NU 410 : Nursing Leadership

القسم العلمي

كلية التمريض

البرنامج الدراسي

بكالوريوس في علوم التمريض

نوع المقرر

إجباري

الوحدات

02

الاسبقيات

نظرة عامة

يُعد هذا المقرر الطلاب لتولي أدوارهم القيادية والإدارية في التمريض مع التركيز على تفاعلهم مع أعضاء فريق الرعاية الصحية في المستشفى / بيئة العمل. علاوة على ذلك ، فهو يطلع الطلاب على نظريات الإدارة ونظريات السلوك التنظيمي وأنماط القيادة ذات الصلة بممارسة إدارة التمريض.

المخرجات التعليمية المستهدفة من دراسة المقرر

المعرفة والفهم:

1.شرح الفروق بين إدارة التمريض وقيادة التمريض

2. وصف الأساليب المختارة للقيادة في الإدارة والقيادة

3. التعرف على عناصر العملية الإدارية وتطبيقاتها على المستويات الإدارية المختلفة للتمريض.

4. وصف ثلاثة أنواع مشتركة من الهياكل التنظيمية

5. وصف مفاهيم الإدارة للسلطة والمساءلة والتخطيط والتنظيم والقيادة والتفويض والتحكم

6. مناقشة الكفاءات اللازمة لتكون ممرض فعال -مدير المساءلة والتخطيط والتنظيم والقيادة

7. المقارنه بين نماذج تقديم التمريض التالية: الرعاية الكاملة للمرضى ، والطريقة الوظيفية ، والتمريض الجماعي ، والتمريض الأولي.

المهارات الذهنية:

1- المقارنة بين النظريات الإدارية والتنظيمية والقيادية بما في ذلك الدافع وتطبيقاتها في ممارسة التمريض المهنية.

2- ومقارنة الفوائد والقيود الخاصة بالنماذج المختلفة لتقديم الرعاية التمريضية فيما يتعلق بأصحاب العمل والممرضات والمرضى.

3- تحديد والبدء في استخدام الأساليب المبتكرة لحل المشكلات وتوجيه الموظفين وتقديم التغذية الراجعة بما في ذلك النقد والثناء.

4- ترتيب أولويات التمريض لمجموعة من المرضى لفترة زمنية محددة.

5- وصف مبادئ إدارة الوقت وتنظيم العمل.

المهارات العلمية والمهنية:

1- التعاون مع أعضاء الفريق متعدد التخصصات لإحداث التغيير وتحقيق الأهداف.

2- استخدام مفاهيم الاتصال الفعال لتعزيز علاقات العمل وإدارة مجموعة متنوعة من حالات التمريض.

3- تطبيق استراتيجيات إدارة الصراع في ممارسة التمريض.

4- تطبيق تقرير التغيير ومبادئ الجدولة في ممارسة التمريض.

المهارات العامة:

1- استخدام التفكير النقدي ونظريات اتخاذ القرار وتحديد الأولويات في إدارة المواقف التمريضية.

2- الاستفادة من المهارات القيادية / الإدارية في تقديم الرعاية التمريضية المختصة والقانونية والأخلاقية للأفراد والجماعات.

3- وصف نماذج مختارة من تقديم الرعاية ، والمقارنة بين مزايا وقيود كل منها.

4-وصف مبادئ إدارة الوقت وتنظيم العمل.

طرق التعلم والتعليم

  • محاضرة / مناقشة.
  • النقاش في المجموعة

طرق التقييم

• الامتحان النصفي 40٪.

• الاختبار النهائي 60٪.

Course Outline

1. PART ONE: LEADERSHIP

1.1 Define Terms

1.2 Leadership

1.2 Management

1.3 leading vs. managing

2. Theories of Leadership

2.1 Evolution of Leadership theories

2.2 contemporary theories

PART TWO: NURSING MANAGEMENT

1. Nurses as managers responsible for

1.1 Planning

1.2 Organizing

1.3 Directing/delegating

1.4 Controlling resources used in delivery of client care

2. Resources used in delivery of client care

2.1 Equipment and materials

2.2 Technology

2.3 Finances

2.4 Environment

2.5 Personnel

3. Management Roles

3.1 Planning

3.2 Organizing

Process of coordinating work to be done

3.3 Leading

Power is essential component of leading

Power is the ability and authority to influence others

Based on honor, respect, loyalty, and commitment

3.3.1.1 Delegating

3.3..2 Five “rights” of delegation

Ø Right task

Ø Rights circumstances

Ø Right person

Ø Right direction and communication

Ø Right supervision and evaluation

Important aspect in Delegating

Ø Determine what is required, then identify help

Ø Development of the potential of nursing and support personnel

Ø Delegated individuals must be supervised and evaluated

Ø Provide ongoing feedback about performance

3. 4. Controlling

Ø Method to ensure that behaviors and performances are consistent with expectations developed in planning process

Ø Should be done with employees, not to employees

Ø Shared governance and team building help make control easier

4. Three levels of management

1. First level

2. Middle level

3. Upper level

Ø Dependent on the type of organization

Management competencies described by Organization of Nurse Executives

Ø Communication and relationship building

Ø Knowledge of healthcare environment

Ø Leadership skills

Ø Professionalism

Ø Business skills

Pathway to Excellence Program

Ø Program of American Nurses Credentialing Center, launched in 2009

Ø Recognizes healthcare organizations and long-term-care facilities for having positive practice environments

Ø Standards unique to long-term-care environment have been developed

NURSING DELIVERY MODELS

1 Total patient care

Ø Case method

Ø Earliest model of nursing care

Ø Private-duty nurses

Ø Client-centered

Ø Client has consistent contact with one nurse during shift

2 Team nursing

Ø Individualized nursing care given to clients by a nursing team led by a professional nurse

