اسباب توقف دورات التقوية المنهجية لمدرسي التربية البدنية بالتعليم العام بمنطقة الجفارة "

تاريخ النشر

2023-7

نوع المقالة

مقال في مجلة علمية

عنوان المجلة

مجلة العلوم الرياضية والمرتبطة

الاصدار

Vol. 0 No. 34

المؤلفـ(ون)

عبد اللطيف سعد سالم حبلوص

الصفحات

242 - 257

ملخص

عنوان الدراسة :"اسباب توقف دورات التقوية المنهجية لمدرسي التربية البدنية بالتعليم العام بمنطقة الجفارة " دراسة مقدمة من الباحث : د/ عبد اللطيف سعد حبلوص أهداف الدراسة : معرفة اسباب توقف دورات التقوية المنهجية لمدرسي التربية البدنية بالتعليم العام بالجفارة تساؤلات الدراسة : 1- ما اسباب توقف دورات التقوية المنهجية لمدرسي التربية البدنية بالتعليم العام بمنطقة الجفارة ؟ 2- هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الموجهين التربويين ومدراء الادارات التعليمية في معرفة اسباب توقف دورات التقوية المنهجية لمدرسي التربية البدنية بالتعليم العام ؟ 3- هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الموجهين التربويين ومدراء الادارات التعليمية في معرفة اسباب توقف دورات التقوية المنهجية لمدرسي التربية البدنية بالتعليم العام حسب مستويات المؤهل العلمي ؟ منهج الدراسة : استخدم الباحث المنهج ألوصفي بالأسلوب المسحي ، وذلك لملاءمته لطبيعة هذه الدراسة , ولان الأسلوب المسحي يقوم بوصف ما هو كائن وتفسيره مع تحديد أسبابه . عينة الدراسة : تكون مجتمع الدراسة من موجهي التربية البدنية للتعليم الأساسي والثانوي ومدراء الادارات التعليمية بمكتب تعليم منطقة الجفارة وعددهم تقريباً(19)والجدول رقم (1) يبين توصيف الدراسة.. أدوات الدراسة : تم الاستعانة باستبيان من دراسة عبدالقادر البصباص (2007) (4) ويهدف الى تحديد اسباب توقف دورات التقوية المنهجية لمدرسي التربية البدنية بالتعليم العام . الاستنتاجات : في ضوء ما أسفرت عنه نتائج الدراسة تمكن الباحث من استنتاج الاسباب المهمة التالية : 1- عدم توافر الامكانات المادية لإدارة الدورات المنهجية . 2- عدم توفر الدعم والارادة من وزارة التعليم العام . 3- عدم الاهتمام بمادة التربية البدنية من الجهات المسؤولة بالدولة يقلل من اقامة الدورات المنهجية . 4 - عدم توافر العدد الكافي من المحاضرين لاقامة الدورات المنهجية . 5- ليس لدى المعلمين الرغبة الكافية في حضور الدورات المنهجية . 6- التقويم الغير دقيق والنزيه من قبل الموجه التربوي يساهم في عدم اقامة الدورات . 7- عدم رغبة الموجه التربوي بإقامة الدورات المنهجية لعدم وجود الحافز المادي . 8- قلة الامكانيات يشكل عائق اساسي لإقامة الدورات المنهجية . 9- شعور المعلم بعدم أهمية الدورات المنهجية . 10- عدم تحرر الموجهين ومدراء الادارات التعليمية من الفكر التقليدي في إدارة النشاط الرياضي . ) Study summary: ملخص الدراسة باللغة الانجليزية The title of the study: "The reasons for stopping the systematic strengthening courses for physical education teachers in general education in the Jafara region." Research submitted by the researcher: Dr. Abdel-Latif Saad Hablous Objectives of the study: To find out the reasons for stopping the systematic strengthening courses for physical education teachers in general education in Jaffara Study questions : 1- What are the reasons for stopping the systematic remedial courses for physical education teachers in general education in the Jaffara region? 2- Are there statistically significant differences between educational counselors and directors of educational departments in knowing the reasons for stopping the systematic strengthening courses for physical education teachers in general education? 3- Are there statistically significant differences between the mean scores of educational counselors and directors of educational departments in knowing the reasons for stopping the methodological strengthening courses for physical education teachers in general education according to the educational qualification levels? Study Methodology: The researcher used the descriptive survey method, due to its suitability to the nature of this study, and because the survey method describes and interprets what is happening while identifying its causes. Study sample: The study population consisted of physical education instructors for basic and secondary education and directors of educational departments in the Al-Jafara district education office, and their number was approximately (19), and Table No. (1) shows the description of the study.. Study tools : A questionnaire was used from the study of Abdel-Qader Al-Bassas (2007) (4) and aims to determine the reasons for stopping the systematic strengthening courses for physical education teachers in general education. Conclusions: In light of the results of the study, the researcher was able to conclude the following important reasons: 1- The lack of material capabilities to manage the systematic courses. 2- Lack of support and will from the Ministry of Public Education. 3- The lack of interest in the subject of physical education from the responsible authorities in the state reduces the establishment of systematic courses. 4 - The lack of a sufficient number of lecturers to hold systematic courses. 5- The teachers do not have enough desire to attend the systematic courses. 6- The inaccurate and impartial evaluation by the educational instructor contributes to the failure to hold courses. 7- The educational director's unwillingness to hold systematic courses due to the lack of financial incentive. 8- The lack of resources constitutes a major obstacle to the establishment of systematic courses. 9- The teacher's feeling that the methodological courses are not important. 10- Mentors and directors of educational departments are not free from traditional thought in managing sports activities

النص الكامل

عرض

موقع الناشر

عرض