THE INCLUSION OF SCIENCE TECHNOLOGY SOCIETY TOPICS IN JUNIOR HIGH SCHOOL EARTH SCIENCE TEXTBOOKS

Date

2024-1

Type

PhD Thesis

Thesis title

جامعة طرابلس

Author(s)

Fathi Ali Fadhli

Abstract

رسالة الدكتوراه: THE INCLUSION OF SCIENCE TECHNOLOGY SOCIETY TOPICS IN JUNIOR HIGH SCHOOL EARTH SCIENCE TEXTBOOKS Fathi Ali Fadhli Dr. Lloyd H. Barrow, Dissertation Supervisor ABSTRACT The Science Technology Society (STS) approach is a major science education reform through which a scientifically literate citizen could be produced. The teaching of science through STS approach is centered on science and technology related issues and problems. The purpose of this study was to analyze five earth science textbooks published in the 1990’s for their inclusion of twelve sciences and technology related issues and problems and for their inclusion of activities focused on STS. The selected earth science textbooks were; Scott Foresman, Heath, Holt, Merrill and Prentice-Hall. The targeted twelve issues and problems were identified by Bybee (1987), as the most important global science and technology related issues and problems. The numbers of full text pages devoted to each topic were determined by classifying each segment to one of the targeted topics. In addition, the numbers of STS activities were also determined by using criteria developed for this study. ANOVA statistical analyses and t-tests showed that the analyzed earth science textbooks treated the studied STS issues and problems and treated the STS activities differently. It was found that six of the studied issues and problems were constantly receiving more attention in all the analyzed earth science textbooks than the rest of the topics. These topics were; Air Quality and Atmosphere, Energy Shortages, Water Resources, Land Use, Hazardous Substances, and Mineral Resources. The overall results revealed that only an average of 8.82% of the text pages in all the analyzed earth science textbooks were devoted to STS topics and 5.49% of the activities in all the analyzed earth science textbooks were focused on STS topics. However, none of the activities focused on STS topics were presented in STS approach as defined by NSTA. The percentage of STS topics inclusion and the percentage of activities focused on STS topics were considered to be very low. Accordingly, the objectives and goals of STS approach will not be achieved through using the analyzed earth science textbooks. The low percentages of STS activities and topics indicated also that the STS approach would not be fairly presented in science classrooms as long as science teachers depend on science textbooks 90% of their teaching time. Moreover, the results of this study revealed also that the inclusion of STS approach in science textbooks is still considered to be very low despite the support provided to the STS approach by science teachers, educators, organizations, and education departments and also despite of the publishing of Project Syntheses (1977) since twenty-eight years ago. ترجمة ملخص رسالة الدكتوراة مدى تضمين كتب علوم الأرض للمرحلة الأعدادية على الموضوعات العلمية المتعلقة بالتفاعل بين العلم والتقنية والمجتمع STS تهدف هذه الدراسة الى قياس نسبة احتواء كتب علوم الأرض التي تدرس في المرحلة الاعدادية على قضايا العلوم والتقنية والمجتمع. وقد تم في هذه الدراسة قياس مدى احتواء خمسة كتب مدرسية على 12 قضية علمية أو مجال علمي وتقني ذو تاثير على المجتمع. تم تصنيف القضايا المذكورة وتحديد كمية تغطيتها وقياس نسبة هذه التغطية بالنسبة إلى محتوى الكتاب كاملاً، كما تم مقارنة كل قضية منفردة بالنسبة إلى الأثنى عشر قضية. تم حصر الدراسة في كتب علوم الأرض فقط وفي خمسة كتب تدرس في المرحلة الاعدادية. طُبعت ونشرت في عام 1990م. وقد تركز التحليل – كما ذكرنا - على احتواء هذه الكتب على 12 مجال من مجالات العلوم والتقنية والمجتمع، وأيضا على النشاطات العملية التي تحتويها هذه الكتب والتي تركز على نفس الأثنى عشر مجال من مجالات العلوم والتقنية والمجتمع. وقد تم اختيار الكتب التي نشرتها دور النشر التالية: سكوت فورسمان Scott Foresman، هيث Heath ، هولت Holt، ميريل Merrill ، وبرنتس هال Prentice Hall. وقد تم تبني أو استخدام 12 قضية ومجال حددها بايبي في 1987م، وهي تعتبر أهم مجالات التقنية والتكنولوجيا عالمياً. تم تحديد وقياس عدد الصفحات التي خصصت لكل قضية او مجال من المجالات المذكورة . كما تم أيضا تحديد وقياس النشاطات العملية المتعلقة بكل مجال. أظهرت الدراسة أن الكتب المذكورة قد اختلفت في مدى تغطيتها للمجالات قيد البحث. كما ظهر من خلال هذه الدراسة أن ستة من المجالات قد تناولتها الكتب موضوع الدراسة بأهمية أكبر من باقي المجالات. وهذه المجالات هي: الهواء والغلاف الجوي ونقص الطاقة والمصادر المائية واستخدام الأرض، و المواد الخطرة، والمصادر المعدنية. كما أظهرت نتائج الدراسة أن الكتب موضوع الدراسة تحتوي فقط على متوسط 8.82% خصصت لقضايا العلوم والتقنية والمجتمع. وأظهرت الدراسة أيضاً أن الكتب الدراسية موضوع الدراسة احتوت فقط على متوسط 5.49% من نشاطاتها وتدريباتها العملية للقضايا المذكورة. وفي المحصلة أظهرت الدراسة أن احتواء أو اهتمام أو تغطية الكتب موضوع الدراسة للمجالات المذكورة يعتبر قليل جداً وغير مناسب على الاطلاق، ولذلك فإن النتيجة المرجوة من هذه الطريقة STS لن تتحقق عبر استخدام الكتب موضوع الدراسة. كما أن النسبة المنخفضة لمجالات العلوم والتقنية تثبت أيضاً أن مجالات العلوم والتقنية والمجتمع موضوع الدراسة لن تغطى بصورة كافية للطلبة في الفصول الدراسية إذا اعتمد المدرس 90% من وقت التدريس على الكتب الدراسية فقط. وأكدت هذه الدراسة أيضاً أنه بالرغم من دعم مدرسو العلوم والتربويون والمنظمات التربوية واقسام التربية لهذه الطريقة، إلا أن احتواء وتغطية واهتمام الكتب الدراسية بطريقة STS مازال منخفضاً جداً.