NU 300 : Nursing Research 1

القسم العلمي

كلية التمريض

البرنامج الدراسي

بكالوريوس في علوم التمريض

نوع المقرر

إجباري

الوحدات

02

الاسبقيات

ST 101

نظرة عامة

يعرّف المقرر طالب التمريض بالمفاهيم الأساسية للبحث وأهميته في ممارسة التمريض. تغطي المحاضرات مناقشة لبنات بناء البحث وتصميمات البحث المختلفة وإعداد الأدوات والأدوات الإحصائية. علاوة على ذلك ، سيتم تدريب الطلاب على إعداد اقتراح بحث في مجال اهتمامهم والذي سيستمرون في متابعته في البحث 2.

المخرجات التعليمية المستهدفة من دراسة المقرر

المعرفة والفهم:

1- التفريق بين البحوث التمريضية وأنواع البحوث الأخرى وأهمية البحث في مهنة التمريض.

2- مناقشة خطوات إجراء البحث ومدى تأثير الأطر النظرية في تطوير اقتراحهم البحثي.

3- شرح العنوان المفضل وأسئلة البحث والأهداف المختارة أعلاه وما هو أبعد من أهمية المراجع اللازمة ذات الصلة لدعم مقترح دراستهم.

4.حصر مكونات مقترح البحث وانعكاساته على مهنة التمريض.

المهارات الذهنية:

1- تعريف البحث وأنواع البحث المختلفة.

2- ذكر خطوات إجراء البحث.

3- تحليل مدى ملاءمة الإطار النظري المختار والنماذج في العنوان المختار ومشكلة الدراسة المختارة.

4- تعدّيد مكونات البحث المقترح كما تمت مناقشتها.

المهارات العلمية والمهنية:

1- إنشاء اقتراح بحثي (الفصول 1 و 2 و 3) بناءً على الدليل الإرشادي المعتمد من الكلية وفقًا للمجالات الرئيسية للأولويات وجدول الأعمال / التطوير.

2- إظهار المهارات في تقديم الاقتراح البحثي.

3-تطبيق المبادئ والأخلاق في البحث في تقديم المقترحات.

4- إجراء التحقيقات الأولية أو جمع البيانات بعد الموافقة على مشكلة / عنوان البحث.

المهارات العامة:

1- تعديل اقتراح البحث إذا لزم الأمر فور توفر تصحيحات من مدرس المادة. القدرة على العمل في الفريق سواء كعضو أو كقائد.

2- تحمل المسؤولية المهنية في مراجعة وتوثيق المعلومات المطلوبة في تقديم مقترح البحث.

3- تطبيق المهارات الأساسية في جمع البيانات الخاصة بمراجع المنشورات ذات الصلة لدعم اقتراح البحث.

1- التعاون مع أعضاء آخرين في المجموعة لتعزيز التعلم / المعرفة والمهارات والسلوك في تقديم اقتراح جماعي.

طرق التعلم والتعليم

· محاضرة / مناقشة.

· العمل في مجموعة.

· تمارين معملية.

طرق التقييم

· الامتحان النصفي 40 ٪.

· الامتحان النهائى 60٪.

Course Outline

Introduction to research in Nursing

1. definition

2. nature and scope

3. goals

4. problem solving versus nursing process

5. research and problem solving

Research as a scientific approach

1. Characteristics of research

2. Criteria for choice of research problem

3. seatwork and library search for individual research problem of interest.

1. Ethics in Research

1.1 ethical principles and guidelines in research making

2. Trends in nursing research

2.1 nursing research constraints

3. Roles of nurses in Research

4. Hallmarks and qualities of a good nurse researcher

Sources of nursing research problems

2. Formulation of the research problem (individual)

2.1 guideposts in determining a researchable problem

2.2 criteria for choosing research problem for scientific inquiry

2.3 characteristics of a researchable research problem

3. Actual formulation of a research problem.

1.Basic components of nursing research (chapter 1)

1.1 title of the study

1.2 introduction

1.3 statement of the problem

1.4 research variables

2. Actual formulation of the above components per group.

1. Basic components of research

1.1 purpose of the study

1.2 theoretical framework and research paradigm

1.3 significance of the study

1.4 scope and delimitation.

