قراءة أبي جعفر المدني في ميزان النحاة
Keywords:
قراءة-أبي جعفر المدني, القراءات العشر, التوجه النحويAbstract
تناول هذا البحث المواضع التي انفردَ بها أبو جعفر المدنيّ عنْ باقي القُرّاءِ العشرة، وتعرّضت للنقد، فبيّن مواقف النحاة منها، وقد مهّد البحث بحديث مختصر عن أبي جعفر المدنيّ، وهو أحد القرّاء العشرة المشهورين، ثمّ تناول البحث تلك المواضع -وهي سبعة مواضع- بالدراسة، فبيّن أنّ بعض النحاة ذهب إلى انتقاد قراءة أبي جعفر في هذه المواضع، ومنهم: أبو عمرو بن العلاء، والفرّاء، وأبو حاتم، والطبري، والزجّاج، والنحّاس، والزمخشري، فبيّن البحث توجيه هذه القراءات، وما يجب أن تُحمل عليه، من خلال آراء نحاة آخرين، ومنهم: ابن جنّي، وابن مالك، وأبو حيّان الأندلسي، والسمين الحلبي، والسيوطي، وغيرهم، وخَلُص البحث إلى أنّ قراءة أبي جعفر في هذه المواضع التي انفرد بها عن العشرة؛ لها أوجُهٌ في العربية يمكن أنْ تُحمل عليها، وبالتالي لا يسوغ نقدها فضلا عن تضعيفها.
What Abu Jaafar Al-Madani singled out for the rest of the ten reciters between the criticism and guidance of grammarians. This research dealt with the places that Abu Jaafar Al-Madani was unique to the rest of the ten reciters which were subjected to criticism, so he clarified the grammarians’ views about them. Some grammarians criticized the reading of Abi Jaafar in these places, including: Abu Amr bin Al-Alaa, Al-Farra, Abu Hatim, Al-Tabari, Al- Zajjaj, Al-Nahhas, and Al-Zamakhshari. Hence, this research showed the guidance of these readings, and what they should be based on, through the opinions of other grammarians among them: Ibn Jinni, Ibn Malik, Abu Hayyan Al-Andalusi, Al-Samin Al-Halabi, Al-Suyuti, and others. It concluded that Abu Jaafar’ reading in these places, which he isolated from the ten; It has aspects in Arabic that can be interpreted against it, and therefore it is not permissible to criticize or weaken it.