دلالة صيغة ( تفاعل ) في توجيه النص الخطابي وتأويله

تاريخ النشر

2023-6

نوع المقالة

مقال في مجلة علمية

عنوان المجلة

مجلة كلية التربية\ طرابلس

الاصدار

Vol. 0 No. 17

المؤلفـ(ون)

إبراهيم عبدالله سويسي

الصفحات

169 - 194

ملخص

يعد التأويل ظاهرة لغوية لها جذورها التاريخية القديمة، تطورت عبر العصور شيئا فشيئا وتوسعت مجالاتها العلمية، وصار لها اهتمامات ودراسات بحثية. يهدف هذا البحث إلى إبراز دلالة صيغة ( تفاعل) في فهم التوجيه الخطابي، وبيان العلاقة التي تربط بين الصيغة والنص، من خلال ما سنطرحه من نماذج تطبيقية توضح أثر تلك العلاقة في التوجيه، سالكين في ذلك كله المنهج الوصفي والتحليلي، اقتضت أن تكون على مايلي: المبحث الأول: تناول توظيف صيغة ( تفاعل) في فهم دلالة الخطاب، اشتملت دراستها في توظيفها صرفيا، ومعجميا، بالإضافة إلى التوظيف السياقي. أما المبحث الثاني، تركزت الدراسة فيه على أثر هذه الصيغة في دلالة النص بين الفك والإدغام، واختلاف صيغ معانيها في استعمالات متعددة في تأويل توجيه النص. الخاتمة: وفيها أهم وأبرز النتائج Summary Interpretation is a linguistic phenomenon with ancient historical roots, evolving through the ages gradually and expanding its scientific fields, with interest and research studies. This research aims to highlight the significance of the wording (interaction) in understanding the discourse, and to demonstrate the relationship between the wording and the text, through the application models that we will present illustrating the impact of that relationship in the directive, by all the descriptive and analytical approaches that have required: Research 1: Addressing the use of a formula (interaction) in understanding the connotation of the discourse, its study included its purely and lexicon employment, as well as contextual recruitment. Second, the study focused on the effect of this wording on the text's connotation between jaw and minus, and the different wording of its meaning in multiple uses in interpreting text guidance. Conclusion: With it the most important and outstanding results

النص الكامل

عرض

موقع الناشر

عرض