The Relationship between Academic Procrastination and Academic Performance of Libyan Undergraduate EFL

المؤلفون

  • Aisha Abugharsa Misurata University, Misurata, Libya
  • Hanan S Jabeera Misurata University, Misurata, Libya
  • Khadija H. Aboushaala Misurata University, Misurata, Libya

الكلمات المفتاحية:

Procrastination، academic procrastination، academic performance، Libyan EFL، learners

الملخص

This study concentrates on determining the procrastination degrees of undergraduate EFL students at Misurata University in Libya while looking at the factors which result in this behavior. Furthermore, it examines the effect of academic procrastination on the academic performance of the participants. The participants were male and female undergraduate students enrolled in different semesters in the Department of English, Faculty of Arts at Misurata University. A questionnaire was used as a tool to collect data. The results of this study show that 51% of students have high procrastination levels, whereas, 49% of them have low procrastination levels. Moreover, concerning the relationship between procrastination and academic performance degrees, it was found that students with high levels of procrastination perform worse academically than students who have low procrastination levels. Last but not least, most participants appear to have this behavior because of a wide range of reasons, but the main ones are their fear of failure and perfectionism. As a result of these findings, it is suggested that changes in the curriculums, maintaining more interesting activities, and providing procrastination awareness sessions for both teachers and students would decrease the amount of this problematic phenomenon.

 

     تركز هذه الدراسة على تحديد درجات التأجيل لدى طلاب البكالوريوس الدارسين للغة الإنجليزية كلغة أجنبية في جامعة مصراتة في ليبيا، مع النظر في العوامل التي تؤدي إلى هذا السلوك. علاوة على ذلك، فإنه يدرس تأثير تأجيل أداء الفروض الأكاديمية على المستوى الأكاديمي للمشاركين الذين كانوا مجموعة من طلاب وطالبات البكالوريوس المسجلين في فصول دراسية مختلفة في قسم اللغة الإنجليزية، كلية الآداب، جامعة مصراتة. تم استخدام استبيان كأداة لجمع البيانات في هذه الدراسة. أظهرت نتائج هذا الاستبيان أن 51٪ من الطلاب لديهم درجات تأجيل أكاديمي عالية، في حين أن 49٪ منهم لديهم مستويات تأجيل منخفضة. علاوة على ذلك، فيما يتعلق بالعلاقة بين تأجيل أداء الفروض الدراسية ومستويات الأداء الأكاديمي، وجد أن الطلاب الذين لديهم درجات عالية من التأجيل يؤدون أداءا أكاديميا أسوأ من الطلاب الذين لديهم درجات تأجيل منخفضة. أخيرا وليس آخرا، يبدو أن معظم المشاركين لديهم هذا السلوك بسبب مجموعة من الأسباب، اهمها هي خوفهم من الفشل ورغبتهم في تحقيق الكمال. نتيجة لهذه النتائج، يقترح اجراء بعض التغييرات في المناهج الدراسية، والحفاظ على أنشطة أكثر إثارة للاهتمام وتوفير جلسات توعية بآثار ونتائج تأجيل أداء الفروض الدراسية لكل من المعلمين والطلاب من شأنها أن تقلل من اضرار هذه الظاهرة الإشكالية على متعلمي اللغة الإنجليزية.

السير الشخصية للمؤلفين

Aisha Abugharsa، Misurata University, Misurata, Libya

Department of English, Faculty of Arts, Misurata University, Misurata, Libya

Hanan S Jabeera، Misurata University, Misurata, Libya

Department of English, Faculty of Arts, Misurata University, Misurata, Libya

Khadija H. Aboushaala، Misurata University, Misurata, Libya

Department of English, Faculty of Arts, Misurata University, Misurata, Libya

منشور

31-12-2023
#