Digital Repository for Department of English Language

Statistics for Department of English Language

  • Icon missing? Request it here.
  • 0

    Conference paper

  • 3

    Journal Article

  • 0

    Book

  • 1

    Chapter

  • 0

    PhD Thesis

  • 11

    Master Thesis

  • 0

    Final Year Project

  • 0

    Technical Report

  • 0

    Unpublished work

  • 0

    Document

  • 0

    Patent

The Use of Translation as a Strategy in Learning English as a Foreign Language among Libyan University Students: Case Study on Students at English Department at the University of Tripoli

The use of translation in language learning has been controversially discussed. Studies in this respect are rooted in divergent opinions, where some support the use of translation and others encourage its absence. This study explores the use of translation as a strategy in learning English by undergraduate students at the English Language Department at the University of Tripoli in Libya. The study adopts the Inventory for Translation as a Learning Strategy to gain understanding of the use of translation in learning English by Libyan students majoring English. A number of 60 students were surveyed using a questionnaire to see if translation is a strategy they recourse to in learning English language skills. Although students are sometimes discouraged to use translation in classrooms, the results show that students tend to use translation in acquiring and developing their language skills. The data indicate that there is a correlation between learners’ proficiency level and their use of translation as a strategy.
Hamza Ethelb, Hana Ammar Abdullah Alghariani(1-2020)
publisher's website

The Role of Critical Thinking in Enhancing EFL MA Students’ Academic Writing Outcomes: A Survey Study

Critical thinking skills are necessary tools for promoting postgraduates’ academic writing. This study explores postgraduates’ responses towards the role of critical thinking skills in academic writing courses. The study adopts Peter Honey Critical Thinking questionnaire which is delivered online to EFL MA students at the Department of English in the University of Tripoli in order to collect data. 20 students participate in the questionnaire which aims to find out whether EFL MA students are aware of the role of critical thinking skills in enhancing the writing of their written assignments and theses. The results reveal that EFL MA students are aware of the important role that critical thinking skills play in developing academic writing courses and in producing quality content texts.
Hamza Ethelb, , Nisreen Mohamed Muamer Al-shredi, Fatima Elhadi B. Harb(6-2022)
View publisher's website

Trials and Trepidations of Writing a Research Proposal for Libyan Postgraduate Students: Developing a Framework for Writing a Proposal

يواجه معظم الباحثين الليبيين تحديات كبيرة عند كتابة ورقاتهم وبحوثهم العلمية. لذلك، تسلط هذه الدراسة الضوء على بعض التحديات التي تواجه طلبة الدرسات العليا بالجامعات الليبية. ورغم التجارب والمحاولات الكثيرة التي تهتم بهذا المجال لتحسين مستوى كتابة البحوث إلا أن مازالت هناك تحديات تواجه الطلبة لتكون كتاباتهم في المستوى Faculty of languages Journal Issue 25 June 2022 81 المطلوب. وتحاول هذه الدراسة توضيح طبيعة وأهداف كتابة الخطط البحثية وأعتمدت في ذلك طريقة البحث النوعي. حيث جمعت المعلومات عن طريق مقابلة عينة من طلبة الدرسات العليا )خمسة عشر طالبا( بجامعة طرابلس. بالاضافة الى عينة متكونة من )خمس وخمسون( استبيان استخدمت كعينة اساسية. وأعتمدت الدراسة إجابات هذه العينه لمعرفة آراء وتجارب الطلاب في كتابة الخطط البحثية .أظهرت النتائج أن طلاب الدرسات العليا الليبين لم يتلقوا أي نوع من التدريب على كتابة الخطط البحثية وبينت من خلال إجابات العينة أن أغلب الطلاب ليس لديهم مرجعية علمية تسهل عليهم الكتابة، بل يقدمون أعمال افتراضية يغلب عليه الظن والشكوك في أكثرالاحيان، ما يجعل خطط البحث التي يقدمونها تكتنفها مشاكل كثيرة. وأظهرت النتائج أيضًا أن طلبة الدرسات العليا ليس لديهم دراية بمتطلبات كتابة الخطط البحثية ششل ححيح. وهناك التباين في أفارر وآراء وتوقعات وفهم هللاء الطلاب للخطط البحثية
Ibtesam Ibrahim A Aldradi(7-2022)

