تقييم سير العملية التعليمية لمادة التصميم المعماري

تاريخ النشر

2013

نوع المقالة

رسالة ماجستير

عنوان الرسالة

كلية الهندسة - جامغة طرابلس

المؤلفـ(ون)

مها عبد الرحمن عبد السلام عقيل

ملخص

تهدف هذه الرسالة الى تقييم العملية التعليمية لمادة التصميم المعماري بمراسم قسم العمارة والتخطيط العمراني بجامعة طرابلس، من خلال معرفة واقع الحال و إكتشاف مواطن القوة ونقاط الضعف في العملية التعليمية لمادة التصميم المعماري، حيث تم جمع المعلومات من الأدبيات السابقة التي تتناول التصميم المعماري، لتحديد إطار نظري يشمل تعريف التصميم المعماري ومفاهيمه الفلسفية و أبعاده المعرفية و طرق تدريسه. بالإضافة الى تعريف التقييم وجوانب التقييم وإستنتاج أهم المواضيع والمحاور في تقييم تعليم التصميم المعماري، بعد ذلك تم بناء نموذج لتقييم العملية التعليمية لمادة التصميم المعماري بمراسم قسم العمارة بجامعة طرابلس. حيث يشمل هذا النموذج ثلاث عوامل رئيسية وهي: المقرر، الأداء داخل المرسم، و البيئة التعليمية، و يتضمن كل عامل رئيسي عدة عوامل ثانوية. كما تم صياغة هذه العوامل في إستمارة إستبيان لجمع المعلومات اللازمة لمعرفة وتقييم واقع حال العملية التعليمية لمادة التصميم المعماري. وبناءً على ما تقدم تم التوصل الى النتائج، والتي منها: تبين أن بعض مهارات التصميم الهامة لا يتم تنميتها بالقدر الكافي كمهارة الإبداع والنقد. إن الطلاب في حاجة الى تطوير مهارات الإخراج والتعبير عن الأفكار، بالإضافة الى أن مقررات مادة التصميم بحاجة ماسة للتطوير وجعلها تتناسب مع الإحتياجات المحلية والتطورات التقنية والنظرية ومجالات العمارة، أيضا لابد من الأخذ بالإعتبار كيفية تقييم الطالب داخل المرسم، كما أن المرسم يحتاج الى إعادة النظر من حيث أعداد الطلاب في كل مرسم والوسائل التعليمية والأثاث.

Abstract

Thesis summary by Arch: Maha Abdo Al-rahman Agheel to Department of Architecture and Urban Planning, Faculty of Engineering, Tripoli University. Title: Assessment of the Educational Process of Architectural Design subjectCase Study (Studios of Architecture Department at Tripoli University).The purpose of this thesis is evaluating the educational process of architectural design subject in Department of Architecture and Urban Planning studios at the University of Tripoli. Aming to find out the strengths and weaknesses of the educational process of the architectural design subject. To build the theoretical framework literature review was condacted which includes the definitions, philosophical concepts, knowledge dimensions and teaching methods of architectural design. As well as defining many terms such as design, design process, assessment, and aspects of assessment followed by exploring many models which used to evaluate educational maters followed by building a model of this research which includs three major factors: performance inside the studio, the syllabus, and the learning environment (studio), and every major factor includes several secondary factors . As these factors has been formulated in the form of a questionnaire to gather the necessary data to know and assess the reality of the educational process of the architectural design subject. Based on the above, the results have been reached, including the following: some important design skills are not enough developed as creativity and criticism skills. The students need to develop their schematic and oral presentation skills, in addition that the architectural design subject needs to be developed, also what must take into account is how to assess student inside the studio, and the studio needs to be reconsidered in terms of the numbers of students in each studio, teaching aids and the furnitures.