ملخص
كأي منشأ أخر يتعرض إلى أحمال خارجية وظروف جوية متغيرة مثل درجات الحرارة والرطوبة ومعدل سقوط الأمطار, تظهر أضرار على سطح الرصف الإسفلتي تقلل من كفائتة وأحيانا تجعله غير صالح للاستخدام. ومن هذه الحالة تُعتبر برامج الصيانة الخطوة الهامة والضرورية بعد إنشاء الطريق للمحافظة عليه. ولتحديد أفضل وسائل الصيانة و/أو إعادة التأهيل لا بد من إجراء تقييم لحالة الطريق لمعرفة الأضرار الموجودة بالطريق وأسبابها وجود منهجية لتقييم حالة سطح الطريق تساعد على تشخيص حالة سطح الرصف الإسفلتي بطريقة علمية وذلك ليتم الاختيار المناسب لطريقة الصيانة أو إعادة التأهيل تم في هذه الدراسة البحث والإطلاع على العديد من المراجع والطرق المتبعة في الولايات المتحدة الأمريكية وكندا لتقييم حالة سطح الرصف الإسفلتي وتحديد الطرق الأكثر تدقيقاًً والتي أمكن الحصول عليها وقد تم اختيار عدد ثلاث طرق أساسية لهذه الدراسة تم في هذا البحث تطبيق ثلاثة طرق (طريقة نورث كالورينا, وطريقة أوهايو, وطريقة الجمعية الأمريكية للمقاييس واختبارات الموادASTM)) ) لتقييم حالة سطح الرصف الإسفلتي على العديد من القطاعات النموذجية والتي تم اختيارها من عدة طرق بجنوب الجماهيرية ومن خلال النتائج المتحصل عليها لتقييم العديد من الطرق المحلية بجنوب الجماهيرية وذلك باستخدام الطرق القياسية الداخلة بالدراسة تم مناقشة النتائج المتحصل عليها والمقارنة بينها وبين حالة سطح الرصف الإسفلتي الحالي اهتم الجزء الأخير من هذا البحث بتقديم خلاصة للعمل الذي تم في هذه الدراسة وكذلك تقديم مقترح مسودة منهجية لتقييم حالة سطح الرصف الإسفلتي للتطبيق داخل الجماهيرية, ويقدم في الختام توصية بالإجراءات المكملة لهذا البحث.
Abstract
As any other structures subjected to external loads and environmental changes as temperature, humidity and intensity of rainfall that reduce it is performance and sometimes it becomes uncomfortable and unsafe for use. And programs of a maintenance is important and necessary after construction of the road to keep it convenient for use. An evaluation of road condition must be proceeded before the maintenance to determine the distresses and its causes in order to know the required remedies, to promote level of services for the road and to provide safety and comfortability, and maintain road network and allocate its expenses earlier to elongate its design life. A specific techniques for maintenance should be followed firstly for of asphaltic pavement surface condition to lead to an appropriate choice of the road maintenance or rehabilitation.In this study, several methodologies were studied and reviewed such as the methods used in the United States and Canada for the evaluation of the asphaltic pavement surface condition and methods with the most details and that could be obtained where have been selected (North Carolina, Ohio, and American Society of standards and testing materials method (ASTM)).The selected methods were applied to evaluate the asphaltic pavement surface condition on many typical sections of roads in dry and hot region in south of Great Jamahiriya.From the results obtained for the evaluation of many local roads in south of Great Jamahiriya, using the selected methods in this study, have been discussed and compared with the existent condition.A summary of the work done in this study and the proposal of draft methodology for evaluation of asphaltic pavement surface condition to be applied in Great Jamahiriya, and finally present recommendations for complement actions of this research.