Rethinking Teaching Approaches to Creative Writing as a Means of Enhancing English Proficiency of Libyan University Students

يتتبع البحث نشأة الكتابة الابداعية والم ا رحل التي مرت بها والم ا رحل المقبلة التي تحتاجها حتى تصبح مادة إعتيادية لها كيانها المستقل وتخصصها المتفرد. كما ناقش البحث وضع الطلاب الد ا رسي بجامعة ط ا ربلس، كلية اللغات بقسم اللغة الانجليزية والمشاكل التي تواجههم والصعوبات التي تعترضهم أثناء د ا رسة مادة الكتابة الإبداعية والتي يرى الكثيرون منهم أنها صعبة بل ومستحيلة التعلم لأسباب عديدة منها الأكاديمي، البحث الإجتماعي والظروف البيئية غير الملائمة والإنقطاع عن الد ا رسة لشهور طويلة. وخلص البحث ان هذه المادة ليست مستحيلة التعلم إذا توفرت الظروف المناسبة لتعلمها بفاعلية وأن الطلاب الليبين ليسوا إستنثناء إذا ما توفر المناخ المناسب لتدريس المادة والأستاذ القدير والطالب المجد.
Ibtesam Ibrahim A Aldradi(4-2022)

The Most Effective Techniques for Testing the Lexical Competence of Third Year Secondary School Students- English Specialization at Gasser Al-khyar Area

Abstract

Lexical competence can be defined as one's ability to use words differently and fully. This study is an attempt to investigate the effective techniques for testing the lexical competence in foreign language teaching. The study consists of four chapters. Chapter one is an introduction to the study. It focuses on the background of the study, and the problem of the study as well as the purpose and the hypotheses of the study. Chapter two deals with the definitions, characteristics, types and methods for testing lexical competence were given. This chapter also focuses on the testing language skills and what to test in testing learners' lexical competence. Chapter three is the practical part of the study. It includes subjects of the study and data for the study. The data consisted of the students' test and the teachers' questionnaire with their analysis and results. Chapter four is concerned with the concluding remarks that have been drawn from the study. Some recommendations on the appropriate use of testing vocabulary are also suggested in order to overcome the teachers and the student’s problems for techniques in testing and teaching lexical competence.
حميدة علي الباوندي (2015)

The City of the White Wall: A Creative Writing about the Old City of Tripoli

Abstract

: The Old City of Tripoli (the Medina) is one of the oldest surviving historical cities in the world, established as an (Emporium) in the second millennium B.C. Not only is it the most important urban settlement on the Libyan coast, but also one of the oldest capitals in the world. It is the city of the White Wall, and the researcher is the storyteller of its narrative in the lights of an experience of twenty years within the society of the Medina. In addition to the importance of its strategic location, some other significant dimensions of its story, architecture, culture, traditions and tourism are basically included.
مريم أحمد سلامة (2015)

The Role of Motivation Among Ranking Police Officers in Learning English in Tripoli from their point views

