قسم الترجمة والتعريب

المزيد ...

حول قسم الترجمة والتعريب

استحدث قسم الترجمة في كلية اللغات / جامعة طرابلس اعتباراً من مطلع العام الجامعي 2008 م، ثم صار جزء من كلية اللغات بعد انبعاثها وولادتها من جديد،  وجاء تأسيس القسم نظرا للحاجة الماسة لتوفير المترجمين المؤهلين في كافة مجالات الترجمة التحريرية والشفوية وخدمة المؤتمرات والندوات ولتشجيع حركة النقل من اللغات الأجنبية إلى العربية وبالعكس، وقد تم تخريج الدفعة الأولى من طلبة القسم في نهاية العام الجامعي 2012م.

وكانت البداية مقتصرة على النقل من الإنجليزية وإليها ويسعى القسم حاليا إلى إدخال اللغة الفرنسية اعتبارا من الفصل الدراسي خريف 2015م، كما يطرح القسم من خلال طلبته،  أنشطة في الترجمة تخدم المؤسسات الوطنية والشركات والسفارات الأجنبية في طرابلس.

ويقوم على التدريس في القسم حاليا اثني عشر عضو من أعضاء هيئة تدريس من خريجي الجامعات البريطانية والأكاديمية الليبية (1) بدرجة أستاذ  و(1) بدرجة أستاذ مشارك و(1)بدرجة أستاذ مساعد(2) بدرجة محاضرو(7) بدرجة مساعد محاضر من المتخصصين في حقل الترجمة. كما يضم القسم عدد (4) أربعة أعضاء بدرجة مساعد محاضر موفدين للدراية ببريطانيا وعدد (19) تسعة عشر معيد سوف يتم إيفادهم لاستكمال الدراسة بالجامعات الغربية المرموقة في تخصصات الترجمة وتكنولوجيا الترجمة وذلك لتلبية حاجة القسم ولتحقيق طموحاته المستقبلية. 

حقائق حول قسم الترجمة والتعريب

نفتخر بما نقدمه للمجتمع والعالم

33

المنشورات العلمية

13

هيئة التدريس

686

الطلبة

0

الخريجون

البرامج الدراسية

من يعمل بـقسم الترجمة والتعريب

يوجد بـقسم الترجمة والتعريب أكثر من 13 عضو هيئة تدريس

staff photo

د. حمزة امحمد احمد الثلب

تحصل الدكتور حمزة الثلب على شهادة دكتوراه في دراسات الترجمة من جامعة جلاسكو البريطانية سنة 2019. تركز بحثه على الترجمة الصحفية بشكل خاص ودور المؤسسات الإعلامية في نقل المعلومات عن طريق الترجمة. وقبلها في سنة 2011 تحصل على الماجستير من جامعة هريت وات البريطانية في الترجمة والأدوات المساعدة.

منشورات مختارة

بعض المنشورات التي تم نشرها في قسم الترجمة والتعريب

Unseen Policies in News Translation: A Study Investigating News Translators’ Practices and Strategies

This paper explores the institutional practices of translating news articles by focusing on ideological representations and editorial guidelines. It also investigates the steps adopted by news translators when transferring news articles with a slight focus on Arabic. The study uses surveys in a form of interviews and questionnaire, which were delivered to a range of journalists and news editors involved in translating news. Their input is qualitatively analysed to find out how translation operates and how ideologies impinge upon translation products in media institutions. The paper enhances our understanding of the role of translators who work within ideologically-driven institutions. In particular, it reveals that the editorial policies of news institutions are not always stated and can at times be hidden. Moreover, a news item can be intentionally altered and news sources can be blurred, so that readers are kept unaware that the target text is a translation from various sources.
Hamza Ethelb(4-2022)
Publisher's website

Machine Translation and Technicalities of Website Localization

Machine translation tools are widely used by companies. The tools are on an increasing demand. Translators need to equip themselves with the knowledge and the mastering of these tools. This study explores two machine translation tools involved in website localization. These tools are Alchemy Catalyst and Trados Tageditor. The study adopts an evaluative methodology to shed light on the intricacies and technicalities of these two localization tools. It discusses some of the cultural issues that localizers come across in the process of localization. In addition, it delves into the technical issues, mainly focusing on localizing into Arabic with a special focus on string, text, lexis, and orthography. The study concludes that the process of localization requires teamwork and involvement of computer engineers, and both localization tools are valuable in achieving a localization task.
Hamza Ethelb(8-2019)
Publisher's website

Learning Arabic as a Second Language: An Exploration of the Efficacy of Arabic Subtitles by Netflix Viewers

The recent years have witnessed an increasing interest in subconscious language acquisition as an effective approach in foreign language learning contexts. This interest has been reflected in the development of different technologies that support subconscious learning processes. Due to the information technology revolution we are witnessing today, there is an unprecedented development of language learning technologies including mobile applications, websites, and multimedia. Subtitling, however, remains one of the most popular but under-researched language learning tools that is widely used to support language learning processes. Despite the prolific literature on subconscious processes and the use of subtitling in improving language acquisition in different languages including English, Spanish, and Chinese, similar research with Arabic has not yet been undertaken. This can be attributed to the fact that teaching Arabic as a Foreign Language (ASL) has long been carried out using traditional methods. There used to be a gap between teaching Arabic on one side and learning technologies on the other. With the development of new technologies that support Arabic subtitling, it is important to investigate the impact, if any, of these new technologies on improving the language acquisition of Arabic by non-native speakers. With this background, this study seeks to explore the role of Arabic subtitling provided by Netflix in the language acquisition of learners of Arabic as a Second Language (ASL). Towards this aim, data were collected through focus-group discussions and interviews with learners of ASL in three universities in Saudi Arabia and Egypt to explore their perceptions about the usefulness and effectiveness of Arabic subtitling provided by Netflix. Thematic content analysis was used for data analysis and interpretation. The findings indicate that Arabic subtitling was useful for the language development of the learners as it introduced them to the vernacular dialects of Arabic and improved theirmotivation. Educators, educational institutions, and program designers of ASL are recommended to integrate language technologies and subtitling into the learning environments and teaching methodologies for improving the linguistic acquisition and performance of learners of ASL.
Hamza Ethelb, Mohammad Mahzari, Mohamed Hussein, Abdulfattah Omar(1-2021)
Publisher's website