المنشورات العلمية لـكلية التربية طرابلس

احصائيات منشورات كلية التربية طرابلس

  • Icon missing? Request it here.
  • 13

    مقال في مؤتمر علمي

  • 22

    مقال في مجلة علمية

  • 0

    كتاب

  • 0

    فصل من كتاب

  • 0

    رسالة دكتوراة

  • 0

    رسالة ماجستير

  • 0

    مشروع تخرج بكالوريوس

  • 0

    تقرير علمي

  • 0

    عمل غير منشور

  • 0

    وثيقة

فاعلية استخدام الحقائب الإلكترونية في تنمية الكفايات التدريسية للطالب المعلم بكليات التربية " كلية التربية طرابلس أنموذجا"

هدفت الدراسة الي معرفة مدي: فاعلية استخدام الحقائب الإلكترونية في تنمية الكفايات التدريسية للطالب المعلم بكليات التربية " كلية التربية طرابلس أنموذجا" والكشف على ما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ثقة (0.05) بين متوسطي درجات الطالب المعلم بالمجموعة (الضابطة والتجريبية) في القياس البعدي. تساؤلات الدراسة وفرضياتها: 1. ما مدى فاعلية استخدام الحقائب الإلكترونية في تنمية الكفايات التدريسية للطالب المعلم بكلية التربية طرابلس؟ 2. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ثقة (0.05) بين متوسطي درجات الطالب المعلم بالمجموعة (الضابطة والتجريبية) في القياس البعدي وذلك لصالح المجموعة التجريبية (بعد التدريب على الحقائب الإلكترونية). - حدود الدراسة: الحدود الموضوعية: فاعلية استخدام الحقائب الإلكترونية في تنمية الكفايات التدريسية للطالب المعلم كلية التربية طرابلس الحدود المكانية: تقتصر هذه الدراسة على الطالب المعلم بكلية التربية جامعة طرابلس. الحدود البشرية: طلاب الفصل النهائي والذين يقومون بتنفيذ التربية العملية الميدانية. الحدود الزمنية: الفصل الدراسي ربيع 2019م. استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي لتصميم المجموعة الواحدة (المجموعة التجريبية) ذات الاختبار القبلي والاختبار البعدي. وذلك للتعرف على مدى فاعلية استخدام الحقائب الإلكترونية في تنمية الكفايات التدريسية للطالب المعلم بكلية التربية طرابلس. - مجتمع الدراسة: شمل مجتمع البحث جميع الطلبة المسجلين في برنامج التربية العملية بكلية التربية طرابلس والبالغ عددهم (125) طالب وطالبة. - عينة الدراسة: تم اختيار عينة من مجتمع الدراسة تمثلت في طلبة التربية العملية بكلية التربية طرابلس قسم اللغة العربية والبالغ عددهم (15) طالب معلم. توصلت الدراسة الي النتائج التالية: 1-فاعلية استخدام الحقائب الإلكترونية في تنمية الكفايات التدريسية للطالب المعلم بكلية التربية طرابلس. 2-وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ثقة (0.05) بين متوسطي درجات الطالب المعلم بالمجموعة (الضابطة والتجريبية) في القياس البعدي وذلك لصالح المجموعة التجريبية (بعد التدريب على الحقائب الإلكترونية). - التوصيات: في ضوء النتائج التي توصلت إليها الدراسة الحالية التي كشفت عن أهمية الحقائب الإلكترونية في زيادة الكفايات التدريسية للطالب المعلم – توصي الدراسة الحالية بالآتي: 1. منح مزيد من الاهتمام من قبل إدارة الكلية في عقد المزيد من الدورات التدريبية للطالب المعلم أثناء المراحل التدريسية بكلية التربية لتلبية احتياجاتهم التدريبية 2. تحديد الحاجات التدريبية للطالب المعلم وفق تخصصه من خلال استطلاع آرائهم 3. إعداد مدربين متخصصين لتدريب الطالب المعلم بكليات التربية في ضوء مدخل الكفايات arabic 226 English 0
أ. ليلى رمضان عبدالله جويبر(2-2020)

دراسة مدى مالئمة المياه الجوفية بمدينة مزدة لألغراض المنزلية

مدينة مزدة هي أحد أكبر المدن الليبية في الجبل الغربي من حيث الكثافة السكانية، تقع مدينة مزدة في منتصف الشمال الغربي من ليبيا بين خطي عرض 31.4 شماال و 71342 جنوبا وخطي طول 41341 شرقا و44311 غربا وتقع جنوب مدينة طرابلس )بحوالي 711 كم(. تعتبر المياه الجوفية هي المصدر الرئيسي للمياه في هذه المنطقة والتي يعتمد عليها السكان في تلبية جميع احتياجاتهم من شرب، زراعة، صناعة، باإلضافة إلى االستخدامات األخرى. ويوجد بها العديد من اآلبار والتي يتراوح عمقها من 011 متر إلى 201 متر. في هذه الدراسة تم اختيار عدد 1 آبار منتشرة بالمنطقة لغرض تصنيف نوعية المياه وتقييم استخدامها لألغراض المختلفة. تم قياس درجة الحموضة لعينات المياه في آبار قيد الدراسة، باإلضافة إلى تقدير العناصر الثقيلة الرئيسية في المختبر كما تم تقدير العسرة الكلية للمياه واألمالح الذائبة الكلية.كما تم اجراء الفحص الميكروبي للكشف عن إمكانية وجود البكتريا من عدمه. بينت نتائج االختبارات المعملية للمياه الجوفية للمنطقة بأن مياهها تعتبر متدنية النوعية وغير صالحة للشرب وذلك استنادا إلى مواصفات مياه الشرب في ليبيا لسنة )7111 )الصادرة عن المركز الوطني للمواصفات والمعايير القياسية، معايير منظمة الصحة العالمية )WHO (لسنة )7144 ،)منظمة واألغذية الزراعة ) FAO ،)وأيضا وكالة حماية البيئة األمريكية (EPA. arabic 112 English 0
عزالدين محمد ابراهيم ابوشلوع(8-2020)
موقع المنشور

Facebook Games for English Language Learning: What Student-Teachers Say?