" من خلال تجربته كأستاذ للغة الانجليزية بالإدارة العامة للتدريب والنادي الاجتماعي لاحظ الباحث إن معظم ضباط الشرطة لديهم الحافز(الدافع) القوي لتعلم اللغة الانجليزية وذلك كلا حسب مكان وطبيعة عملة وامكانياتة. ومن خلال تواجد الباحث تمكن من معرفة بعض المعوقات التي تكون محبطة لحافز التعلم اللغوي لديهم. لذلك تقرر البحث في هذه المشكلة وتقديم بعض المقترحات التي تساعد علي رفع مستوي الحافز لدي ضباط الشرطة لتعلم اللغة الانجليزية. قام الباحث أولا بجمع المعلومات من خلال إجراء استبيان ومسح لبعض أراء كبار ضباط الشرطة في هذا الصدد. ويتضمن البحث أربعة فصول وهي كالأتي: الفصل الأول: يتناول عرضا شاملا لدور الحافز في تعليم اللغة الانجليزية لدي ضباط الشرطة. الفصل الثاني: دراسة عملية عن دور الحافز لدي ضباط الشرطة في تعلم اللغة الانجليزية. الفصل الثالث: يتناول هذا الفصل تحليلا لنتائج الدراسة العملية التي أجريت على ضباط الشرطة. الفصل الرابع: وينتهي بالنتائج والتوصيات التي توصل إليها.

Abstract

: Some police officers in Libya are still not clear about the reasons why they need to learn English. Most of them have studied English for a long time, since preparatory school, and they are not aware of the benefits they gained through learning English. It is easy for them to follow teachers’ instructions without strong motivated self-learning. The phenomena of a few independent learning models may explain why police officers usually do not have a systematic way of learning English, or a clear goal for studying the language. However, the only concern they have is to pass the final English examination at the end of a given course. Learners’ motivation determines the degree of their efforts and personal participation in learning English. This thesis examines police officers’ motivation of learning English, looks at definitions of motivation, Gardner’s social-educational model, and addresses how to facilitate the efficient teaching. Researching Gardner’s theory on police officers’ motivation can help teachers to use classroom activities that can stimulate students’ interests in learning English better. This thesis includes four chapters: The first chapter: Background of the Study this chapter talks about Motivation and language learning. The role of motivation in success the language learning. Why ranking police officers are motivated to learn English? The second chapter: Literature Review; in this chapter I will define motivation and types of motivation. This chapter also reviews motivation theories, including Gardner’s social psychological approach and Gardner’s socio-educational model. The third chapter: In this chapter, I did an experimental study to measure motivation of ranking police officers in learning English in Tripoli and then analysis of data and findings. The fourth chapter: In this chapter, I have collected the results and Conclusion and also the recommendations of the research. The relevant motivation theories can help teachers to build a supportive learning environment, to initiate students’ interest, and to enhance their learning motivation. As far as police officers, they generally lack learning motivation and have lower proficiency; therefore it is necessary for teachers to use appropriate strategies to cultivate students’ motivation. "
محمد عمر علي عاشور (2010)

ممارسة التقييم الذاتي ودوره في استمرارية التطوير المهني في مجال تدريس اللغة الانجليزية دراسة (تحليلية لبعض معلمي اللغة الانجليزية بمرحلة التعليم الثانوي بمدينة طرابلس) The Role of Reflective Teaching Practice in the Continuous Professional Development of Teachers – A case study of English Language Teachers in Tripoli Secondary Schools

