البحوث والاستشارات والتدريب

المزيد ...

حول البحوث والاستشارات والتدريب

حقائق حول البحوث والاستشارات والتدريب

نفتخر بما نقدمه للمجتمع والعالم

9

المنشورات العلمية

منشورات مختارة

بعض المنشورات التي تم نشرها في البحوث والاستشارات والتدريب

دراسة مدى مالئمة المياه الجوفية بمدينة مزدة لألغراض المنزلية

مدينة مزدة هي أحد أكبر المدن الليبية في الجبل الغربي من حيث الكثافة السكانية، تقع مدينة مزدة في منتصف الشمال الغربي من ليبيا بين خطي عرض 31.4 شماال و 71342 جنوبا وخطي طول 41341 شرقا و44311 غربا وتقع جنوب مدينة طرابلس )بحوالي 711 كم(. تعتبر المياه الجوفية هي المصدر الرئيسي للمياه في هذه المنطقة والتي يعتمد عليها السكان في تلبية جميع احتياجاتهم من شرب، زراعة، صناعة، باإلضافة إلى االستخدامات األخرى. ويوجد بها العديد من اآلبار والتي يتراوح عمقها من 011 متر إلى 201 متر. في هذه الدراسة تم اختيار عدد 1 آبار منتشرة بالمنطقة لغرض تصنيف نوعية المياه وتقييم استخدامها لألغراض المختلفة. تم قياس درجة الحموضة لعينات المياه في آبار قيد الدراسة، باإلضافة إلى تقدير العناصر الثقيلة الرئيسية في المختبر كما تم تقدير العسرة الكلية للمياه واألمالح الذائبة الكلية.كما تم اجراء الفحص الميكروبي للكشف عن إمكانية وجود البكتريا من عدمه. بينت نتائج االختبارات المعملية للمياه الجوفية للمنطقة بأن مياهها تعتبر متدنية النوعية وغير صالحة للشرب وذلك استنادا إلى مواصفات مياه الشرب في ليبيا لسنة )7111 )الصادرة عن المركز الوطني للمواصفات والمعايير القياسية، معايير منظمة الصحة العالمية )WHO (لسنة )7144 ،)منظمة واألغذية الزراعة ) FAO ،)وأيضا وكالة حماية البيئة األمريكية (EPA. arabic 112 English 0
عزالدين محمد ابراهيم ابوشلوع(8-2020)
Publisher's website

Spectrophotometric determination of iron in dietary supplements in Libyan market

In most cases dietary supplements especially in Libya are consumed without prescriptions and the public has very limited any awareness of their health risk. The lack of quality control on numerous brands of dietary supplements in pharmacies of Libya today may result in a serious health problem. The aim of this study is to determine the iron content using a fast and accurate method for quality control of some imported dietary supplements, based on spectrophotometric measurement of iron after complexation with 1, 10-phenanthroline in an acidic medium. Eight types of vitamin supplementary tablets were randomly collected from the Libyan market and analyzed for the iron content. The analysis showed an average value of 61mg Fe/pill for the range of 40.07-112.63 mg Fe/pill. Results showed that 75% of the samples were lower in iron content than that recorded on the dietary products. arabic 9 English 71
ezuldeen mohammed abraheem aboushalloua(1-2020)
Publisher's website

Judging the Judges: Examining Supervisors Assessment of Unobservable Skills in Developed EFL Teaching Practice Model.

This qualitative descriptive case study reflects the researcher's experience, as a Teaching Practice (TP) Co-ordinator at the Libyan Faculty of Education Tripoli (FET), in developing and examining academic supervisors’ implementation of an innovative TP Assessment Model for EFL trainees. Previous assessment lacked accuracy and comprehensiveness and relied solely on assessing behavioural observable skills. The new TPAM incorporates, for the first time at FET, Unobservable Skills Assessment through supporting documents that supervisors use to assess trainees’ skills in classroom observation, feedback provision, self-reflection, and reporting on TP experience, all of which comprise a Teaching Practice Portfolio (TPP). The study focuses on a key concern: (1) How to develop existing assessment criteria in an objective and comprehensive manner embracing both observable and unobservable skills. Two operational sub-questions emerged: (2) How would the supervisors’ implement the Unobservable Skills Assessment in the TPAM; (3) How would trainees respond to Unobservable Skills Assessment criteria? Data were collected through quantitative analysis of the supporting documents; semi-structured interviews with seven supervisors involved; focus group discussions with trainee teachers. The findings show that while the supervisors were satisfied with the developed assessment criteria, their overall performance in implementing the Unobservable Skills Assessment was poor; besides a lack of immediate feedback provision after school visits, the supporting documents for unobservable skills were not fully executed. Only two supervisors out of seven demonstrated acceptable adherence to the model requirements. Some trainees had reservations regarding the extra workload required in carrying out self-reflections and in writing reports of TP experience; others considered the criterion of professional development outlook inconsequential during initial teacher training. arabic 16 English 101
ٌٌReda Khaled Emhemmed Elmabruk(1-2020)
Publisher's website

قناة البحوث والاستشارات والتدريب

بعض الفيديوات التي تعرض مناشط البحوث والاستشارات والتدريب

اطلع علي المزيد

البحوث والاستشارات والتدريب في صور

الالبومات الخاصة بفعاليات البحوث والاستشارات والتدريب