التكامل بين اللغة والفقه: التقعيد والمناظرات أنموذجا دراسة وصفية تحليلية

تاريخ النشر

2021-6

نوع المقالة

مقال في مؤتمر علمي

عنوان المؤتمر

الاصدار

Vol. 0 No. 3

المؤلفـ(ون)

إبراهيم عبدالله أحمد

الصفحات

135 - 161

ملخص

التَّكامل بين اللغة والفقه: التقعيد و المناظرات أنموذجاً دراسة وصفية تحليلية د. إبراهيم عبدالله سويسي1 ، أستاذ مساعد، د. أحمد عبدالله سويسي2، محاضر 1قسم اللغة العربية والدراسات الإسلامية، كلية التربية طرابلس، جامعة طرابلس، ليبيا 2قسم اللغة العربية، كلية التربية، الجامعة الأسمرية الإسلامية، زليتن، ليبيا 9128038za@gmail.com   الملخص تعد اللغة أداة للتفاهم والتخاطب والتواصل بين الأفراد والمجتمعات بمختلف أشكالها وأنواعها، ووسيلة للمعرفة والتعليم والتعلم فمن دونها لا يتأتى التحصيل ولا المعرفة، واللغة العربية من أفضل اللغات التي استطاعت أن تثبت قدرتها على الاستمرار وصلاحية نجاحها في جميع مجالات المعرفة والتعلم، لاسيما العلوم الشرعية، فقد كانت القاعدة الأساسية والمرجعية في إثبات الأحكام الفقهية من خلال قواعدها اللغوية . ومن هنا جاء هذا البحث، ليتناول بعض الأحكام التي كان للغة دور كبير في إزالة الإشكال والغموض القائم حولها، فكثير من المسائل الفقهية اختلف الفقهاء في استصدار أحكام فقهية بشأنها نظرا لغموضها وعدم وضوحها أو انغلاقها عليهم، فلا يجد لها سبيلا إلا بالاحتكام إلى قواعد اللغة، الأمر الذي يثبت لنا أن التكامل بين اللغة والعلوم الشرعية قائم، بل إن اللغة هي أداة الحكم التي يسترشد الضال طريقه نهجه، والعالم الفقيه سؤله، وبها يتحسس مواطن الإجابة، ويتلمس قواعد الإصابة، فيحدث التفاعل والتكامل، وينتهي التخاصم والتجادل، ويُزال ما كان غامضا، ويُفهم ما كان مُشكَلا. إشكالية الدراسة العربية لغة القرآن أنزلها سبحانه بها لتكون صالحة لكل العلوم وقابلة للتعايش مع كل الفنون، وهي مع فن ألغاز الأحكام أقرب؛ إذ هما من معين واحد، فالفقه والعربية أخَوان من أصل واحد، وهذا التقارب الحميم والتوافق المتبادل والتكامل التام، هو محل استشكال، يضعنا أمام تساؤل مفاده، هل العربية أصل والفقه فرع عنها لا تتم أجزاؤه وصفاته إلا بها أم العكس؟ ومن هنا كان عنوان بحثنا موسوما بــ" التكامل بين اللغة والفقه: التقعيد والمناظرات أنموذجا"، وحسب اطلاعنا لم نقف على دراسة اهتمت بالمناظرات، وسلطت الضوء عليها في الجانب الفقهي، والنحوي، والتأصيلي مع المقارنة في باب من أهم أبواب العلمين وهو باب التقعيد. منهجية الدراسة قامت هذه الدراسة على تحليل المسائل ووصفها بما يتلاءم مع المناظرات والمجالسات، والاجتهاد العلمي القائم بالاستدلال والحجة ؛ وصولا إلى الهدف الذي من أجله انعقدت هذه الدراسة، ألا وهو تأثير اللغة العربية على الأحكام الفقهية وحاجة كل منهما للآخر، مبرزين ذلك في أقوى منافسات علمية دارت بين أشهر علماء عصرها آنذاك، وفي جانب من أهم جوانب التشابه بين هذين العلمين وأصل من أصولهما في باب التقعيد. وبذلك اقتضت أن تكون هذه الدراسة منتظمة على النحو التالي: أولا الجانب النظري، وقد اشتمل على تمهيد، تناولنا فيه المفاهيم الآتية: 1-مفهوم التكامل لغة واصطلاحا.2-مفهوم اللغة لغة واصطلاحا.3-مفهوم الفقه لغة واصطلاحا. 4-مفهوم المناظرة لغة واصطلاحا.5-مفهوم التقعيد لغة واصطلاحا. ثانيا: الجانب التطبيقي، وقد اشتمل على مباحث ثلاثة وهي: الأول : بين أصول الفقه وأصول النحو من حيث التشابه في باب التقعيد، فقد تناولنا فيه مسالك العلماء ونهجهم في التقعيد من حيث التشابه الواضح في العديد من صور التأصيل والتأطير في كثير من القضايا والظواهر اللغوية والفقهية كالأنباري والسيوطي وغيرهما. الثاني: المجالس و المناظرات العلمية، سنناقش فيه دور المجالس والمناظرات العلمية التي دارت بين العلماء وبيان استدلال علماء الفقه بالقواعد النحوية في ترجيح رأي أو استنتاج حكم مع الشرح والتحليل فيما يسمح به الفكر. الثالث: بناء قضايا شرعية على قواعد لغوية، وهو دراسة لبعض آيات من القرآن الحكيم نظهر فيها مدى التكامل بين لغة القرآن الكريم وأحكام الشريعة، والانسجام التام الذي بينهما. الخاتمة وفيها أهم النتائج والتوصيات التي توصلنا إليها من خلال هذه الدراسة الكلمات الافتتاحية: المناظرة – التقعيد – التكامل – التفاعل Summary Language is considered a tool for understanding, communication and communication between individuals and societies of all kinds and forms, and a means of knowledge, education and learning, without which neither achievement nor knowledge would be possible. The basic and reference base for