كلية تقنية المعلومات

المزيد ...

حول كلية تقنية المعلومات

تعد كلية تقنية المعلومات من أحدث كليات جامعة طرابلس حيث أنشئت بموجب قرار اللجنة الشعبية العامة للتعليم العالي سابقاً رقم 535 لسنة 2007م بشأن استحداث كليات تقنيات المعلومات بالجامعات الأساسية في ليبيا.

تكونت الكلية عند إنشائها من ثلاثة أقسام هي: قسم شبكات الحاسوب، قسم علوم الحاسوب وقسم هندسة البرمجيات والآن تشتمل على خمسة أقسام هي: قسم الحوسبة المتنقلة، قسم شبكات الحاسوب، قسم تقنيات الانترنت، قسم نظم المعلومات وقسم هندسة البرمجيات.

يتبع نظام الدراسة بالكلية نظام الفصل المفتوح ويضم كل عام دراسي فصلين دراسيين خريف وربيع وقد بدأت الكلية بقبول الطلاب والتدريس فعلياً مع بداية فصل الخريف 2008م. وتمنح الكلية درجة الإجازة المتخصصة (الجامعية) في تقنية المعلومات في أي من التخصصات سالفة الذكر. والحصول على الدرجة يتطلب إنجاز 135 وحدة دراسية على الأقل بنجاح. اللغة العربية هي لغة الدراسة بالكلية ويجوز استخدام اللغة الإنجليزية إلى جانبها. أما مدة الدراسة بالكلية فهي ثـمانية فصول دراسية.

تطمح الكلية إلى افتتاح برامج دراسات عليا بقسمي شبكات الحاسوب وهندسة البرمجيات مع بداية فصل الربيع 2018م.

حقائق حول كلية تقنية المعلومات

نفتخر بما نقدمه للمجتمع والعالم

69

المنشورات العلمية

38

هيئة التدريس

1710

الطلبة

159

الخريجون

البرامج الدراسية

بكالوريوس نظم المعلومات
تخصص نظم المعلومات

يهتم قسم نظم المعلومات بكيفية استخدام تكنولوجيا المعلومات وممارستها وتطبيقها في...

التفاصيل
بكالوريوس في تقنية المعلومات
تخصص تقنيات الانترنت

...

التفاصيل
بكالوريوس في تقنية المعلومات
تخصص الشبكات

قسم شبكات الحاسوب متخصص في دراسة شبكات الحاسوب إبتداءا من معرفة أنواع الشبكات و أهميتها...

التفاصيل

من يعمل بـكلية تقنية المعلومات

يوجد بـكلية تقنية المعلومات أكثر من 38 عضو هيئة تدريس

staff photo

د. محمد عبدالدائم عبدالهادى محبوب

الدكتور محمد عبدالدائم عبدالهادى احد اعضاء هيئة التدريس بقسم نظم المعلومات, كلية تقنية المعلومات ,تخصصه الدقيق, نظم استرجاع البيانات ودرجته العلمية استاذ مشارك.

منشورات مختارة

بعض المنشورات التي تم نشرها في كلية تقنية المعلومات

Agent Based Computing Technique for Epidemiological Disease Modelling

Agent-Based Models (ABM) have become popular as tools for epidemiological simulations due to their ability to model real life phenomena at individual entity levels. ABM is a relatively new area for modelling as compared to the classical modelling methods. Many different fields use agentbased models including ecology, demography, geography, political science and epidemiology. Recently, an abundance of literature has presented applications of agent-based modeling in the biological systems. In this paper, the authors present an agent-based model attempts to simulate an epidemiological disease known as Cutaneous Leishmaniasis (CL). The model is developed to investigate the ability of ABM in modelling a disease that keeps speeding in Libya. The methodology used for describing and designing CL model is derived from nature of the disease mechanism. The ABM model involves three types of agents: Human, Rodent and Sand-fly. Each agent has its own properties, in addition to other global parameters which affect the human infection processes. The main parameter used for monitoring the model's performance is the number of people infected. The model experiments are designed to investigate ABM’s performance in modeling CL disease. Simulation results show that human infection rate is increasing or decreasing dependent on number of sand-fly vectors, number of host rodents, and human population awareness level arabic 7 English 62
Rudwan A. Husain, Hala Shaar, Marwa Solla, Hassan A. H. Ebrahem(3-2019)
Publisher's website

Integrating LAB Work With Classes in Computer Network Courses

The use of the communication and information technology tools can aid students in their lab work to add more flexibility to the accessibility and providing of up-to-date higher education allowing students accessing knowledge anytime, anywhere which will facilitate the lifelong learning and provide accessibility to the curriculum and other students’ resources from anywhere at any time. Laboratory work by students in the information technology and engineering fields of study is a must requirement in all accreditation agencies and targeted employment places. This chapter demonstrates a project based learning technique that has been integrated with ordinary classes in computer network courses. The tools used in this study concentrates on the modeling and simulation of different aspect of computer networking that highlight different skills needed to any computer network engineer. arabic 8 English 53
Azeddien M. Sllame(1-2017)
Publisher's website

Medical 3D Integral Images Visualization in True Space

3D Integral Imaging (also referred to as 3D Holoscopic imaging) methodology uses the principle of “Fly’s eye” and hence allows natural viewing of objects (i.e. fatigue free viewing); 3D-holoscopic technology produces images that are true optical models. This technology is based on physical principles with duplication of light fields. In this paper, a new method of visualization medical 3D integral images is proposed. Digital Imaging and Communications in Medicine data images (DICOM) taken from CT, MRI, PET and US images that produced by 3D-Doctor software to generate medical 3D integral images visualization of anatomy without glass in natural light. The method is mainly based on multiprocessor ray tracing system as renderer. The medical 3D content is captured in real time with the content viewed by multiple viewers independently of their position, without the needs of 3D eyewear. Experimental results show validation of the new algorithm and demonstrated that medical 3D integral images content can be displayed on commercially available multi-view auto-stereoscopic display. Medical 3D integral images content is parsed into multiprocessor ray tracing system, consequently, short time of medical 3D integral images movie of such pelvis scene is generated and displayed on PC screen, LCD and Holovizio display.
Dr. Mahmoud Geat Mahmoud Eljadid, Prof. Amar Aggoun(5-2016)
Publisher's website