التسويق لمهنة العلاج الطبيعي

تاريخ النشر

2018-4

نوع المقالة

مقال في مؤتمر علمي

عنوان المؤتمر

مجلة المحترف

الاصدار

Vol. 0 No. 15

المؤلفـ(ون)

محمد علي خليفة جمعة

الصفحات

101 - 114

ملخص

This study dealt with the reality of marketing the services offered by the physiotherapy profession at physiotherapy centers in public and private hospitals in Tripoli. This study derives its importance as it relates to the health services sector in light of the changes in the Libyan health sector and its role in achieving development. The field study described the services offered by the physiotherapy profession at physiotherapy centers in public and private hospitals and highlighted their characteristics and importance. The study also clarified the marketing concept of physiotherapy services, its characteristics, and importance to the physiotherapy profession in achieving its objectives. The study discussed marketing strategies in detail. In the practical aspect of studying the reality of marketing for the physiotherapy profession, the study applied to some physiotherapy centers in the city of Tripoli. The study carried out a survey and analyzed the questionnaire questions in the field of marketing of physiotherapy services directed to therapists working in physiotherapy centers in public and private hospitals. The study then compared between what exists on the ground with the scientific principles and concepts of marketing the services of the physiotherapy profession. This abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2018 تناولت هذه الدراسة موضوع واقع التسويق لخدمات مهنة العلاج الطبيعي بمراكز العلاج الطبيعي بالمستشفيات العامة والخاصة بمدينة طرابلس، حيث تستمد هذه الدراسة أهميتها لارتباطها بقطاع الخدمات الصحية في ظل المتغيرات التي يشهدها القطاع الصحي الليبي ودوره في تحقيق التنمية. حيث من خلال الدراسة الميدانية تم وصف الخدمات التي تقدمها مهنة العلاج الطبيعي في مراكز العلاج الطبيعي بالمستشفيات العامة والخاصة وإبراز خصائصها وأهميتها، بالإضافة إلى توضيح مفهوم التسويق لخدمات مهنة العلاج الطبيعي وخصائصه وأهميته بالنسبة لمهنة العلاج الطبيعي في تحقيق أهدافها، كما تم التطرق بالتفصيل لاستراتيجيات التسويق. وفي الجانب التطبيقي لدراسة واقع التسويق لمهنة العلاج الطبيعي تمت الدراسة بالتطبيق على بعض مراكز العلاج الطبيعي بمدينة طرابلس، وذلك من خلال الدراسة الميدانية وتحليل أسئلة الاستبيان في مجال التسويق لخدمات مهنة العلاج الطبيعي موجهة للمعالجين العاملين داخل مراكز العلاج الطبيعي بالمستشفيات العامة والخاصة، ومقارنة ما هو موجود في أرض الواقع بالأسس والمفاهيم العلمية لتسويق خدمات مهنة العلاج الطبيعي.

موقع الناشر

عرض