Ø Members include RNs, LPNs, nursing assistants

Ø Responsible for coordinated nursing during a shift

Ø Emphasizes humanistic values and individualized client care at a personal level

Ø Nurse leader motivates employees

3. Primary nursing

Ø Primary nursing

Ø A system in which one nurse is responsible for total care of a number of clients 24 hours a day, seven days a week

Ø Provides comprehensive, individualized, and consistent care

Ø Associates provide care, but the primary nurse plans and coordinates care

CASE MANAGEMENT :

Defined as:

Ø A collaborative process of assessment, planning, facilitation, care coordination, evaluation, and advocacy to meet individual’s and family’s comprehensive health needs to promote quality, cost-effective outcomes

Ø Case managers assist clients through complex healthcare system

CASE MANAGEMENT: PIONEERED AT THE NEW ENGLAND MEDICAL CENTER

Ø Used in Insurance-based program

Ø Employer-based health programs

Ø Workers’ compensation

Ø Maternal-child health

Ø Mental health

Ø Hospital-based practicease Management

DIFFERENTIATED PRACTICE

Ø Differentiates nurses by level of education, expected clinical skills or competencies, job descriptions, pay scales, and participation in decision making

Ø Can improve client care and contribute to client safety

Ø Allows for the effective and efficient use of resources

Ø Nurses participate in decision making at all levels of the organization

Ø Employees will be more committed to an organization’s goals if they have input

Ø Promotes involvement, investment, participation, sharing of power, interdependence, cooperation, horizontal relationships, autonomy, and accountability

DIFFERENTIATE BETWEEN THE ROLES AND FUNCTIONS OF MENTORS AND PRECEPTORS.

MENTOR

Wise and trusted adviser who guides others on particular journey

Provides support, challenge, and vision

Three phases

Invitational

Questioning

Transitional

Ø Process can promote professional growth of both mentor and mentee

Discuss the benefits of professional networking.

Shared Governance

Ø Professional network consists of people that nurses may call on for assistance, support of ideas, and guidance

o Networking builds linkages with people

o Long-term process for building relationships

o Requires time, commitment, and follow-through

BENEFITS OF PROFESSIONAL NETWORKING

OPPORTUNITIES INCLUDE

1. Active membership in professional organizations

2. Continuing education and university classes

3. Socializing with professional colleagues

4. Keeping in touch with former professors and nursing associates.

Arabic 1 (AR 101)
Biostatistics (ST 101)
Fundamentals of Nursing 1 (NU 112)
Introduction to Nursing (NU 111)
Grammar and Comprehension (EL 101)
Anatomy (AN 111)
ENGLISH 2 (EL 102)
Socio-Anthropology (SO 101)
Physiology (PS 111)
Fundamentals of Nursing 2 (NU 113)
Arabic 2 (AR 102)
Computer (CS 101)
Biochemistry (BC 211)
Health Education (NU 201)
Health Assessment (NU 202)
Maternal & Child Nursing 1 (NU 211)
Speaking & Conversation (EL 201)
Pathophysiology (PT 211)
Microbiology (MB 211)
Composition, Writing & Medical Terminology (EL 202)
General Psychology (PC 211)
Parasitology (PA 211)
Maternal & Child Nursing 2 (NU 213)
Pharmacology for Nurses (NU 221)
SPECIALIZATION1-ICU (NU321-ICU)
Nursing Ethics (NU 312)
Related Learning Experience 3-OT (NU322-OT)
Related Learning Experience 3-MN (NU322-MN)
Related Learning Experience 3-ICU (NU322-ICU)
Related Learning Experience 3-GN (NU322-GN)
SPECIALIZATION1-OT (NU321-OT)
SPECIALIZATION1-MN (NU321-MN)
SPECIALIZATION1-GN (NU321-GN)
Nutrition (NU 311)
Mental Health (NU 310)
Medical-Surgical Nursing 1 (NU 320)
Related Learning Experience 4-MN (NU325-MN)
Related Learning Experience 4-OT (NU325-OT)
Nursing Research 1 (NU 300)
Related Learning Experience 4-ICU (NU325-ICU)
Related Learning Experience 4-GN (NU325-GN)
SPECIALIZATION2-MN (NU324-MN)
Community Health Nursing (NU 313)
Medical-Surgical Nursing 2 (NU 323)
SPECIALIZATION2-OT (NU324-OT)
SPECIALIZATION2-ICU (NU324-ICU)
SPECIALIZATION2-GN (NU324-GN)
SPECIALIZATION3-GN (NU423-GN)
SPECIALIZATION3-ICU (NU423-ICU)
SPECIALIZATION3-MN (NU423-MN)
SPECIALIZATION3-OT (NU423-OT)
Related Learning Experience 5-GN (NU424-GN)
Related Learning Experience 5-ICU (NU424-ICU)
Related Learning Experience 5-MN (NU424-MN)
Nursing Research 2 (NU 400)
Medical-Surgical Nursing 3 (NU 420)
INTENSIVE NURSING PRACTICE-MN (NU425-MN)
Nursing Reports (NU 401)
Nursing Leadership (NU 410)
Related Learning Experience 6-OT (NU426-OT)
Related Learning Experience 6-MN (NU426-MN)
Related Learning Experience 6-ICU (NU426-ICU)
Related Learning Experience 6-GN (NU426-GN)
INTENSIVE NURSING PRACTICE-OT (NU425-OT)
INTENSIVE NURSING PRACTICE-ICU (NU425-ICU)
INTENSIVE NURSING PRACTICE-GN (NU425-GN)
Medical-Surgical Nursing 4 (NU 421)