BIO324 : Vertebrates

Department

Department of Biology

Academic Program

Bachelor in Biology

Type

Compulsory

Credits

03

Prerequisite

BIO323

Overview

This course is concerned with introducing vertebrates to vertebrates, their general characteristics, taxonomic status, and their characteristics with a detailed study of some different classes and identifying the emergence and development of living organisms, physiological functions, development of different organs, some vital activities and some structural characteristics of this group, and highlighting the economic importance.

Intended learning outcomes

1. The student distinguishes between different geological times

2. The student is introduced to the emergence of chordates and vertebrates and their specific characteristics

3. The student determines the scientific and common name of most of the vertebrate animals he studies

4. The student lists the general classifications of vertebrates

Teaching and learning methods

1. Lectures and presentations by PowerPoint and documentaries supporting the lecture

2. Practical lessons in the laboratory by examining preserved samples or by showing and discussing documentaries on the practical topic

3. A visit to the Science Museum to learn about anthropomorphic vertebrate animals

4. Student activities such as panel discussions and writing an electronic magazine

Methods of assessments

Methods of student evaluation in this course: (semester works 40% and final exam 60%). Semester work: divided between written one midterm exam, assignments of lab work and issue of vertebrate magazine

Final written exam

المحتويات الرئيسية للدورة

المحتويات الرئيسية للدورة

قراءات / مراجع / ملاحظات

الإسبوع

المحتوى (الموضوع) في الأسبوع

فيديو معمل وتقارير مكتوبة

1

الخصائص العامة للفصيلة الحبليات ، تصنيفها

فيديو معمل وتقارير مكتوبة

2

حقبة من cephalochordates ، urochordates ، Hemi-chordates: Branchiostoma (النمط الظاهري ، الهياكل الداخلية والبيئة).

فيديو معمل وتقارير مكتوبة

3

Ascidia (الشكل الخارجي والهياكل الداخلية والبيئة).

فيديو معمل وتقارير مكتوبة

4

Phylum Vertebrata: الخصائص العامة والتصنيف وأمثلة من فئات مختلفة.

فيديو معمل وتقارير مكتوبة

5

أول امتحان نصفي

فيديو معمل وتقارير مكتوبة

6

Cyclostomes: لامبري - Chondrichthyes: الخصائص العامة ودراسة الأعضاء المختلفة لكلب السمك.

فيديو معمل وتقارير مكتوبة

7

Osteichthyes: الخصائص العامة ودراسة أعضاء مختلفة من أسماك المرجان.

فيديو معمل وتقارير مكتوبة

8

أصل وتطور أسماك الفص الزعانف: التكيف مع الحياة في الماء ، والحركة في الماء ، والأعضاء الحسية الخاصة ، والخياشيم ، والرئتين قبل التكيف مع الحياة على الأرض

فيديو معمل وتقارير مكتوبة

9

Class Amphibia: general characteristics and study of the different organs of the frog

10

Second Midterm Exam

Lab video and written reports

11

Class Reptilia: general characteristics and study of different organs of turtles

Lab video and written reports

12

صنف أفيس: الخصائص العامة ودراسة الأنظمة المختلفة للحمام المنزلي. ظهور الطيور ووظائف الريش آلية طيرانها.

فيديو معمل وتقارير مكتوبة

13

نشأة الثدييات ، الثدييات الأولية ، تنظيم درجة حرارة الجسم ، التكاثر في الثدييات وتكيف الثدييات في بيئات مختلفة.

مثال: الخصائص العامة ودراسة أعضاء الأرانب المختلفة

14

الامتحان العملي النهائي

مراجع

S. B. Heckman, L. S. Roberts, F. M. Heckman 1989 Integrated Fundamentals of Zoology / - Cairo: Arab House for Publishing and Distribution, - Part III - Vertebrate Science and Evolution. Translated by Muhammad Sayyid Al-Jabri - and others.

Arabic language 1 (AR103)
Quranic Studies 1 (AR101)
General Geology (GEO113)
General Botany 1 (BIO101)
(CHB 101)
General Zoology 1 (BIO112)
General English1 (EN100)
Fundamentals of Education (EPSY101)
General Psychology (EPSY 100)
Quranic studies2 (AR102)
General chemistry II (CH102.)
General chemistry II practical (CH102P)
General English2 (EN101)
General Teaching Methods (EPSY 201)
Basics of Ecology (BIO222)
(EPSY 203)
General Zoology 2 (BIO113)
Genera Botany 2 (BIO102)
Arabic language 2 (AR104)
Basics Of Curriculums (EPSY 202)
(EPSY 200)
Organic chemistry (CH231B.)
Analytical Chemistry (CH211B)
Principles of statistics (ST100)
Phycology (BIO328)
Arabic language 3 (AR105)
Entomology (BIO121)
Cell and genetics (BIO224)
General mycology (BIO327)
Animal Physiology (BIO322)
Invertebrates (BIO323)
Microbiology (BIO301)
Arabic language 4 (AR106)
Research Methods (EPSY301)
Measurements and Evaluation (EPSY 302)
Plant Taxonomy (BIO223)
Parasitology (BIO321)
Plant Physiology (BIO326)
Biology Teaching Methods (BIO429)
Vertebrates (BIO324)
Medicinal Plants (BIO225E)
Comparative anatomy of vertebrates (BIO421)
Embryology (BIO422)
Psychological Health (EPSY 401)
Teaching learning Aids (EPSY 303)
Plant anatomy (BIO201)
Basics food sciencet (BIO433E)
Fundamentals of Plant Pathology (Basics of Plant Disease) (BIO434)
Teaching Applications (BIO437)
General Health and First Aids (BIO234E)
Ichthyology and Aquaculture (BIO232E)
Laboratory Sciences (BIO236E)
computer 1 (CS100)
Biotechnology (BIO423E)
Environmental pollution science (BIO435E)
Molecular Biology (BIO333E)
Computer 2 (CS101)
Biochemistry (CH300)
Biochemistry Practical (CH300P)
Teaching Practice (EPSY 402)