The Impact of Political Change on the State of Academia Including Academic Freedom in the Arab World: Libya as a Case Study

Date

2023-1

Type

Article

Journal title

Global Society Journal

Issue

Vol. 2 No. 34

Author(s)

Mabruk Derbesh

Pages

245 - 259

Abstract

A managerial perspective: Furthering Western style academic freedom has been challenging, as Arab countries, especially Libya, have known only autocratic regimes throughout their modern existence. Amidst its current political and social upheaval, Libyan society is drifting towards the unknown. The problem addressed in this study is the impact of political change on the state of academia but, more specifically, academic freedom. Since the intervention in Libya by NATO states, many academics have lost their jobs. Some have become refugees outside of Libya as a direct result of the appropriation of most of the governmental posts in the country by religious and political radicals. The research questions reflect ways in which the new inserted de facto leaders of post-transitional Libya have impacted life on Libyan campuses and academic freedom. . لقد كان تعزيز الحرية الأكاديمية، من الناحية الإداريه، على النمط الغربي أمرًا صعبًا، حيث لم تعرف الدول العربية، وخاصة ليبيا، سوى الأنظمة الاستبدادية طوال وجودها الحديث. في خضم الاضطرابات السياسية والاجتماعية الحالية، ينجرف المجتمع الليبي نحو المجهول. المشكلة التي تتناولها هذه الدراسة هي تأثير التغيير السياسي على حالة الأوساط الأكاديمية، ولكن بشكل أكثر تحديدًا، الحرية الأكاديمية. منذ تدخل دول الناتو في ليبيا، فقد العديد من الأكاديميين وظائفهم. وأصبح بعضهم لاجئين خارج ليبيا كنتيجة مباشرة للاستيلاء على معظم المناصب الحكومية في البلاد من قبل المتطرفين الدينيين والسياسيين. تعكس أسئلة البحث الطرق التي أثر بها القادة الفعليون الجدد لليبيا ما بعد المرحلة الانتقالية على الحياة في الجامعات الليبية والحرية الأكاديمية.

Publisher's website

View