ملخص
ملخص "دور الاناشيد الدينية في القيم الاخلاقية لأطفال الروضة من وجهة نظر معلمي رياض الاطفال ببلدية ابو سليم بطرابلس" () عبدالرؤوف إمحمد عبدالله عون تهدف الدراسة إلى التعرف على دور الاناشيد الدينية في تنمية وتطوير والتحلي بالقيم الاخلاقية لأطفال الروضة من وجهة نظر معلمي رياض الاطفال ببلدية ابو سليم بطرابلس ، تم استخدام المنهج الوصفي المسحي لملائمته لطبيعة الدراسة ، تمثل مجتمع البحث في معلمى ومعلمي رياض الاطفال بمديرية التربية والتعليم ، بالمدارس الحكومية والخاصة ببلدية ابو سليم بطرابلس والبالغ عددهم الإجمالي (97) معلم ومعلمة ، و اشتملت عينة البحث على (81) معلم ومعلمة تم اختيارهم بالطريقة العمدية من بين معلمين رياض الاطفال ببلدية ابو سليم بطرابلس ، اجريت الدراسات الاستطلاعية على (15) معلم ومعلمة ، في حين اجريت الدراسة الاساسية على (66) معلم ومعلمة، استخدم الباحث الاستبانة كأداة لجمع البيانات ، و توصلت نتائج الدراسة الى الأناشيد الدينية تساعد على تحلى أطفال الروضة بالقيم الأخلاقية ، أكثر القيم الاخلاقية تأثرا بالأناشيد الدينية هى القيم الأخلاقية الشخصية ، تلتها القيم الأخلاقية الأسرية ثم القيم الأخلاقية الاجتماعية ، ثم القيم الأخلاقية الوطنية ، و جاءت فى الترتيب الأخير القيم الأخلاقية البيئية . Abstract “The Role of Religious Songs in the Moral Values of Kindergarten Children from the Point of View of Kindergarten Teachers in Abu Salim Municipality in Tripoli” *Abdul Raouf Emhamed Abdullah Aoun The study aims to identify the role of religious songs in the development, development and moral values of kindergarten children from the point of view of kindergarten teachers in the municipality of Abu Salim in Tripoli, the descriptive survey approach was used for its suitability to the nature of the study, the research community was represented in kindergarten teachers and teachers in the Directorate of Education, in public and private schools in the municipality of Abu Salim in Tripoli, and their total number is (97) teachers, and the research sample included (81) teachers who were selected in a deliberate way from Among kindergarten teachers in the municipality of Abu Salim in Tripoli, exploratory studies were conducted on (15) teachers, while the basic study was conducted on (66) teachers, the researcher used the questionnaire as a tool to collect data, and the results of the study reached religious songs that help kindergarten children have moral values, the most moral values affected by religious songs are personal moral values, followed by family moral values, then social moral values, then national moral values, and came In the last order are environmental ethical values. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *Faculty member at the Faculty of Education, Qasr Bin Ghashir, University of Tripoli, lecturer in the Kindergarten Department