الذكاء الاصطناعي في العملية التعليمية من وجهة نظر أعضاءهيئة التدريس بكلية التربية طرابلس
الكلمات المفتاحية:
الذكاء الاصطناعي، العملية التعليمية، كلية التربية طرابلس.الملخص
هدفت الدراسة إلى التعرف على مفهوم، ومجالات، وأهمية استخدام الذكاء الاصطناعي، والتحديات التي تواجه استخدامه في التعليم من وجهة نظر أعضاء هيئه التدريس بكلية التربية طرابلس جامعة طرابلس، وأثر كل من متغير الجنس والمؤهل العلمي في ذلك، واستخدم الباحث في هذه الدراسة المنهج الوصفي المسحي، وتكونت عينة الدراسة من (78) عضوا طبقت عليهم استبانة تضمنت (24) عبارة موزعة على محورين. وللإجابة على أسئلة الدراسة قام الباحث بحساب المتوسطات الحسابية والانحراف المعياري وتحليل التباين الأحادي (One-WayANOVA). وأظهرت نتائج الدراسة أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند المستوي (0.05) بين متوسطات أفراد عينة الدراسة حول مفهوم وأهمية تقنية الذكاء الاصطناعي في العملية التعليمية والتحديات التي تواجه استخدامه وفقاً لمتغيري الجنس والمؤهل العلمي.
ومن أهم ما أوصت به الدراسة تطوير البنية التكنولوجية للجامعة، وتوفير برامج تدريبية لأعضاء هيئة التدريس لمساعدتهم على اكتساب المهارات التكنولوجية، وكذلك وضع قواعد أخلاقية لاستخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي.
The study aimed to explore the concept, domains, and importance of using artificial intelligence (AI), and the challenges facing its use in education from the point of view of staff members at the College of Education, Tripoli, University of Tripoli, and the impact of the variables of gender and academic qualification. The study employed a descriptive survey method, with a sample of 78 participants who responded to a questionnaire consisted of 24 items distributed across two dimensions. To answer the research questions, the researcher calculated means, standard deviations, and conducted a one-way analysis of variance (One-Way ANOVA). The study results revealed no statistically significant differences (at the 0.05 level) in the perceptions of faculty members regarding the concept, importance, and challenges of AI technology in the educational process based on gender and academic qualifications.
Among the most important recommendations are developing the university’s technological infrastructure, providing training programs for faculty members to acquire technological skills, and establishing ethical guidelines for the use of AI applications