أثار الصراعات والحروب المسلحة على الأطفال
Abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة آثار الحروب والصراعات المسلحة على إثارة المخاوف لدى الأطفال والتحصيل الدراسي والسلوكي للأطفال بمناطق الاشتباكات، ومعرفة الفروقات الإحصائية بين متوسطات تقديرات درجة تأثير الحروب والصراعات المسلحة تبعًا لمتغيرات الدراسة، ولتحقيق ذلك استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، وأداة الاستبانة لجمع البيانات من عينة بلغت 98 طفلاً ، وقد توصلت الدراسة إلى نتائج هامة منها: أن درجة تأثير الحرب على أثار المخاوف، والتحصيل الدراسي كانت مرتفعة وعلى سلوكهم كانت بدرجة منخفضة، وأوصت الدراسة بضرورة تقديم البرامج التأهيلية والإرشادية للأطفال المتضررين جراء الحروب والصراعات.
The study aimed to know the effects of wars and armed conflicts on raising fears among children and the academic and behavioral achievement of children in areas of conflict, and to know the statistical differences between the average estimates of the degree of impact of wars and armed conflicts according to the variables of the study. To achieve this, the researcher used the descriptive analytical method and the questionnaire tool to collect data from a sample of (98) However, the study concluded that the degree of the war’s impact on raising fears and academic achievement was high and on their behavior was low. The study recommended the necessity of providing rehabilitative and counseling programs for children affected by wars and conflicts.