أن يكون الطالب قادر على وصف الآليات التي تنتشر بها العدوى في المستشفى أو أي مرفق رعاية صحية آخر |
أ.1 |
أن يفهم الطالب كيفية الحد من انتقال الكائنات الحية بين المرضى في وحدة رعاية المرضى المباشرة |
أ.2 |
ان يتعرف الطالب على نطاق تخصص الموضوع بما يتعلق بعدوى المستشفى |
أ.3 |
أن يتدكر الطالب طرق الوقاية من التهابات المستشفيات المتوطنة الشائعة |
أ.4 |
ب . المهارت الذهنية
أن يحلل ويستنتج الطالب تأثير عدوى المستشفيات |
ب . 1 |
أن يقارن الطالب بين العوامل التي تؤثر على تطور عدوى المستشفيات |
ب . 2 |
أن يقيم الطالب قيمة وقيود المعرفة الموجودة والأساليب التجريبية لتقييم برامج مكافحة العدوى |
ب . 3 |
تطوير مهارات التعلم المستقل. |
ب.4 |
ج. المهارات العملية والمهنية
أن يستطيع الطالب تشخيص الطرق المختلفة التي تؤثر على تطور مكافحة العدوى |
ج.1 |
ان يكون قادر على صياغة نتائج المختبر بشكل فعال في شكل مجلة وملصق. |
ج.2 |
ان يفسر وينتقد الطالب البيانات من المقالات البحثية الأولية |
ج.3 |
القدرة على تقييم المعلومات العلمية. |
ج.4 |
د. المهارات العامة والمنقولة
فهم سياسة مكافحة العدوى والقدرة على تنفيذها وشرحها |
د. 1 |
كتابة وجهة نظر حول مقالة بحثية أولية. |
د.2 |
تطور القدرة على العمل بشكل مستقل. |
د.3 |
تطوير مهارات التعامل مع الآخرين ، بما في ذلك العمل الجماعي. |
د.4 |
طرق التعلم والتعليم
1. محاضرات
2. المشاريع
3. العرض التقديمي
زيارة المستشفيات والمختبرات الطبية ومنشآت الرعاية الصحيةطرق التقييم
ملاحظات |
النسبة المئوية |
وزن التقييم |
مدة التقييم |
أساليب التقيم |
ر.م |
نصفيان 30%+نهائي 50% |
80% |
80 |
ساعة نصفي / ساعتان نهائي |
إختبار تحريري |
1 |
////// |
////// |
////// |
////// |
إختبار شفهي |
2 |
////// |
////// |
////// |
////// |
تقييم مستمر بنائي (دوري) |
3 |
////// |
////// |
////// |
////// |
الأنشطة العلمية |
4 |
////// |
20% |
20 |
10-20 دقيقة |
المناقشات |
5 |
////// |
////// |
////// |
////// |
إختبار عملي |
6 |
|
100% |
100 درجة |
المــجـــمــــــــــــــــوع |
مذاكرة مستقلة |
مناقشة |
تمارين |
معمل |
محاضرة |
اجمالي الساعات |
الموضوع العلمي |
الاسبوع |
- |
- |
- |
- |
2 |
2 |
Epidemiology of nosocomial infections Definitions of nosocomial infections Frequency of infection and Impact of nosocomial infections Factors influencing the development of nosocomial infections (Practical Content) Understanding nosocomial infections and discussion the situation in hospitals and laboratories in Libya. |
1 |
- |
- |
- |
- |
2 |
2 |
The microbial agent: Source of Nosocomial Infection 1-Cross-infection/ Exogenous/ Indirect Infections 2- Endogenous infection/ direct: 3- Environmental infection: i- Patient susceptibility ii- Environmental factors iii- Bacterial resistance (Practical Content) Case study and examples of each point of The microbial agent
(Practical Content) 4 Learninghow to avoid contaminations in hospital wards and laboratory
|
2 |
- |
- |
- |
- |
2 |
2 |
Source of Nosocomial Infection _________________________________________________________________________________________________ (Practical Content)4 Practice for using the technique to detect contaminations in laboratory and hospital’s wards.