establishing jurisprudential rulings through their linguistic rules. Hence, this research came to deal with some of the rulings that language had a great role in removing the problem and ambiguity around it, as many of the jurisprudential issues differed regarding the issuance of jurisprudential rulings regarding them due to their ambiguity and lack of clarity or closure to them, so it finds no way except by appealing to the grammar of the language. What proves to us is that the complementarity between language and Sharia sciences exists. Rather, language is the instrument of judgment that guides the way of the stray’s approach. Was formed. The problem of the study Arabic is the language of the Qur’an, revealed by the Almighty to be valid for all sciences and coexist with all arts, and it is with the art of the mysteries of rulings closer Since they are of one specific origin, jurisprudence and Arabic are brothers of one origin, and this intimate convergence, mutual compatibility and complete complementarity is subject to questioning as it puts us before a question that is whether Arabic is the origin and jurisprudence is a branch of it whose parts and qualities are only complete with it or vice versa? Hence, the title of our research was tagged with “Complementarity between Language and Jurisprudence: Complication and Debates as a Model.” According to our knowledge, we did not come across a study that focused on debates, and shed light on it in the jurisprudential, grammatical and authenticating aspect, with comparison in one of the most important chapters of science, which is the chapter on contracting. Study methodology This study is based on analyzing and describing issues in line with the debates and councils, and the scientific jurisprudence based on the inference and the argument. In order to reach the goal for which this study was held, namely, the influence of the Arabic language on jurisprudential rulings and their need for the other, highlighting this in the strongest scientific competitions that took place between the most famous scholars of its time at the time, and in one of the most important aspects of the similarities between these two sciences and the origin of their origins In the chapter on signing off. Thus, it required that this study be systematic as follows: First, the theoretical aspect, and it included an introduction in which we discussed the following concepts: 1- The concept of complementarity is a language and idiomatically. 2- The concept of language as a language and idiom. 3- The concept of jurisprudence in language and idiom. 4- The concept of debate in language and idiom. 5 - The concept of the contracting language and idiomatically. Second: The practical aspect, and it includes three topics, namely: The first: Between the fundamentals of jurisprudence and the fundamentals of grammar in terms of similarity in the section of the taqid. In it we dealt with the paths of scholars and their approach to taqid in terms of the clear similarity in many forms of rooting and framing in many cases and linguistic and jurisprudential phenomena such as Anbari, Al-Suyuti and others. The second: the scientific councils and debates, in which we will discuss the role of the councils and the scientific debates that took place between the scholars and the statement of the jurisprudence scholars’s inference by the grammatical rules in the weighting of an opinion or conclusion of a judgment with explanation and analysis as the thought permits. The third: Building legal issues on linguistic rules, which is a study of some verses from the Qur’an al-Hakim in which we show the extent of complementarity between the language of the Noble Qur’an and the rulings of Sharia, and the complete harmony between them. Conclusion And it contains the most important results and recommendations that we reached through this study