السلوك القيادي وعلاقته بمهارات الاتصال لدى مدربي بعض الأنشطة الجماعية

تاريخ النشر

2010

نوع المقالة

رسالة ماجستير

عنوان الرسالة

كلية التربية البدنية - جامغة طرابلس

المؤلفـ(ون)

طارق رمضان المعلول

ملخص

ان النشاط الرياضي على مختلف مجالاته ومستوياته يزخر بالمواقف القيادية، كما أنه يتميز بالدور القيادي الذي يلعبه المدرب الرياضي في التأثير على سلوك اللاعبين ومستويات أدائهم وفي تشكيل ميولهم واتجاهاتهم، بل ربما لا يكون هناك مجال أخر من مجالات الحياة غير المجال الرياضي الذي يضع فيه هذا العدد الكبير من اللاعبين أنفسهم طائعين مختارين تحت سلطة فرد واحد وهو المدرب الرياضي. وان المدرب الرياضي الناجح يتسم بسمة القيادة، ويقصد بذلك قدرته على التوجيه والتأثير في سلوك اللاعبين وقدرته على التنسيق والترتيب المنظم للمجهدات الجماعية من أجل التوصيل الى تطوير مستوى قدرات ومهارات الفريق الرياضي فأن الرياضيين يؤثرون في المدرب من خلال طبيعة العلاقة بينهم. ويتصف سلوك المدرب الرياضي بأنه ذو طبيعة اتصالية يقوم على التواصل الإنساني بين المدرب واللاعبين، كما يتميز بالتركيز على الأداء الرياضي للاعبين وتوجيههم بالمعلومات الفنية، وان الاتصال الفعال يكون بين المدرب واللاعب حينما يكون بين المدرب واللاعب حينما يكون متبادل من المدرب اللاعب ومن اللاعب إلى المدرب لنقل معلومات معينة معلومات معينة وهو ما يطلق علية الاتصال المزدوج، وقد يكون الاتصال مركبا أي بين المدرب (المتصل) واللاعبين (المستقبل). كما ان أدارة الموقف وقيادته تلعب دورا فعالا في القدرة على الاتصال الفعال والذي لا يمكن إن يتحقق إلا من خلال إكساب الإفراد لبض المهارات التي تقود عمليات التفاعل الاجتماعي المتعددة والمتنوعة، حيث تعد عملية الاتصال الفعال أحد الدعائم الأساسية للحياة الاجتماعية، ومن ثم فأن الاتصال ضرورة من ضرورات الحياة الإنسانية، فيعتمد ويتشابك ويتنوع باعتباره جزءا من السلوك الإنساني حيث يعتمد على تبادل الآراء والمعلومات والأفكار والخبرات من خلال قنوات معينة لخدمة هدف يحدد في ظل ظروف وعناصر متغيرة باستمرار.

Abstract

The sports activity in its different sectors and levels, is rich of leadership attitudes, as well as, it is distinguished with leadership role played by the sports coach, in effecting the behaviors of players and their performance levels, also in formation of their tendency and orientation, rather no other field of life, other than sports field, where such big number of players engage themselves own free will, under the power of one individual, who is the sports coach. The successful sports coach that that is featured with leadership character, i.e. its capability to orient and effect behavior of players, its capability to coordinate and arrangement, organizing the collective efforts in order to reach to the development of the level of sports team capabilities and skills, the athletes can effect the coach through nature of relationship between them. Athlete coach behavior distinguished of communicative nature, based on human communication, between the coach and player, also it is distinguished of focus on athletic performance of players, and direct them by technical information, the active communication to be between coach and player, should be exchanged, from coach to the player and vice versa, to transfer certain information, which called double communication, such communication maybe complex, i.e. between coach (communicator) and players (recipients). As well as, management and leadership of situation, plays an active role in the capability in active communication, which cannot be achieved unless through gain of individuals of some skills, which lead several different social reaction, whereas the active communication process, one of the main pillars of social life, subsequently, communication is deemed one of human life needs, it is based on, overlaps and diversifies , as an integral part of human behavior, since it is based on exchange of opinions, thoughts and experience, through certain channels to serve an objective, to be determined under circumstances and elements continuously changing.