يتلخص مضمون هذه الرسالة بأن دراسة تحليلية لمعلمي اللغة الانجليزية بمرحلة التعليم الثانوي، تؤكد بأن التطوير المهني المستمر يمثل الرافعة الاساسية وحجر الزاوية لكل تجديد يستلزم مواكبة المستجدات في أفق الاصلاح المنشود، كما انه يمثل الاهمية البالغة باعتباره ورشا مفتوحا وخيارا استراتيجيا لا مناص منه لكسب رهان الجودة وذلك بممارسة مفهوم (التقييم الذاتي (بغية التعلم من الخبرات السابقة الذي يؤدي الي التطوير المهني. حيث اجمعت الأدبيات التربوية علي أن التطوير المهني المستمر هو التكوين الذي يتلقاه المعلمين بعد التكوين الأول الذي حصلوا عليه قبل الخدمة, ويستهدف هذا التطوير مواكبة الاحداث والمواقف التي تظهر عادة في اساسيات العمل الذي يمارسونه وذلك من خلال التدرب علي اكتشاف تلك المواقف والمستجدات والقدرة علي تحليلها وتقييمها وأتخاد القرارات المناسبة حيالها بغية ابتكار حلول مناسبة ليتم بذلك تكوين خبرات جديدة منبثقه من الخبرات السابقة التي تم التعرض لها داخل الفصول الدراسية, والذي يساهم بذلك في رفع الكفاءة المهنية لدي المعلمين . وبناء علي ما يؤكده المتخصصون في مجال التربية والتعليم بأن هناك احساس متزايد كون أن برامج تأهيل المعلمين قد لا تتناسب أو لا تخدم موقف او ظاهرة سلوكية بعينها, فمن هنا جاءت فكرة التقييم الذاتي بأعتبارها تركز بشكل مباشر علي تغيير برامج إعداد المعلمين من مفهوم ) ما الذي يجب أن يفعله المعلم ( الي مفهوم (لماذا وكيف يفعل ذلك ( فضلا عن ان عملية التدريس اضحت عملية تكدس للمعارف والعلوم المفروضة عليهم لغرض معين دون منحهم فرصة التدريب والتدرب ليتمكنوا بذلك من كيفية التعامل مع المواقف السلوكية التعليميةبأنواعها المختلفة. ومن خلال تلك الافتراضات, يري منظروا التربية الحديثة أن المدرس الناجح يجب أن يمتلك كفاية التبصر والتقييم الذاتي والقدرة علي استيعاب الاثار الجانبية للمهنة , حينذاك يكون في محور التعليم الذي يتوقع أو يستبق الافعال المعرفية للتلاميذ, بعد ذلك تتم ملاحظة مدي نجاحهم أو إخفاقهم وهنا يكون في محور التعلم, لكن المدرس لا يكتسب هذه الكفاية الا اذا كان نشاطه مؤسسا علي وسائل فكرية تسمح بتجاوز الطابع التجريبي, والمرور عبر نظريات وخبرات سابقة من اجل انطلاقة جديدة , ان الاساس في اكتساب هذه الكفاية هو التناوب بين التطبيق والنظرية ثم التطبيق , ان هذا الانعطاف للنظرية التي يفرضها التناوب ينبغي القيام بها باستمرار وفي هدوء وبشكل فردي او جماعي مع مدرسون أو مدربون اخرون وذلك لأسباب مختلفة يذكر منها ان مهارة التقييم الذاتي أو التحليل تكتسب مع الوقت ولا يمكن التحكم فيها في وقت قصير.

Abstract

: The role of reflective teaching practice in the continuous professional development of teachers is a case study of some English language teachers in some secondary schools in Tripoli. The study is subdivided into five chapters. The first chapter is concerned with the initial key elements of the study such as the introduction , the problem of the study , the literature review that support the study , the purpose and the significance of the study, the research questions and the limitation of the study . The second chapter is concerned with the review of literature. It consists of two parts. The first part is concerned with supervision process and practical experience. In this part, the notion of supervision is presented explaining how the process of supervision is changed from time to time in order to help teachers develop their proficiency competence in teaching, and how the view of the position of the supervisor is changed from a person who has the authority to ask teachers what they have to do and what they have not to do, to a person who is more collaborative with the teachers who work together as collages in different jobs, by selecting certain approaches based on the needs of the teachers. In addition, some of supervision models from different education trends are presented to be as approaches that help teachers improve to their learning strategies. The second part of this study is concerned with reflective practice and the continuous professional development. In this part, the history roots of reflective practice are produced; the notion of reflective practice is identified explaining how this notion intends to transfer teachers from the view of technicians to the view of practitioners. In addition, different VIII reflective practice models that can help teachers grow professionally are carefully selected and defined. The third chapter is concerned with the research design and methodology. In this chapter the subject teachers, the questionnaire and the procedure of data analyses are described. The forth chapter is analyses for the purpose of answering the research questions, and to understand the teachers' attitude of practicing reflection. Chapter five which is the last chapter in this study is devoted to the findings of the study consisting of conclusion and the recommendations made in of the results.
فتحي العماري مفتاح القنصل (2014)