This exploratory case study aimed at investigating the student-teachers’ views on using Facebook games for language learning. The participants were 48 student-teachers at the EFL Department of the Faculty of Education at a Libyan public university. They were required to play Facebook games for two weeks and then present their experiences through oral presentations and reflective journals. Data were collected through student-teachers’ presentations and reflective journals. Data were analyzed qualitatively using a thematic inductive approach. Although few student-teachers had negative views, most of the student-teachers had positive views on using Facebook games for learning. They believed that Facebook games teach players following instructions and provide opportunities for language improvement, especially for vocabulary learning. We expect that our findings would provide teachers and practitioners with ideas for classroom research and encourage researchers to conduct further and more rigorous testing on integrating Facebook games into the EFL classroom. arabic 12 English 61
Entisar ALi Hadi Elsherif, fatma alhammali ali dreid(2-2021)
موقع المنشور

Fostering Quality in the Graduation Research Project at the Libyan Faculties of Education: Libyan Teacher-Educators’ Perspectives

One of the Libyan Faculty of Education exit requirements is the graduation research project. Review of the current literature shows that there exists a dearth of literature on the quality of the graduation project in the Libyan context. To address this shortcoming, the present study investigated the opinions of the faculty members of the Faculties of Education at various Libyan public universities on achieving quality standards in the graduation research projects. The design of the study was exploratory sequential mixed methods as we gathered both quantitative and qualitative data to get accurate and detailed picture of the Libyan teacher-educators’ views on fostering quality in the graduation research project. The context of the study is the Faculties of Education at eight Libyan universities. The participants were 62 Libyan teacher-educators who were faculty members at the Libyan Faculties of Education. Data were collected through documents, questionnaires, and follow up interviews. The results showed that the participants’ views were opposite to the document analysis and revealed that the participants were not sure whether the regulations covered all the points related to the graduation research projects, so they preferred to be neutral. They also perceived several factors as the issues that hindered the quality of the graduation research projects. The participants suggestions as ways of fostering quality in the graduation research projects included achieving quality by following the quality standards described by the quality assurance department among other suggestions. arabic 21 English 111
Entisar ALi Hadi Elsherif, FUZIA AHMED MOFTAH ELHSAN(3-2021)
موقع المنشور

حقل الأحداث الطّبيعيّة المشتركة في القرآن الكريم "دراسة لغويّة "

دراسة الألفاظ القرآنيّة بتطبيق نظريّة الحقول الدّلاليّة والمعجميّة، التي تهتمّ بإدماج الوحدات المعجميّة المشتركة في بعض المكوّنات الدّلاليّة في حقل دلاليّ واحد، وتسهم في إبراز المعنى الدّقيق للكلمة من خلال وجودها مع العائلة اللغويّة التي تنتمي إليها. arabic 119 English 0
د. خيرية خليفة الجفائري(12-2018)

دراسة أم في سورة الطّور

البحث هو إسهامة متواضعة لخدمة القرآن الكريم ولغته من خلال تفصيل الكلام عن أم في سورة الطور arabic 42 English 0
أ. خيرية خليفة مجمّد الجفائري(9-2009)

Fostering Quality in the Graduation Research Project at the Libyan Faculties of Education: Libyan Teacher-Educators’ Perspectives

One of the Libyan Faculty of Education exit requirements is the graduation research project. Current literature review indicates the scarcity of literature on the quality of the graduation project in the Libyan context. Thus, the present study addressed this shortcoming by investigating the opinions of the faculty members at the Faculties of Education at various Libyan public universities on achieving quality standards in the graduation research projects. The design of the study was exploratory sequential mixed methods as we gathered both quantitative and qualitative data to get accurate and detailed picture of the Libyan teacher-educators’ views on fostering quality in the graduation research project. The context of the study is the Faculties of Education at eight Libyan universities. The participants were 62 Libyan teacher-educators who were faculty members at the Libyan Faculties of Education. Data were collected through documents, questionnaires, and follow up interviews. The results showed that the participants’ views were opposite to the document analysis and revealed that the participants were not sure whether the regulations covered all the points related to the graduation research projects, so they preferred to be neutral. They also perceived several factors as the issues that hindered the quality of the graduation research projects. The participants suggestions as ways of fostering quality in the graduation research projects included achieving quality by following the quality standards described by the quality assurance department among other suggestions. arabic 21 English 111
Entisar ALi Hadi Elsherif, FUZIA AHMED MOFTAH ELHSAN(3-2021)
موقع المنشور

REMOVAL OF SYNTHETIC DYE ACID RED 186 FROM WATER BY ACTIVATED CARBON

The adsorption of acid red 186(AR) onto activated carbon prepared from Libyan farms was studied, the effect of solution pH, contact time, adsorption dose and initial dye concentration was evaluated. The adsorption studied included Langmuir and Freundlish isotherms were applied to experimental results. The experimental results fitted very well to both adsorption isotherms. The mixture mono layer capacity obtained from Langmuir is q_e =7.62mg/g for activated carbon (100-45um) and q_e=7.194mg/g for activated carbon (lees than 45um).Therefore, activated carbon has the potential to be used as a low cost eco-friendly adsorbent for removal “activated carbon” dye from aqueous solution. arabic 11 English 57
ezouldeen(5-2015)
عرض موقع المنشور