|
3 |
- |
- |
- |
- |
2 |
2 |
Prevention of nosocomial infection2 Reducing person-to-person transmission _______________________________ _____________________________________ (Practical Content) 1) Hand decontamination 2) Personal hygiene and personal protection: i- Clothing ii- Masks iii- Gloves 3) Safe taking blood samples practices |
4 |
- |
- |
- |
- |
2 |
2 |
Preventing transmission from the environmentControlling environmental risks for infection. ________________________________________________________________________________________________ (Practical Content) A- Cleaning of the hospital environment Zone A: no patient contact. Zone B: care of patients who are not infected. Zone C: infected patients (isolation wards). Zone D: highly-susceptible patients. B) Use of hot/superheated water C) Disinfection of patient equipment
|
5 |
إمتحان النصفي الاول |
|||||||
- |
- |
- |
- |
2 |
2 |
Sterilization: - Principal sterilization methods ________________________________________________________________________________ (Practical Content)- Types of sterilization: 1- Thermal sterilization 2- Chemical sterilization Packaging Materials for sterilization - Materials for packaging include: • Paper which prevents contamination if intact, • Selected plastics; only polyethylene and polypropylene ¢ Quality Control Maintenance |
6 |
- |
- |
- |
- |
2 |
2 |
Principal sterilization methods - Thermal sterilization A- Wet sterilization B- B- Dry sterilization ____________________________________________________________________________________ (Practical Content) - Work with different types and models of sterilization devices 1- Wet sterilization: exposure to steam saturated with water at 121 °C for 30 minutes, or 134 °C for 13 minutes in an autoclave; (134 °C for 18 minutes for prions). 2- Dry sterilization: exposure to 160 °C for 120 minutes, or 170 °C for 60 minutes; this sterilization process is often considered less reliable than the wet process, particularly for hollow medical devices.
|
7 |
- |
- |
- |
- |
2 |
2 |
Environment – Waste3 Definition and classification ____________________________________________ (Practical Content) Categories of health care waste · Infectious waste · Pathological waste · Sharp waste · Pharmaceutical waste · Cytotoxic waste · Chemical waste · Wastes with high content of heavy metals · Pressurized containers. · Radioactive waste
(Practical Content) 2 Review |
8 |
- |
- |
- |
- |
2 |
2 |
Prevention of common endemic nosocomial infections 1- Prevention of nosocomial infection of Urinary tract 2- Prevention of Surgical wound infections (surgical site infections) 3- Prevention of Nosocomial respiratory infections 4- Prevention of Infections associated with intravascular lines ________________________________________________________________________________ (Practical Content)2 Operating room environment a) Operating room staff b) Operating room dress c) Operating room activity: i- Pre-intervention preparation of the patient ii- Antimicrobial prophylaxis |
9 |
- |
- |
- |
- |
2 |
2 |
Handling, storage and transportation of health care waste3 _________________________________________________________________________________________________ (Practical Content) Types of Medical waste2 · Infectious waste · Pathological waste · Sharp waste · Cytotoxic waste · Chemical waste · Radioactive waste
|
10 |
- |
- |
- |
- |
2 |
2 |
Antimicrobial Use and Antimicrobial Resistance · Appropriate Antimicrobial use · Control of endemic Antibiotic Resistance · Antimicrobial Resistance ___________________________________________________________________________Practical Content)4 MRSA (Methicillin-ResistantStaphylococcus aureus) · Patient risk factors for MRSA Antibiotic Control Policy 1) Antimicrobial Use Committee 2) Role of the microbiology laboratory 3) Monitoring antimicrobial use
|
11 |
إمتحان النصفي الثاني |
|||||||
- |
- |
- |
- |
2 |
2 |
Preventing infections of staff4 ¢ Immunizations recommended for staff ¢ Specific Postexposure Policies
-________________________ |
12 |
- |
- |
- |
- |
2 |
2 |
( Practical Content) Exposure to Human Immunodeficiency Virus (HIV) Exposure to Hepatitis B virus Exposure to hepatitis C virus Neisseria meningitidis infection Mycobacterium tuberculosis Other infections (Varicella, Hepatitis A and E, Influenza, Pertussis, Diphtheria and Rabies
|
13 |
- |
- |
- |
- |
2 |
2 |
Mini Project (Collecting notices of Sources of Contaminations in Medical Laboratories, hospitals, polyclinic, Dentinal center.
|
14 |