Publication List for University of Tripoli

Publication statistics for University of Tripoli

  • Icon missing? Request it here.
  • 225

    Conference paper

  • 828

    Journal Article

  • 89

    Book

  • 17

    Chapter

  • 49

    PhD Thesis

  • 1105

    Master Thesis

  • 3

    Final Year Project

  • 22

    Technical Report

  • 16

    Unpublished work

  • 5

    Document

الإجرام السياسي في التشريع الجنائي الليبي

الإجرام السياسي في التشريع الجنائي الليبي
سراج رجب المريمي (10-2021)

قراءة في مصدرية الشريعة الإسلامية للتشريعات

الحديث عن مصدرية الشريعة الإسلامية للتشريعات الوطنية لا يبدأ من المادة الدستورية التي تنص على أن ( الإسلام دين الدولة ) ، أو ( الشريعة الإسلامية مصدر التشريع ) ، أو غيرها من النصوص الدستورية ؛ وإنما من منهجية الأصوليين في تحديد مفهوم المصدرية ، وتراتبيتها ، ففهم المصدرية في داخل البناء الشرعي فہما أصـوليا دقيقا عميقا يسهم في معرفة كيفية جعل الشريعة الإسلامية مصدرا لغيرها من التشريعات الوطنية الوضعية ، وهذا ما عـمـل عليه البحث ، فتناول المبحث الأول منه منهجية الأصوليين في تحديد المصدر ، وتقسيمهم لمصادر الفقه الإسلامي إلى مصدر منشئ واحد فقط ، وهو القرآن الكريم ، ومصادر كاشفة تبدأ بالسنة النبوية والإجماع والقياس ، ثم باقي المصادر ، وهذه المصادر الكاشفة تستمد شرعيتها وحجيتها من القرآن الكريم ، فهو أصل الأصول ، وأساس البناء التشريعي الإسلامي ، ثم ما يترتب على هذا التقسيم من مبادئ ، هي في الواقع تجعل البناء التشريعي أكثر إحكاما وضبطا . أما المبحث الثاني فقد تناول الحديث عن الدستور أساس شرعيته ، والقانون واللائحة والقرار ، باعتبارها مصادر الحكم القضائي ، ثم تراتبية هذه المصادر ، ومن خلال دراسة هذه التراتبية تبين تطابقها مع تراتبية مصادر الفقه الإسلامي ، وأيضا اتفاقهما في الأثر المترتب على التراتبية ، وهو استمداد المصدر الأدنى الحجية والشرعية من المصدر الأعلى منه ، وعدم جواز مخالفته للمصدر الأعلى منه
الطاهر امحمد الحاج (5-2021)

وقفات سريعة على بعض أحكام الشريعة الإسلامية.. قراءة في فقه العقوبات

وقفات سريعة على بعض أحكام الشريعة الإسلامية.. قراءة في فقه العقوبات
امحمد معمر امحمد الرازقي(5-2021)

جر ائم الرشوة بين التشريع الليبي واتفاقية الأمم المتحدة لمكافحة الفساد

تعد الرشوة صورة من صور الفساد الذي يصيب مؤسسات الدولة كافة بالوهن، فضلا عن تجاوز الأضرار النامجة عنها حدود الدولة؛ لذا فقد تم إدراجها ضمن الجرائم الواردة باتفاقية الأمم المتحدة لمكافحة الفساد 2003.. ويهدف هذا البحث إىل حتليل جرائم الرشوة بالاطلاع على الجانب الموضوعي المتعلق بأركانهاا، والمسؤولية الجنائية المقررة في حق الجناة مرتكبي هذه الجرائم، من خلال البحث في نصوص اتفاقية الأمم املتحالمتحدة لمكافحة الفساد وما ورد في التشريع الليبي بهذا الخصوص.
هيفاء عبد العالي فرج (9-2021)

الفتوحات الربانية في شرح المنظومة البيقونية

إنَّ الحمد لله نحمده ونستعينه ونستغفره، ونعوذ بالله من شرور أنفسنا وسيئات أعمالنا، من يهده الله فلا مضل له، ومن يضلل فلا هادي له، وأشهد أن لا إله إلا الله .  وحده لا شريك له، وأشهد أنَّ محمداً عبده ورسوله أما بعد: فمن نعم الله التي مَنَّ علي بها أن هداني إلى تدريس علم من أشرف العلوم، علم ألا وهو علم الحديث ، له صلة وثيقة ومباشرة، بخير الخلق عند الله رسول الله بشقيه دراية ورواية، منذ أكثر من عَقْد من الزمن، وتدرج التدريس بين عدة كتب، للمبتدئين في قسم الدراسة الإسلامية، فكان آخر ما قمت بتدريسه "منظومة البيقوني" لطلاب قسم الشريعة بكلية العلوم الشرعية تاجوراء، وقد وجدت أن خير طريقة لتدريس أي علم هي تدريس العلم عن طريق النظم وشرحه، فحفظ الطالب للنظم في علم من العلوم، ثم فهمه مشروحاً، هي من أفضل الطرق لمحافظة الطالب على ما درسه، فحفظ النظم يستمر مع الطالب فترة من الزمن لسهولة ترديده على اللسان، ومن ثم يتيسر للطالب استحضار المسألة التي يريدها بمجرد ذكر البيت الذي يحتوي المسألة. لذلك بعد أن قمت بتدريس منظومة البيقوني للطلاب في كلية العلوم الشرعية تاجوراء عن طريق شرحها في مذكرات مبسطة، سهلة العبارة، سهلة الطرح، يستطيع فهمها عموما حسب تقديري حتى القارئ العادي، عزمت جمعها في كتيب وطبعها، ليستعين بها أو ليدرسها طلبة قسم الدراسات الإسلامية وغيرها، ، تسهيلاً وترغيباً في هذا العلم، ومساهمة بجهد المقل في خدمة سنة رسول الله سائلاً المولى الحنَّ ان المنَّ ان أن يزرع فيه القبول، وأن يكون في ميزان حسناتي وحسنات والدي، وكل من علمني حرفاً. أن يراسلني بشأنه لأصوبه. ً كما أتوجه لكل من وجد فيه خطأ وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم تسليما
محمد خليل علي المزوغي(10-2021)