1. Actual drafting of the group’s title of the study and statements of the problem

2. Actual identification of the group’s research variables

3. Composition of the significance of the study and scope and delimitations

1. Theoretical Framework and Research Paradigm

1.1 definition of theory

1.2 concepts

1.3 propositions

1.4 conceptual paradigm

1.5 conceptual models

2. Research and theory

2.1 purposes of theories in research

2.2 developing a theory

2.3 evaluating a theory

2.4 importance of theory to nursing practice.

Hypothesis in Quantitative Research

1.1 guidelines in formulating research hypotheses

1.2 purposes of hypotheses

1.3 characteristics

1.4 sources

1.5 types

1.6 research and statistical hypotheses

1.7 statement of hypotheses.

1.Research methodology and Design

a. Research design

b. experimental research

c. non -experimental

2. Types of research data

3. Quantitative and Qualitative research design

1. Population and sample

1.1 guideposts on the Sampling procedure

1.2 specific population types

1.3 steps in sampling

1.4 types of sampling

1.5 reason for sampling study subjects.

Actual output of the proposal of research study per group with complete data.

Arabic 1 (AR 101)
Biostatistics (ST 101)
Fundamentals of Nursing 1 (NU 112)
Introduction to Nursing (NU 111)
Grammar and Comprehension (EL 101)
Anatomy (AN 111)
ENGLISH 2 (EL 102)
Socio-Anthropology (SO 101)
Physiology (PS 111)
Fundamentals of Nursing 2 (NU 113)
Arabic 2 (AR 102)
Computer (CS 101)
Biochemistry (BC 211)
Health Education (NU 201)
Health Assessment (NU 202)
Maternal & Child Nursing 1 (NU 211)
Speaking & Conversation (EL 201)
Pathophysiology (PT 211)
Microbiology (MB 211)
Composition, Writing & Medical Terminology (EL 202)
General Psychology (PC 211)
Parasitology (PA 211)
Maternal & Child Nursing 2 (NU 213)
Pharmacology for Nurses (NU 221)
SPECIALIZATION1-ICU (NU321-ICU)
Nursing Ethics (NU 312)
Related Learning Experience 3-OT (NU322-OT)
Related Learning Experience 3-MN (NU322-MN)
Related Learning Experience 3-ICU (NU322-ICU)
Related Learning Experience 3-GN (NU322-GN)
SPECIALIZATION1-OT (NU321-OT)
SPECIALIZATION1-MN (NU321-MN)
SPECIALIZATION1-GN (NU321-GN)
Nutrition (NU 311)
Mental Health (NU 310)
Medical-Surgical Nursing 1 (NU 320)
Related Learning Experience 4-MN (NU325-MN)
Related Learning Experience 4-OT (NU325-OT)
Nursing Research 1 (NU 300)
Related Learning Experience 4-ICU (NU325-ICU)
Related Learning Experience 4-GN (NU325-GN)
SPECIALIZATION2-MN (NU324-MN)
Community Health Nursing (NU 313)
Medical-Surgical Nursing 2 (NU 323)
SPECIALIZATION2-OT (NU324-OT)
SPECIALIZATION2-ICU (NU324-ICU)
SPECIALIZATION2-GN (NU324-GN)
SPECIALIZATION3-GN (NU423-GN)
SPECIALIZATION3-ICU (NU423-ICU)
SPECIALIZATION3-MN (NU423-MN)
SPECIALIZATION3-OT (NU423-OT)
Related Learning Experience 5-GN (NU424-GN)
Related Learning Experience 5-ICU (NU424-ICU)
Related Learning Experience 5-MN (NU424-MN)
Nursing Research 2 (NU 400)
Medical-Surgical Nursing 3 (NU 420)
INTENSIVE NURSING PRACTICE-MN (NU425-MN)
Nursing Reports (NU 401)
Nursing Leadership (NU 410)
Related Learning Experience 6-OT (NU426-OT)
Related Learning Experience 6-MN (NU426-MN)
Related Learning Experience 6-ICU (NU426-ICU)
Related Learning Experience 6-GN (NU426-GN)
INTENSIVE NURSING PRACTICE-OT (NU425-OT)
INTENSIVE NURSING PRACTICE-ICU (NU425-ICU)
INTENSIVE NURSING PRACTICE-GN (NU425-GN)
Medical-Surgical Nursing 4 (NU 421)