الأسرة و دورها في تعزيز الثقة بالنفس لدى الطفل كما تراه عينة من معلمات رياض الأطفال بمدينة جنزور (أنموذجا)

تاريخ النشر

2021-9

نوع المقالة

رسالة ماجستير

عنوان الرسالة

الأكاديمية الليبية للدراسات العليا

المؤلفـ(ون)

Asia Almansuri

ملخص

مستخلص الدراسة عنوان الدراسة: (الأسرة ودورها في تعزيز الثقة بالنفس لدى الطفل كما تراه عينة من معلمات رياض الأطفال بمدينة طرابلس ( بلدية جنزور) ). أهداف الدراسة: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور الأسرة في تعزيز الثقة بالنفس لدى الطفل من خلال التعرف على واقع دور الأسرة في تعزيز الثقة بالنفس لدى أطفالها، توضيح الأساليب التربوية الإيجابية المتبعة في تربية الطفل؛ التي تدعم ثقة الطفل بنفسه، وكذلك توضيح الأساليب التربوية السلبية المتبعة في تربية الطفل؛ التي تؤثر في ثقة الطفل بنفسه. منهج الدراسة وأداتها: اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي (المسحي)، واتخذت الاستبانة أداة ًلها في جمع البيانات والمعلومات. مجتمع الدراسة: اقتصرت الدراسة على استطلاع آراء معلمات رياض الأطفال الحكومية بمدينة جنزور. أبرز النتائج: توصلت الدراسة إلى نتائج عديدة من أهمها: .1مفردات عينة الدراسة من معلمات رياض الأطفال بمدينة جنزور موافقات بدرجة عالية على (11) من أدوار الأسرة في تعزيز الثقة بالنفس لدى الطفل أبرزها " تفصح الأسرة عن مشاعر الحب تجاه أطفالها". 2. مفردات عينة الدراسة من معلمات رياض الأطفال بمدينة جنزور موافقات بدرجة عالية على (11) من الأساليب التربوية الإيجابية المتبعة في تربية الطفل؛ التي تدعم ثقة الطفل بنفسه، أبرزها "مخاطبة الطفل بكلمات سهلة و جمل قصيرة لتأكيد ثقته بنفسه". 3. مفردات عينة الدراسة من معلمات رياض الأطفال بمدينة جنزور موافقات بدرجة عالية على 7)) من الأساليب التربوية السلبية المتبعة في تربية الطفل؛ التي تؤثر في ثقة الطفل بنفسه، أبرزها "اختلاف أساليب المعاملة الوالدية في تربية الأطفال". Abstract The title of the research: family and its role in enhancing child self-confidence as seen by a sample of kindergarten teachers in Tripoli (Janzour municipality). The goals of the study: this study shows indentify the role of the family in enhancing self-confidence in the child by indentifying the role of the family role in enhancing self-confidence in their children, Clarifying the positive educational methods that are followed in child rearing; which supports self-confidence in the child, Clarifying the negative educational methods that are followed in child rearing; which affects self-confidence in the child. The study approach and its tools: this study depended on descriptive method (survey), and used questionnaire as a tool to collect data. The study community: the study limited to survey a sample of governmental kindergartens teachers in Janzour city. The most important results of the study: 1. The individual samples of the study of kindergartens teachers in Janzour city strongly agreed to eleven roles of the family to in enhancing self-confidence of child most notably; "the family expresses their love for their children". 2. The individual samples of the study of kindergartens teachers in Janzour city strongly agreed to eleven positive educational methods that are followed in child rearing; which supports self-confidence in the child most notably; "talk to child with easy words and short sentences to confirm his trust himself". 3. The individual samples of the study of kindergartens teachers in Janzour city strongly agreed to seven negative educational methods that are followed in child rearing; which affects self-confidence in the child most notably; "different methods of parenting treatment in raising children".  

النص الكامل

عرض