Effect of slag coal ash and foamed glass on the mechanical properties of two-stage concrete

Two-stage concrete (TSC) is known by various names such as colcrete, Polcrete, preplaced aggregate concrete and prepacked concrete. It is different from traditional concrete in two fundamental ways, namely method of construction and mix proportion. Two-stage concrete (TSC) is defined as firstly, coarse aggregates are placed into the formwork and grout is applied to fill in the between coarse aggregate particles voids. Secondly, the percentage of coarse aggregates in the mix proportion of TSC is higher than that in normal concrete. The typical value is about 60% as compared with 40% in traditional concrete. As coarse aggregates are preplaced first, they can occupy up to 60–70% of the total volume. As coarse aggregates are not involved in the mixing process, TSC is environmentally friendly with lesser consumption of energy. With a higher content of aggregates, TSC reduces the use of cement by 20–30% and may minimize the temperature rise. Engineering properties of TSC, including its stress–strain relationship, is mainly governed by the properties of coarse aggregates as stress is transferred from the skeleton of aggregates to hardened grout. Main advantages of TSC include a higher volume of coarse aggregates and the ability to use larger size coarse aggregates. The latter also reduces the cost of crushing. TSC has beneficial properties such as low drying shrinkage, high bonding strength, high modulus of elasticity, and excellent durability. The method of TSC has proved particularly useful in a number of applications like underwater construction, and masonry repair, where placement by conventional methods is extremely difficult. The method is also applicable in case of massive concrete where low heat of hydration is required. It is studied the feasibility of casting two stage concrete with 100% steel slag as coarse aggregate. In term of formulation, to adopt two stage concreting method we could minimize the risk of concrete bleeding and segregation due to high water absorption and quite high density of slag aggregate. The effect of slag coal ash and foamed glass on the mechanical properties of two-stage concrete has rarely been reported. Thus, the development of an eco-efficient alkali-activated grout for two-stage concrete is a new research topic that has no robust results to draw solid conclusions and it should blaze the track towards a cleaner production of building materials with outstanding sustainability.
Hakim S. Abdelgader(1-2022)
publisher's website

تقدير تركيز فيتامين c في عينات من أصناف البرتقال والليمون بالطرق الحجمية

أجري هذا البحث لتقدير فيتامين C في العصائر الطازجة لبعض عينات الليمون والبرتقال المحلي، وتم تقدير تركيز الفيتامين بطريقة المعايرة باستخدام محلول اليود القياسي وأظهرت نتائج هذا البحث أن كمية الفيتامين تختلف باختلاف العينة وحتى في عينات نفس النوع حيث وجد أن تركيز فيتامين C بوحدة mg/100ml لعينتين من نفس النوع للبرتقال الدمي (37- 76 ) وبرتقال أبوسرة (33- 64 ) وللبرتقال الحلو (28-40 ) ولليوسفي ( 17-28 ) وللبرتقال المر (24.7-48 ) وللبرتقال الحامض (31- 58 ) والليمون ( 21-41 ). وأعلى تركيز كان لعينة البرتقال الدمي وأقل تركيز لعينة الليمون.
عزالدين ابوشلوع(6-2021)
View publisher's website

Determination of Lead and Cadmium Concentration in Different Samples of Tea and Coffee Circulating in the Libyan Market

The study focused on determining the levels of lead and cadmium in some samples of the best-selling and popular tea and coffee among people in Tripoli city-Libya during the years 2018-2019. Atomic Absorption Spectroscopy (AAS) has been used to determine the concentrate of cadmium and lead ions in different 17 tea samples, and 11 coffee samples. The mean values of cadmium and lead in (mg/kg) in tea samples as follows: The highest value for cadmium was found in Libton tea sample 0.260 ? 0.017, while the lowest value was found in Alkoozi red tea and Alfrdous tea samples 0.037 ? 0.006, with the overall mean was 0.119 ? 0.054. The highest value for lead was found in Alkoozi green tea sample 2.153 ? 0.012, while the lowest value was found in Alzahra tea sample 0.187 ? 0.002, with the overall mean was 1.118 ? 0.612. The results show that there are no significant differences in the values of lead in all coffee samples, which ranged from 1.23 to 1.62 mg/kg with the overall mean was 1.277 ? 0.358, except Sheikh Hbahanbelend coffee sample 0.271? 0.002 mg/kg. While the cadmium concentration in coffee samples ranged from 0.022 to 0.064 mg/kg, with the mean value 0.0514?0.0012. From these results can be noticed that coffee samples have about 11 times higher concentration of cadmium than tea, whereas the concentration of lead in tea is about 22 times higher than that in coffee samples.
ezuldeen mohammed abraheem aboushalloua(1-2022)
View publisher's website