تأثير برنامج ترويحي رياضي مقترح على تنمية بعض العناصر البدنية والخصائص الاجتماعية للتلاميذ المعاقين سمعياً بشعبية بنغازي

تاريخ النشر

2010

نوع المقالة

رسالة ماجستير

عنوان الرسالة

كلية التربية البدنية - جامغة طرابلس

المؤلفـ(ون)

عطية صالح عبد الرسول

ملخص

تهدف هذه الدراسة إلى تصميم برنامج ترويحي رياضي للتعرف على:تأثير البرنامج المقترح على بعض القدرات البدنية والخصائص الاجتماعية للتلاميذ المعوقين سمعياً.مقارنه نتائج البرنامج المقترح بالبرامج التقليدية المستخدمة في مستوى بعض القدرات البدنية والخصائص الاجتماعية للتلاميذ المعوقين سمعياً.التعرف على نسب التحسن في بعض القدرات البدنية والخصائص الاجتماعية للتلاميذ المعوقين سمعيا نتيجة لتطبيق البرنامج.تم اختيار عينة الدراسة بالطريقة العمدية من تلاميذ المرحلة الإعدادية بمركز الصم وضعاف السمع بشعبية بنغازي وقوامها (40) تلميذا من أصل (58) تلميذاً بعد استبعاد الإناث ومن لديهم إعاقة أخرى بجانب هذه الإعاقة والحالات المرضية التي يتعذر عليها ممارسه النشاط الرياضي الترويحي. وكذلك العينة التي تم استخدامها في إجراء الدراسات الاستطلاعية ، حيث تم تقسيم العينة إلى مجموعتين.الأولى تجريبية. وتم تطبيق البرنامج الترويحي الرياضي عليها وعددها (20).الثانية ضابطه. ولم يتم تطبيق البرنامج الترويحي الرياضي عليها وعددها (20). أهم نتائج الدراسة :للبرنامج الترويحي الرياضي المطبق تأثير ايجابي في تنمية وتحسين بعض المتغيرات البدنية المتمثلة في (القوة – السرعة – التوازن – الرشاقة – القدرة) لدى التلاميذ المعاقين سمعياً في المرحلة الإعدادية وذلك عند تطبيق المعالجات الإحصائية المناسبة ومقارنة القياس القبلي بالقياس البعدي في العناصر البدنية لدى عينة البحث ولصالح القياس البعدي للمجموعة التجريبية.للبرنامج الترويحي الرياضي المطبق تأثير في تخفيف حدة بعض الخصائص الاجتماعية والمتمثلة في (الانسحاب – العزلة الاجتماعية – الخجل) لدى التلاميذ المعاقين سمعياً في المرحلة الإعدادية وذلك عند تطبيق المعالجات الإحصائية المناسبة ومقارنة القياس القبلي بالقياس البعدي في الخصائص الاجتماعية لدى عينة البحث ولصالح القياس البعدي للمجموعة التجريبية.

Abstract

Objectives of the study: This study aims to design a recreational sports program to identify: 1-The effect of the program proposal on some of the physical abilities and social characteristics of the deaf students. 2-The comparison between the results of the proposed program with the traditional ones that used with the level of some of the physical abilities and social characteristics of deaf students. 3-The rates of change in some of the physical abilities and social characteristics of deaf students as a result of the program application. Research sample: Research sample was selected in the manner of the intentional status of the deaf and dumb preparatory students in Benghazi, and the number of the sample is (40) out of (60) students. Females and those who have other disability along with hearing disability were excluded. As well as samples which used in conducting surveys; will be divided into two groups: 1-The experimental group: which the program for recreational sports will be applied for and their number is (20). 2-The control group: which the program for recreational sports will not be applied for and their number is (20). Conclusion: Throughout the objectives and hypothesis of the research and the methodology used during the appropriate statistical treatments and after discussing the results, researcher was able to conclude the following: 1) The applied recreational sports program has a positive effect in developing and improving some of the physical variables such as ( force – speed – balance – fitness – ability), to preparatory school students who have hearing disability and that is through the application of appropriate statistical treatment and comparison before and after the measurement for the physical elements of the experimental group. 2) The applied recreational sports program has an effect to alleviate the impact of some social characteristics such as (withdrawal – helping refuse - convergence) of students who have hearing disability. This effect can appear in the application of statistical treatment of the research sample and for the post-measurement of experimental group.