services including the traditional voice and the new services can be dramatically effected if no appropriate schemes are used. In this research work, a new call admission and handover handling schemes for a cellular mobile network that offers two service types: voice and data is proposed. The data connections are assumed to be transmitted at different data rates, which are an integer multiple to that of one traffic channels, which are full speed(Cd1) & reduced peed(Cd2). In order to reduce the handover failure probability of data connections, the data mobile terminals (MT) are assumed to have the capability of transmitting at two different data rates. If the handover request can not be satisfied by the base station of the destination cell due to unavailable free traffic channels, the data mobile terminals tries with a lower data rate. The handover fails if the network is incapable on providing the minimum data rate at which the mobile terminal can transmit. The reduced data connection or data rate can be speeded up to full data rate or full speed as soon as enough bandwidth is available. The effect of different traffic and configuration parameters on the performance of the different models for two cell model with equal input traffic intensity, two cell model with different input traffic intensity, and two cell model with equal input traffic intensity considering the congestion rate for the highway model are studied as the models of this research. These models are built using MOSEL language (Modeling Specification and Evaluation Language). The results of investigating the mentioned models showed the effect of the handover, and speed of data on these different models.
W. ABUGHRES(1-2000)
Publisher's website

تأثير سرعة حركة جهاز النقال على فشل التحويل الرأسي في شبكة الجيل الرابع المستقبلية للأجهزة النقالة

يُتوقع في شبكات الجيل الرابع المستقبلية للهاتف النقال بأن تدعم تقنية الشبكات اللاسلكية المحلية تقنية الشبكات الخليوية ذات التغطية الواسعة، و هذا ينتج عنه شبكات لاسلكية مهجنة مبنية على أساس بروتوكول الانترنت . على الرغم من أن تقنية الشبكات الخليوية ذات التغطية الواسعة كشبكة الجيل الثالث للهاتف النقال تسمح بإعطاء سرعات لنقل البيانات تصل إلى2 ميجابت، فهي تعتبر سرعات صغيرة عند مقارنتها بالسرعات المنجزة في التقنيات اللاسلكية الأخرى كالشبكة المحلية اللاسلكية التي تصل سرعتها إلى 54 ميجابت أو أكثر. بسبب ذلك تم عمل عدة سيناريوهات لربط هاتين الشبكتين المتكاملتين حيث أنّ الشبكة الخليوية من الجيل الثالث تعطي تغطية شاملة والشبكة المحلية اللاسلكية تعطي سرعات عالية لنقل البيانات. إنّ جهاز النقال يمكنه أن يحوّل بين هاتين الشبكتين عن طريق عملية تعرف بالتحويل الرأسي. إنّ المقدرة على توقيت عملية التحويل الرأسي أثناء عملية الاتصال من شبكة نظام معين إلى شبكة نظام آخر تعتبر من المتطلبات الهامة لتقليل احتمالية فشل التحويل وفقد البيانات أثناء التحويل. هذا المطلب الهام يجب أن يتحقق للأجهزة النقالة المتحركة عند سرعات مختلفة، من المترجلين إلى المركبات الآلية. في هذه الرسالة، تم تحليل تأثير سرعة حركة الجهاز النقال على التأخّر الزمني لكشف الحاجة لبدء عملية التحويل الرأسي ومن ثم على فشل هذا التحويل، وذلك باستخدام الطرق الرياضية. إضافة إلى ذلك تم استخدام الطرق الرياضية لتحليل تأثير سرعة حركة جهاز النقال وظاهرة تصادم الإشارات التنبيهية في الشبكة المحلية اللاسلكية على فشل التحويل الرأسي، كما تم إيضاح كيفية تعديل معدل ارسال الإشارات التنبيهية للأفضل، و ذلك لتقليل احتمالية فشل التحويل الرأسي مع تقليل سعة الشبكة المحلية اللاسلكية المحجوزة من قبل الإشارات التنبيهية. Abstract It is expected in fourth generation (4G) future mobile networks that WLAN technology will complement cellular wide area technology resulting in overlay hybrid networks based on IP protocol. Although cellular wide area technology such as the (UMTS) allows for data speeds of up to 2 Mbps, this is much less when compared to the data speeds achievable with other wireless network technology such as the IEEE 802.11 WLAN standards which can reach 54 Mbps. Because of that multiple scenarios have been made in order to integrate this two complementary networks : UMTS offers universal coverage and WLAN offers high connection data rate spots. The mobile terminal can switch from WLAN to cellular UMTS or vice versa by a process known as vertical handoff. The ability to timely process vertical handoffs, during communication sessions, from one network type to another will be an important requirement for minimizing handoff failure probability and data loss. This must be achieved for mobile terminals moving at various speeds from pedestrian’s speed to a fast moving vehicle’s. In this thesis, the effect of mobile terminal moving speed on vertical handoff detection delay and, hence, on vertical handoff failure is analytically studied. In addition, the effect of mobile terminal speed and beacon frame collision in WLAN on vertical handoff failure is analyzed through mathematical approach. Also it is shown how to optimize the beacon period in order to have minimum vertical handoff failure probability and minimum WLAN access point channel capacity occupied by beacon signals.
تامر تيسير حمدان (2009)
Publisher's website