NU423-GN : SPECIALIZATION3-GN

القسم العلمي

كلية التمريض

البرنامج الدراسي

بكالوريوس في علوم التمريض

نوع المقرر

إجباري

الوحدات

04

الاسبقيات

NU324-GN

نظرة عامة

تم تصميم هذا المقرر لتزويد الطلاب بالنظريات والمفاهيم من المشاكل الصحية البسيطة إلى المعقدة ولمساعدة الفرد والأسرة والمجتمع على تعزيز الصحة العقلية ، للوقاية أو التعامل مع تجربة الأمراض والمعاناة العقلية. كما أنه يركز على رعاية الأفراد المصابين بأمراض عقلية.

كما يمكن الطالب من تطوير الوعي الذاتي والتفاعل العلاجي والقدرة على تطبيق قرارات الرعاية التمريضية العلمية والسلوك المهني في رعاية المريض بأنواع مختلفة من أنماط السلوك غير المتكيف.

المخرجات التعليمية المستهدفة من دراسة المقرر

المعرفة والفهم:

1. تعريف التمريض النفسي

2. تحديد المعايير العامة للصحة النفسية والأمراض العقلية

3. تسمية الاضطرابات النفسية الشائعة ومظاهرها ومعالجتها

4. التعرف على طرق العلاج والعلاج النفسي في الاضطرابات النفسية

المهارات الذهنية:

1. المقارنة بين خصائص الصحة العقلية والأمراض العقلية

2. تقييم الأداء العقلي للأشخاص من خلال التقييم المناسب

3. شرح العلاج المعطى لكل اضطراب نفسي وفقًا لذلك

المهارات العلمية والمهنية:

1. شرح استخدام الاتصال العلاجي في العلاقة بين الممرض والمريض

2. وصف طرق العلاج المتعلقة بالأمراض العقلية

3. الربط النظريات التنموية بالأداء العقلي للفرد

المهارات العامة:

1. مراجعة العلاج على أساس التغييرات المستمرة في الرعاية النفسية

2. دمج المفاهيم التي تم تعلمها من خلال عملية التمريض مع أعضاء الفريق الصحي الآخرين

طرق التعلم والتعليم

1. محاضرة و مناقشة

2. تمارين معملية

3. عروض الفيديو

طرق التقييم

· الامتحان النصفي 30٪

· الامتحان العملي 12٪

· الامتحان النهائي 50٪

· الواجبات المنزلية والتقارير 8٪

Course Outline

I. Introduction

  1. Definition of Psychiatric Nursing
  2. Characteristics of Mental Illness
  3. Degree of Mental Illness

a. Psychoneuroses

b. Psychoses

  1. Evaluation of Mental functioning
  2. Psychiatric history
  3. Mental Status Exam
  4. Psychological Testing

II. History of Psychiatric Nursing

  1. Primitive Societies
  2. Greece and Rome
  3. Middle Ages
  4. Renaissance
  5. The Reformation
  6. 17th Century
  7. 18 TH Century
  8. 19Th Century
  9. 20th Century

Nursing Skills:

üGiven a Psychiatric history form and Mental Status Exam Questionnaire, students must group into two and accomplish the given form. To be submitted to the Lecturer.

III. Concepts of Psychiatric Care: Therapeutic Models

1. Freud’s Psychoanalytic Theory

2. Social Theory

3. Interpersonal Theory

  1. Behavior Theory
  2. Cognitive Theory
  3. Neurobiologic Theory

IV. Foundations of Psychiatric Nursing Practice

  1. Psychosexual
  2. Psychosocial
  3. Cognitive
  4. Moral

Nursing Skills:

ü Given an Illustrated diagram, label the Psychiatric Care Therapeutic Models

V. Mental Health Promotion

1. Level of Promotion

2. Essential qualities of thee Psychiatric Nurse

  • The Mental Health Team
  • Roles of Psychiatric Nurse
  • Ethical and Moral Considerations of a Psychiatric Nurse.
  • Therapeutic Nurse-Patient Relationship
  1. The Therapeutic Use of Self
  2. Therapeutic Techniques of Communication
  • Phases of Nurse-Patient Relationship
    1. Pre-orientation
    2. Orientation
    3. Working
    4. Termination

Nursing Skills:

ü Interview a classmate/ schoolmate using different therapeutic techniques

ü Process recording of Nurse-Patient Interaction

VI. Pharmacotherapy: Psychopharma

A. Anti-Anxiety drugs:

Benzodiazepines

  1. Administration and dosage
  2. Action
  3. Adverse Effects
  4. Nursing Considerations

Nursing Skills:

ü Make a Drug Study of Antianxiety drugs and individual oral presentation of the Drug Study

B. Antipsychotic drugs

a. Typical

b. Atypical

c. Extrapyramidal Syndrome (EPS),

d. Neuroleptic Malignat Syndrome (NMS)

ü Administration and dosage

Nursing Skills:

ü Assessment of signs and symptoms of EPS and NMS

ü Demonstration of EPS and the appropriate nursing intervention

C. Antidepressant Drugs

a. Tricyclic (TCA’s)

b. Monoamine Oxidase Inhibitors (MAOI’S)

c. Selective Serotonin Reuptake Inhibitors (SSRI’s)

ü Administration and dosage

ü Action

ü Adverse effects

ü Nursing Considerations

Nursing Skills:

ü Group work: Drug Study of Antidepressant drugs and oral presentation of the Drug Study

VII. Specific Psychiatric Disorders

  1. Anxiety Disorder
  2. Eating Disorders
  3. Psychosomatic Disorders
  4. Depression

Nursing Skills:

ü Students are asked to interview co –student identifying factors leading to depression and give Health Teachings

Psychotherapy

  1. Definition
  2. Types of Psychotherapy
  3. Milieau Therapy

Activities:

  1. 1.Bibliotherapy
  2. Psychodrama

Nursing Skills;

Demonstration of the following:

ü Bibliotherapy

ü Psychodrama

Other Psychotherapy

a. Electroconvulsive therapy (ECT)

b. Music and Art Therapy

c. Play Therapy

d. Occupational Therapy

Nursing Skills:

1. Film Showing of ECT

2. Demonstration of the following:

ü music and Art Therapy

ü Play Therapy

ü Occupational Therapy

E. Childhood Disorders

1. Infantile Autism

2. Behavior Disorder

3. DOWN Syndrome

4. Mental Retardation

5. Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)

Nursing Skills:

-Return Demonstration of:

ü Play Therapy

ü Music and Art Therapy

F. Personality Disorders

1. Cluster A- Odd/Eccentric

2. Cluster B- Dramatic/Erratic

3. Cluster C- Anxious/ Fearful

Nursing Skills:

ü Students are asked to interview co –student identifying factors leading to personality disorders and give Health Teachings

G. Substance Abuse

a. Stages of Substance Abuse

b. Signs and Symptoms

H. Mood Disorders

Nursing Skills:

Return Demonstration of the following:

ü Occupational Therapy

ü Bibliotherapy

I. Schizophrenia

a. Categories of symptoms of Schizophrenia

b. Types of Schizophrenia

c. Treatment

Nursing Skills:

Return Demo of the following:

ü Remotivation Technique

ü Psychodrama

ü Occupational Therapy

SOCIALIZATION

ü Students are asked to form groups and prepare simple program to perform the different therapies to other lower GN students.

Arabic 1 (AR 101)
Biostatistics (ST 101)
Fundamentals of Nursing 1 (NU 112)
Introduction to Nursing (NU 111)
Grammar and Comprehension (EL 101)
Anatomy (AN 111)
ENGLISH 2 (EL 102)
Socio-Anthropology (SO 101)
Physiology (PS 111)
Fundamentals of Nursing 2 (NU 113)
Arabic 2 (AR 102)
Computer (CS 101)
Biochemistry (BC 211)
Health Education (NU 201)
Health Assessment (NU 202)
Maternal & Child Nursing 1 (NU 211)
Speaking & Conversation (EL 201)
Pathophysiology (PT 211)
Microbiology (MB 211)
Composition, Writing & Medical Terminology (EL 202)
General Psychology (PC 211)
Parasitology (PA 211)
Maternal & Child Nursing 2 (NU 213)
Pharmacology for Nurses (NU 221)
SPECIALIZATION1-ICU (NU321-ICU)
Nursing Ethics (NU 312)
Related Learning Experience 3-OT (NU322-OT)
Related Learning Experience 3-MN (NU322-MN)
Related Learning Experience 3-ICU (NU322-ICU)
Related Learning Experience 3-GN (NU322-GN)
SPECIALIZATION1-OT (NU321-OT)
SPECIALIZATION1-MN (NU321-MN)
SPECIALIZATION1-GN (NU321-GN)
Nutrition (NU 311)
Mental Health (NU 310)
Medical-Surgical Nursing 1 (NU 320)
Related Learning Experience 4-MN (NU325-MN)
Related Learning Experience 4-OT (NU325-OT)
Nursing Research 1 (NU 300)
Related Learning Experience 4-ICU (NU325-ICU)
Related Learning Experience 4-GN (NU325-GN)
SPECIALIZATION2-MN (NU324-MN)
Community Health Nursing (NU 313)
Medical-Surgical Nursing 2 (NU 323)
SPECIALIZATION2-OT (NU324-OT)
SPECIALIZATION2-ICU (NU324-ICU)
SPECIALIZATION2-GN (NU324-GN)
SPECIALIZATION3-GN (NU423-GN)
SPECIALIZATION3-ICU (NU423-ICU)
SPECIALIZATION3-MN (NU423-MN)
SPECIALIZATION3-OT (NU423-OT)
Related Learning Experience 5-GN (NU424-GN)
Related Learning Experience 5-ICU (NU424-ICU)
Related Learning Experience 5-MN (NU424-MN)
Nursing Research 2 (NU 400)
Medical-Surgical Nursing 3 (NU 420)
INTENSIVE NURSING PRACTICE-MN (NU425-MN)
Nursing Reports (NU 401)
Nursing Leadership (NU 410)
Related Learning Experience 6-OT (NU426-OT)
Related Learning Experience 6-MN (NU426-MN)
Related Learning Experience 6-ICU (NU426-ICU)
Related Learning Experience 6-GN (NU426-GN)
INTENSIVE NURSING PRACTICE-OT (NU425-OT)
INTENSIVE NURSING PRACTICE-ICU (NU425-ICU)
INTENSIVE NURSING PRACTICE-GN (NU425-GN)
Medical-Surgical Nursing 4 (NU 421)